בורסות אירופה: צרפת וגרמניה התרחקו יותר מ-10% מהשיא

אובמה אישר תקיפה אמריקאית בעיראק והמדדים באירופה ירדו עד 1.2% ■ בורסת יפן צנחה ב-3% לאחר שהבנק המרכזי חתך תחזיות באשר ליצוא היפני ■ בסין היצוא זינק ב-14.5% ביולי - הבורסה עלתה 0.3%

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו'), יומו האחרון של שבוע המסחר בעולם, בירידות שערים בשיעור מרבי של 1.2%, על רקע רוחות המלחמה מכמה גזרות. הבורסות באירופה רשמו תשואה שלילית בסיכום שבועי - והתרחקו עוד יותר מהשיאים שרשמו. מדדי הדאקס בגרמניה והקאק בצרפת ירדו לרמה הרחוקה יותר מ-10% משיאיהם.

ברקע לירידות, האישור שנתן הלילה נשיא ארה"ב ברק אובמה לצבא ארה"ב להשיק מערכה צבאית בעיראק בפעם השלישית מאז 1991. אובמה הורה לצבא להפציץ מהאוויר יחידות של ארגון הטרור הקיצוני "המדינה האיסלמית בעיראק ובלבאנט" (דאע"ש) אם הטרוריסטים ינסו לכבוש את ארביל, בירת החבל הכורדי בעיראק, שבה מוצבים עשרות דיפלומטים אמריקאים ומאות חיילים וקצינים של צבא ארה"ב, שמשמשים כמדריכים ויועצים לצבא עיראק (לסיפור המלא).

גם המתיחות בין רוסיה לאוקראינה ולמדינות המערב נמצאת ברקע. הנשיא פוטין אסר על יבוא מזון ומוצרים נוספים מארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה ומדינות נוספות שהיו מעורבות בהחלטה להטיל על רוסיה סנקציות. רוסיה, נזכיר, שלחה שלשום עוד כ-20 אלף חיילים לגבול עם אוקראינה ובעולם חוששים מפלישה.

בורסת פרנקפורט הובילה את הירידות באירופה, ואחריה בריטניה. מדד הפוטסי הבריטי רשם ירידה שבועית של כ-3%.

המסחר הושפע גם מנתוני מאקרו שפורסמו. הבנק המרכזי של צרפת צופה כי הצמיחה במדינה תגיע ברבעון השלישי ל-0.2% בלבד. עם זאת, דווח גם כי התפוקה התעשייתית בצרפת ביוני הייתה גבוהה מהתחזיות, ועלתה ב-1.3%.

בבריטניה עלה הגירעון המסחרי ביוני ל-2.5 מיליארד ליש"ט.

אסיה: יפן צנחה 3%

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה מעורבת שבין ירידה חדה של 3% ביפן, לעלייה של 0.3% בסין על רקע נתון מאקרו חיובי. הונג קונג סיימה בירידה של 0.3%.

ביפן נרשמו ירידות חדות על רקע התחזקות הין ולאחר שהבנק המרכזי ביפן חתך תחזיות באשר ליצוא היפני על רקע המצב הגיאופוליטי. לפי הדברים של הבנק, התחזיות להישענות על היצוא כמנוע להתאוששות דועכות. הניקיי סיים בירידה של 3%.

בסין פורסם נתון מאקרו חיובי שמוביל את הבורסה לעליות. היצוא הסיני זינק בחודש יולי ב-14.5% - כמעט כפול מהתחזיות המוקדמות ולאחר עלייה של 7.2% בחודש הקודם. היבוא הסיני נפל ב-1.6%.

מדדי וול סטריט סיימו אמש בירידות של עד 0.6% כשברקע המתיחות הגואה בין רוסיה למדינות המערב. החוזים העתידיים יורדים היום עד 0.7%.