במערכת הבריאות מדווחים על נזק של כ-200 מ' ש' מ"צוק איתן"

חלק ניכר מההוצאות נובע מהפעילות המוגברת של בית החולים הממשלתי ברזילי ושל בית החולים סורוקה של הכללית ■ מנכ"ל מאוחדת זאב וורמברנד: "לא מוסרי שקופות חולים יתבעו פיצוי על נזקי המלחמה"

צוק איתן   / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

סכומי העתק שדורשת מערכת הביטחון כפיצוי על העלויות של הצבא במהלך מבצע "צוק איתן" עוד לפני סיומו, מטילים מעט בצל את העובדה כי גם מערכת הבריאות ניזוקה כלכלית והיא צפויה לדרוש פיצוי של מאות מיליוני שקלים - פיצוי שלא בהכרח יגיע, לפחות לא במלואו.

על פי אומדן ראשוני של משרד הבריאות, במקביל לאיסוף נתונים שערך "גלובס", העלויות החריגות של כלל המערכת נאמדות בכ-200 מיליון שקל. חלק ניכר מההוצאות נובע מהפעילות המוגברת של בית החולים הממשלתי ברזילי שבאשקלון ושל בית החולים סורוקה בבאר שבע, שבבעלות שירותי בריאות כללית. דווקא ההוצאה הישירה בגין טיפול במאות נפגעי צה"ל נחשבת נמוכה יחסית, כאשר עיקר הנזק הכלכלי נובע מתגבור צוותים רפואיים וצוותי כוח עזר. במקרה זה לא מדובר רק בסורוקה ובברזילי, אלא גם בבתי חולים נוספים אליהם פונו נפגעים, בהם בילינסון של הכללית ובתי החולים הממשלתיים תל השומר, אסף הרופא ואיכילוב.

הכוונה היא לתשלום בגין תוספת משמרות, כוננויות ושעות נוספות, על פי הסכמי העבודה הקיבוציים של הרופאים ושל עובדי המינהל והמשק. כך, למשל, מומחה צעיר שמבצע "תורנות שליש" ועוזב את בית החולים ב-21:00 במקום ב-16:00, זכאי לתוספת של 900- 1,400 שקל (תלוי במקצוע). על פי משרד הבריאות, הנזק לבתי החולים הממשלתיים לבדם עומד על כ-60 מיליון שקל.

נזק כלכלי משמעותי נגרם לבתי החולים (בעיקר סורוקה וברזילי) בגין אובדן הכנסות כתוצאה מדחייה או ביטול של ניתוחים אלקטיביים - ניתוחים שנקבעו מראש אשר מוגדרים כבלתי דחופים. בחלק מהמקרים ניתוחים אלה יתבצעו במועד מאוחר יותר, אולם ישנם מקרים שבהם המטופלים העדיפו לקבוע תורים בבתי חולים אחרים לרבות במערכת הפרטית.

בתי החולים הגדולים במרכז ספגו אובדן הכנסות גם מכיוון מעט מפתיע: תיירות המרפא. לפי הערכות, רבים מהתיירים הרפואיים דחו או ביטלו את הגעתם לארץ לאור המצב הביטחוני, והנזק במקרה הזה הוא לא רק לבתי החולים אלא לתעשייה שלמה של רופאים, סוכנים ומאכערים.

הפגיעה בבתי החולים היא המשמעותית ביותר, אולם גם מרפאות קופות החולים רשמו הוצאות חריגות. במכבי מדווחים לנו על "השפעות משמעותיות שנאמדות בהערכה גסה במיליוני שקלים"; במאוחדת מדווחים על עלויות של כ-2 מיליון שקל; ובלאומית, הקופה הקטנה ביותר, מדווחים על נזק של כ-700 אלף שקל. בכל הקשור להוצאות של שירותי בריאות כללית, הקופה הגדולה ביותר שמבטחת מעל 50% מהאוכלוסייה עם נתח משמעותי עוד יותר בדרום, זאת כבר אופרה אחרת.

הכללית, גם בשל גודלה וגם בשל העובדה כי היא מחזיקה בבעלותה את בית החולים סורוקה, מדווחת על נזק של כ-50 מיליון שקל "בהערכה זהירה". בכללית מסבירים כי גם במרפאות הקהילה תוגברו הצוותים והקופה הקימה קייטנות רבות לעובדים בדרום. העובדים, מציינים בקופה, מוגדרים כ"עובדים חיוניים" בשעת חירום, ועל כן הכרחי היה להעניק להם מענה לאור העובדה שפיקוד העורף והרשויות המקומיות בדרום אסרו על פתיחת קייטנות ומסגרות לילדים. באופן אירוני, בכללית מזכירים כי עד היום, שנתיים וחצי לאחר מבצע "עמוד ענן", הקופה לא קיבלה פיצוי על נזקים בגובה 11 מיליון שקל.

"אנחנו נסתדר"

מי שעשוי להביך מעט את הכללית הוא מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, זאב וורמברנד, שאומר בשיחה עם "גלובס": "לא נכון, לא ראוי ולא מוסרי שקופת חולים תתבע פיצוי על נזקי המלחמה". לדבריו, יש לפצות רק את בתי החולים שטיפלו בפצועים ותגברו את הצוותים, אולם לא זה המקרה של הקופות. "גם אנחנו הקמנו מוקדים ומערכי הסעות, גם אנחנו הקמנו קייטנות לילדי עובדים בדרום ואפילו הוצאנו להתרעננות מיוחדת (סרט ופופקורן) את העובדים שלנו שמתגוררים באזורים האלה. הוצאנו יותר על טיפולי בית עבור חולים ששוחררו מאשפוז, ביטלנו חופשות, אפשרנו לעובדים ועובדות שבני זוגם גויסו בצו 8 לצאת שעה אחת לפני הזמן, ועשינו עוד פעולות שעלו לנו כ-2 מיליון שקל בסה"כ. אבל בתקופה הזו הפכנו להיות משפחה, וזה הרווח הכי גדול שלנו".

לדבריו, הקופה שלו יכולה "להסתדר" עם ההוצאה החריגה, בין היתר על ידי צמצום שעות נוספות לעובדים ברגע שיחזור השקט. "נמצא את הדרך להחזיר את הכסף הזה, ויותר חשוב שהוא ישמש את העסקים הקטנים בדרום שנפגעו הרבה יותר קשה", הוא אומר. וורמברנד מספר על ביקור שלו במרפאה באשקלון, ש"מכניס לפרופורציה" לדבריו: "הגיעה לשם אישה שהלכה עם שני ילדיה 20 דקות ברגל, וסיפרה לי שבימים שבשגרה היא עובדת במשק בית. לדבריה, כבר שלושה שבועות שהמעסיקים שלה לא מעוניינים שהיא תגיע, והיות ואף אחד לא מדווח עליה לביטוח לאומי, היא פשוט נשארה בלי הכנסה. אז על מה אנחנו, בקופות החולים, צריכים להלין?".

גורמים המקורבים לשירותי בריאות כללית טענו בתגובה כי הקופה טרם דרשה פיצוי אלא העבירה נתונים לבקשת משרד הבריאות. הגורמים הזכירו כי הכללית היא הקופה הגדולה בארץ ובפער עצום מכל האחרות במחוז הדרומי, כך שאין להשוות בינה לבין שום קופה אחרת בכל הקשור לנזקי המלחמה.

עיקר ההוצאות החריגות של מערכת הבריאות במהלך צוק איתן
 עיקר ההוצאות החריגות של מערכת הבריאות במהלך צוק איתן