הדולר קפץ ל-3.45 ש' לאחר שבנק ישראל רכש 150 מ' ד'

הדולר טיפס בכ-0.67% והאירו התחזק בכ-0.95% לרמה של 4.616 שקלים ■ בנק ישראל: יתרות המט"ח לשיא של 87.139 מיליארד דולר ■ סוחר בשוק: "זרים גם קונים היום דולרים כי יש מצוקת מימון דולרי ולכן זה נהיה יקר להחזיק שורט דולר"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

בשוק המט"ח הדולר התחזק היום (ה') מול השקל בכ-0.67% ושערו היציג נקבע על 3.45 שקלים, זאת לאחר שבנק ישראל רכש לפי הערכות כ-150 מיליון דולר במטרה לבלום את התחזקות השקל. האירו התחזק מול המטבע המקומי בכ-0.95% ושערו היציג נקבע על 4.616 שקלים.

בנק ישראל פירסם היום את יתרות המט"ח לחודש יולי, מהן עולה כי הבנק רכש בחודשים יוני-יולי 1.4 מיליארד דולר, מה שמביא את סך היתרות לשיא של 87.139 מיליארד דולר. בחודש יולי נרשם גידול בסך 326 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם. הגידול קוזז על ידי העברות הממשלה לחו"ל בסך כ-236 מיליון דולר, העברות הסקטור הפרטי בסך כ-74 מיליון דולר ושערוך יתרות מטבע חוץ בסך כ-754 מיליון דולר.

המסחר בשוקי העולם מתנהל במגמה שלילית בעקבות החשש מהסלמה במשבר בין רוסיה לאוקראינה ומדינות המערב. אתמול דווח כי רוסיה ריכזה כ-20 אלף חיילים נוספים בגבול עם אוקראינה והנשיא פוטין הודיע על סנקציות נגד מדינות המערב.

היום יפרסם הבנק המרכזי האירופי את החלטת הריבית, שלפי הצפי בשוק תישאר על כנה. בבורסה המקומית המסחר מתנהל ביציבות עם נטייה לירידות, בעוד החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, אמר היום ל"גלובס" כי "מאתמול בבוקר נוצר בשוק מצב מעניין של היפוך משמעותי בריביות. המשמעות היא שמי שקונה דולרים לשנה מקבל היום קרוב ל 0.8% ריבית לטובתו. אם השער היום 3.45 שקלים אזי הוא קונה בעוד שנה ב-3.42 ש'. מצב כזה ארע כבר בעבר והוא תולדה של חוסר נזילות משמעותי בשוק.

"אז זה נבע מרכישות בהיקף גבוה מאוד של בנק ישראל והיום ההערכה היא שגופים מוסדיים ממשיכים להגן על השקעות חו"ל הקיימות שלהם באמצעות עסקאות swap, מה ששוב יצר חוסר נזילות והיפוך ריביות. במצב כזה ובשערי דולר ואירו כה נמוכים יש כבר מספיק גופים שמוכנים לקנות מטבע ולמכור שקלים. האם זה שינוי הכיוון לו מייחלים היצואנים וגם בנק ישראל? מוקדם לומר אבל בהחלט נוצר כאן מומנטום שונה ומעניין".

עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון ניהול קרנות נאמנות מביע ביקורת חריפה על המדיניות של בנק ישראל. "בנק ישראל ממשיך לנקוט באותה אסטרטגיה כושלת בתחום המטבע. בקופת הבנק נחים כעת כ 85 מיליארד דולר, תוצאה של הרכישות שלו בשנים האחרונות שלא הצליחו למנוע את התחזקותו של השקל. הגיע הזמן לשנות חשיבה ולבחון דרכים מעט יותר יצירתיות", לדבריו.

"זרים גם קונים היום דורלים כי יש מצוקת מימון דולרי ולכן זה נהיה יקר להחזיק שורט דולר", אמר ל"גלובס" סוחר בשוק המט"ח.

גם מנכ"ל חברת מט"ח 24, דוד מסיקה, הביע ביקורת כלפי מדיניות בנק ישראל. "רכישת דולרים על ידי בנק ישראל תשפיע רק בטווח הקצר ולפי כך לא תהיה יעילה", הוא ציין. "שינוי ריבית עשוי להביא לשינוי המגמות ליצואנים ולהייטק, אולם נראה כי זה אינו הכיוון. ללא התערבות, השקל, שכבר עכשיו נמצא ברמות חוזק שלא אפיינו אותו משנת 2011, צפוי להמשיך ולהתחזק. המצב בישראל לא רע בסה"כ, קיים ריבוי באקזיטים ונכנס הרבה כסף. אל מול זאת, ככל שמגמת ההתחזקות של הדולר בעולם תגבר, יחולל הדבר מפנה גם בדולר-שקל. למעשה, זו ההתפתחות היחידה שיכולה לשנות את התמונה בשוק המט"ח המקומי, ולא הורדות ריבית או התערבויות, אשר מייצרות השפעות שוליות לטווח קצר".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר-שקל מתחיל לפתח מומנטום חיובי ואולי פורץ מעלה. לאחר שבתחילת השבוע ניצל משבירה מתחת לרף 3.4, כעת בוחן הדולר-שקל את הגבול העליון של הטווח ב-3.435-3.440. עלייה מעל רמה זו תקנה לצמד דחיפה נוספת שתוביל לעלייה מעל 3.45. הגורמים להתחזקות הדולר נובעים מגורמים מקומיים ועולמיים.

בזירה הפנימית, הספקולציות לפיהן משרד האוצר יגדיל את הגירעון כדי לממן את עלות המלחמה, בהחלט מכבידות על השקל ופוגעות בסנטימנט של המשקיעים כלפי הכלכלה הישראלית. אם בימי המערכה המלחמתית לא ראינו כמעט השפעה של המצב על המסחר בצמד, הרי שכעת, לאחר המבצע וכשמתבררים ההשלכות הכלכליות, אנו רואים השפעה שלילית".