מחקר: היציבות הפיננסית של אשקלון גבוהה מזו של ת"א

עיריית נס ציונה, שבה יש 40 אלף תושבים, הגיעה השנה למקום הראשון בדירוג BdiCode של הערים הגדולות בעלות היציבות הפיננסית הגבוהה ביותר ■ ראשל"צ במקום השני ורמת גן במקום השלישי

לאונרדו  אשקלון  33  / צילום:  איה בן עזרי
לאונרדו אשקלון 33 / צילום: איה בן עזרי

מחקר שערכה חברת המידע העסקי BdiCoface במסגרת דירוג BdiCode לשנת 2014 מעלה הצלחה של כמה מהרשויות שמצבם הסוציו-אקונומי של תושביהן אינו גבוה, לככב בראש טבלת היציבות הפיננסית של הרשויות.

היציבות הפיננסית של רשות מקומית הינה תוצאה, בין השאר, של הכנסות הרשות, של המצב הסוציו אקונומי של התושבים והיכולת לגבות מהם את מסי העירייה אך גם מהתנהלות יעילה של העירייה גם מבחינה תפעולית וגם מבחינה פיננסית.

עיריית נס ציונה, שבה יש 40 אלף תושבים, הגיעה השנה למקום הראשון בדירוג הערים הגדולות בעלות היציבות הפיננסית הגבוהה ביותר. נס ציונה, שלה דירוג סוציו אקונומי של 7, הדיחה השנה את ראשון לציון, בעלת דירוג סוציו אקונומי זהה, שעברה למקום השני בדירוג, זאת לאחר 3 שנים ברציפות בהן היתה במקום הראשון בטבלה. ראשון לציון מאכלסת כ-249,000 תושבים, והיא מחזיקה בשיעורי גביית מיסים של 84%, בעוד ששיעור הגביה בנס ציונה עומד על 69% בלבד.

במקום השלישי בדירוג היציבות הפיננסית של העיריות נמצאת רמת גן, שבה 155 אלף תושבים. הרצליה (99 אלף תושבים) מדורגת השנה במקום הרביעי, לאחר שדורגה בשנה שעברה במקום השלישי במדד היציבות הפיננסית.

עיריית אשקלון, שלמרות שסובלת מזה שנים מהפגזות מרצועת עזה, רושמת השנה התחזקות משמעותית בדירוג מהמקום ה-10 בשנה שעבר אל המקום ה-5 השנה. באשקלון 132 אלף תושבים, ושיעור הגבייה שלה הוא 75%, לעומת 72% ממוצע הגביה בערים הגדולות. היציבות הפיננסית היחסית גבוהה של אשקלון בולטת במיוחד לא רק על רקע איום הטילים המתמשך, אלא גם על רקע הדירוג הסוציו אקונומי של אוכלוסייתה - העומד על 5, לעומת 7-8 בקרב יתר המדורגות ברביעייה הראשונה.

אשדוד, אגב, נמצאת במקום השביעי, תל-אביב במקום ה-11 וירושלים במקום ה-22.

BdiCoface מפרסמת גם את דירוג דומה למועצות המקומיות, ממנו עולה כי המועצה המקומית היציבה ביותר בישראל היא ביישוב כפר שמריהו. בישוב 2,253 תושבים, ושיעור הגבייה בו עומד על 92%. במועצה המקומית רמת הנגב, המדורגת במקום השני, אחוז הגבייה הוא הגבוה ביותר והוא עומד על 99%. במקום השלישי מדורגת הר אדר, ובמקום הרביעי והחמישי סביון ואבן יהודה, בהתאמה.