אובמה ברמז עבה: ישראל תצטרך להסיר המצור מעל עזה

בטווח הקצר תומך נשיא ארה"ב במתווה הפסקת האש על פי התכנית המצרית, אך בטווח הארוך, "צריך להכיר בכך שעזה לא תוכל לקיים עצמה כשהיא מנותקת משאר העולם"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, רמז אמש (ד'), כי בטווח הארוך תצטרך ישראל להסיר את המצור מעל רצועת עזה, במאמץ לעבור מ"המצב הטרגי מאוד" ששורר ברצועה למסלול קונסטרוקטיבי יותר.

במסיבת עיתונאים בוושינגטון, הדגיש אובמה כי הוא תומך במתווה הפסקת האש על פי התכנית המצרית: "אני חושב שהמטרה בטווח הקצר היא להבטיח שלא ייתחדשו שיגורי הרקטות, שהעבודה לסתימת המנהרות שבה החלה ממשלת ישראל תושלם, ושיחל תהליך הסיוע לשיקומה של עזה, שנפגעה קשות כתוצאה מהעימות הזה".

אך הוא הוסיף: "בטווח הארוך, צריכה להיות הכרה בכך שעזה לא תוכל לקיים את עצמה דרך קבע בעודה מנותקת משאר העולם, כאשר אין ביכולתה לתת הזדמנות מסוימת - מקומות עבודה, צמיחה כלכלית - לתושבים שחיים בה, במיוחד על רקע צפיפות האוכלוסין הגדולה ברצועה ושיעור הצעירים הגדול באוכלוסיה".

מקור פרו-ישראלי בושינגטון ציין אמש, שהקריאה המרומזת של אובמה להסיר את המצור מעל עזה, ולו גם בטווח הארוך, מהווה אתגר ישיר לקריאתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפרז את הרצועה. דברי אובמה עלולים לנטוע בלב חמאס תקוות שווא שהסרת המצור תאפשר לארגון להשיק קמפיין חדש של הצטיידות בנשק לקראת העימות הבא, בעוד כמה שנים, אמר המקור. הוא העריך, שקריאת אובמה תעמיק את המחלוקות הקיימות בין ירושלים לוושינגטון.

אובמה נזהר מאוד מקריאה מפורשת להסרת המצור. "הוא הלך על על קצות האצבעות, כמו על חבל מתוח", אמר אמש פרשן בערוץ חדשות. הנשיא עטף את קריאתו בהבטחה לנקוט אמצעים שיבטיחו את בטחונה של ישראל ובהתבטאויות נגד חמאס. הוא חזר פעמיים על המשפט, "אין לי שום אהדה לחמאס". ובכל זאת, אי אפשר לטעות במשמעותו של תפוח האדמה הלוהט שהניח הבית הלבן בחיקו של נתניהו.

"נצטרך לחולל מפנה (במתן) הזדמנויות לתושבי עזה", אמר אובמה. "אין לי שום אהדה לחמאס. יש לי הרבה אהדה לתושבים מן השורה ברצועה, שנאבקים כדי להתקיים. השאלה שעולה היא, האם נוכל למצוא נוסחה שתספק לישראל בטוחות חזקות יותר, שעזה שוב לא תשמש בסיס להתקפות נוספות נגדה, אולי התקפות מסוכנות יותר בעקבות התפתחויות טכנולוגיות פוטנציאליות. אך, בה בעת, פלסטינים מן השורה צריכים לראות אופק מסוים לפתיחת עזה כדי שהם לא יחושו עצמם כלואים ללא יכולת להבטיח לעצמם רווחה כלכלית".

"אני חושב שקיימות נוסחות כאלה, אך הן מחייבות שמנהיגים פוליטיים משני משני הצדדים ייטלו על עצמם סיכונים", המשיך נשיא ארה"ב. "נוסחאות אלה יחייבו בניה מחודשת איטית של אמון, וברור שזו משימה קשה מאוד בעקבות האלימות שהיינו עדים לה. לכן, אינני סבור שנגיע למטרה (של הסרת המצור) באופן מיידי".

הוא הוסיף: "המטרה האמריקאית העכשווית היא היא לוודא שהפסקת האש תחזיק מעמד, שבעזה יחל תהליך של שיקום ושיינקטו צעדים מסוימים שייתנו לתושבי עזה תחושה כלשהי של תקווה, ולאזרחי ישראל תחושת ביטחון שהם לא ייצטרכו לחוות שוב את שיגורי הרקטות".

אובמה אמר, ששר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, מקיים מגעים מתמידים עם כל הצדדים המעורבים. "אני מצפה שנוסיף לעבוד במרץ כדי לקם את תהליך השלום". הוא ציין, שיהיה צורך לערב במאמצים את ההנהגה הפלסטינית בגדה המערבית. "אין לי שום אהדה לחמאס", חזר ואמר אובמה. "יש לי אהדה רבה הרבה יותר לעבודה שעשתה הרשות הפלסטינית בשת"פ עם ישראל והקהיליה הבינלאומית. הרשות הוכיחה את עצמה כגורם אחראי. היא הכירה בישראל. היא מוכנה להתקדם לקראת הסכם של שתי מדינות".

אובמה הודה, שנשיא הרשות, מחמוד עבאס, מגלה יחס כן לתהליך השלום, אך המנהיגים הפלסטיניים בגדה נחלשו. ייתכן שתושבי הגדה אבדו חלק מהאמון (בתהליך השלום). צריך לשקם זאת.

נשיא ארה"ב הדגיש, כי מההתחלה הוא חזר ואמר ששום מדינה אינה מצופה לסבול שיגורי טילים לשטחה, או חפירת מנהרות בתחומיה, שישמשו להתקפות טרור. "לפיכך, תמכתי בעקביות בזכותה של ישראל להגן על עצמה, וזה כולל תמיכה בפעולות שנקטה ישראל כדי למנוע פגיעת רקטות במטרות של אוכלוסיה אזרחית בשטחה".

"לדעתי, גם חשוב לזכור שחמאס נהג באופן באופן בלתי אחראי במידה קיצונית בהציבו במכוון משגרי רקטות בריכוזי אוכלוסיה אזרחית. האסטרטגיה הצבאית הזו העמידה בסכנה אזרחים", אמר אובמה.

"ועם כל זאת, התייסרתי ממה שאירע לאזרחים בעזה, לרבות נשים וילדים", הוא הוסיף. "אני שמח שיש לנו עתה לפחות הפסקת אש זמנית. השאלה היא כיצד לבנות על ההפסקה הזמנית באלימות כדי לנוע לקראת משהו שהוא יותר בר-קיימא".