הדולר היציג עלה 0.75% ל-3.476 שקלים; זינק 1.8% השבוע

שערו היציג של האירו עלה ב-0.7% ל-4.6498 שקלים, זינק ב-1.75% השבוע ■ ברקע, מתיחות גיאופוליטית בין ישראל וחמאס, ארה"ב וארגון דאע"ש בעיראק, ורוסיה ואוקראינה ■ יוסי פרנק: "ריביות - זה כל הסיפור"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

לאחר שזינק אתמול במסחר הבינבנקאי, הדולר המשיך להתחזק היום (ו') בשוק המט"ח המקומי, לאחר התערבות בנק ישראל אתמול בשוק, עת רכש לפי הערכות מעל 150 מיליון דולר.

שערו היציג של הדולר נקבע בעלייה של 0.75% ל-3.476 שקלים. האירו היציג התחזק גם הוא מול השקל ב-0.7% ל-4.6498 שקלים. בסיכום שבועי הדולר זינק מול השקל ב-1.8% והאירו טיפס ב-1.75%.

ברקע למסחר במט"ח, מתיחות גיאופוליטית בכמה גזרות: בישראל תמה הפסקת האש בת 72 השעות בין ישראל וחמאס וחודש ירי הרקטות מעזה לעבר יישובי הדרום ועוטף עזה, ומטוסי צה"ל מפציצים מטרות ברצועה.

בעיראק נשיא ארה"ב אובמה אישר להשיק מערכה צבאית בפעם השלישית מאז 1991. אובמה הורה לצבא להפציץ מהאוויר יחידות של ארגון הטרור הקיצוני "המדינה האיסלמית בעיראק ובלבאנט" (דאע"ש) אם הטרוריסטים ינסו לכבוש את ארביל, בירת החבל הכורדי בעיראק, שבה מוצבים עשרות דיפלומטים אמריקאיים ומאות חיילים וקצינים של צבא ארה"ב, שמשמשים כמדריכים ויועצים לצבא עיראק (לסיפור המלא).

גם המתיחות בין רוסיה לאוקראינה ולמדינות המערב נמצאת ברקע. הנשיא פוטין אסר על יבוא מזון ומוצרים נוספים מארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה ומדינות נוספות שהיו מעורבות בהחלטה להטיל על רוסיה סנקציות. רוסיה, נזכיר, שלחה שלשום עוד כ-20 אלף חיילים לגבול עם אוקראינה ובעולם חוששים מפלישה.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, סבור כי "למתיחות הגיאופוליטית אין שום קשר למסחר במט"ח, ולראייה אין שום שינוי ביחסי המטבעות המובילים דולר/אירו. שם המשחק בשוק המט"ח המקומי בימים האחרונים הוא הפרשי ריביות. סיום הפסקת האש בין ישראל לחמאס הוא לא גורם להיחלשות השקל - נזכיר שלא מזמן היתה כאן מלחמה במשך שלושה שבועות ובמהלכה התחזק השקל.

"מאתמול יש רגיעה קלה בשוק הריביות, אולם עדיין קיים פער ריביות חיובי משמעותי לטובת משקיעי הדולר וזה עושה את כל ההבדל. עדיין אי אפשר לומר שמדובר בשינוי מגמה והמבחן יהיה חציית מחסום 3.5 השקלים. אם שוק הריביות יחזור לפער נורמלי ובנק ישראל לא ינקוט בצעדים נוספים עלול השקל לחזור ולהתחזק", אמר.