גורמי ביטחון: הפסקת האש - בזכות הכסף שהועבר לחמאס

(עדכון) - החל מהלילה בחצות נכנסה לתוקפה הפסקת אש בין ישראל וחמאס ל-72 שעות ■ דקות לפני כניסתה לתוקף - מטח רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה, אשדוד ואשקלון

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

מאחורי הקלעים של ההסכמה על הפסקת אש: גורמים במערכת הביטחון מסבירים כי מה שסייע לחזור לשולחן המשא ומתן בקהיר היא מעורבותן של ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ ונכונותן לתרום כספים לשיקום רצועת עזה. אחד הגורמים הדגיש כי חמאס התעקש על מסגרת כספית שתתרום קטאר לשיקום הרצועה. אולם מכיוון שבירושלים ובקהיר חששו מההשפעה ההולכת וגוברת של קטאר על הרצועה, בהובלת ראש הזרוע המדינית של חמאס, חאלד משעל, גויסו הסעודים והנסיכויות לפרויקט שיקום רצועה ביום שאחרי מבצע "צוק איתן".

הגורם ציין כי מהלך זה צפוי להחליש את השפעתה של קטאר ושל ההנהגה של חמאס בחו"ל על הנעשה בעזה. לדברי הגורם, המימון שמבטיחים הסעודים מותנה בבקרתם, כך שהכספים לא יועברו לבניית מנהרות והתעצמות צבאית, אלא לרווחת התושבים.

אתמול דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "סאווא" כי חמאס הצליח להכניס לרצועת עזה סכום כסף הנאמד במיליוני דולרים, שלא הועבר בחודשיים האחרונים, ואשר אפשר לו לשלם את משכורותיהם של אנשיו. לפי הדיווח, בשעות האחרונות הועברו לכל אנשי הזרוע הצבאית, עז א-דין אל-קסאם, כספי המשכורות של החודשיים האחרונים, ובקרוב ישולמו גם משכורותיהם של הפקידים (חברי ממשלת חמאס לשעבר). עדיין לא ידוע כיצד הצליח הארגון להכניס סכום כסף כה גדול לרצועת עזה, אולם ישנה אפשרות שמדובר בחלק מאותו סיוע לו התחייבו הסעודים ומנהיגי מדינות המפרץ.

היבט נוסף שהניע את חמאס להיכנס להפסקת האש הוא פתיחת מעבר רפיח. זאת, לאחר שהמצרים הביעו כוונה חיובית להעביר את האחריות על צדו הפלסטיני של המעבר לידי הרשות הפלסטינית. גורם בכיר נוסף במערכת הביטחון ציין הבוקר שהפלסטינים מטילים את כל יהבם על פתיחה של מעבר רפיח בשליטה פלסטינית. "חמאס מתעקש לקבל דיבידנדים כלכליים. אחד מהם הוא מעבר רפיח והשני הוא הרחבת שטח המותר לדיג - נקודה שככל הנראה ישראל מסכימה לה בכפוף להפסקת הירי".

ההסכמה לדון בפתיחת מעבר רפיח, בכפוף לכמה הסתייגויות, התקבלה לאחר שהדרישה להקמתו של נמל ימי ברצועת עזה עוררה התנגדות עזה הן מצד מצרים והן מצד ישראל. ההתנגדות לדרישה הזו נובעת משני טעמים: האחד ביטחוני והשני מדיני, ומצרים פסלה אותה על הסף עוד לפני שהמשלחת הישראלית הגיעה לקהיר. מבחינה ביטחונית, מובן בקרב הצדדים שהקמת נמל תשמש את חמאס להכנסת אמצעי לחימה מתקדמים לתוך רצועת עזה. מבחינה מדינית, בישראל ובמצרים סבורים כי עצם הדיון בהקמת נמל ימי בעת הזו יהווה הישג אדיר לחמאס.

רקטה בת"א רגע לפני הפסקת האש

הלילה בחצות נכנסה לתוקף הפסקת אש בת 72 שעות בין ישראל לבין חמאס, ועד כה לא הופרה. לפי תוכן ההודעה המצרית על הפסקת האש, שנמסרה אמש לאתר האינטרנט "א-רסאלה" המזוהה עם חמאס, במסגרת שלוש היממות הקרובות ינצרו שני הצדדים את הירי, ו"ייצרו את התנאים המתאימים לצורך הכנסת סיוע הומניטרי, שיקום התשתיות וניצול הרגיעה לחידוש השיחות העקיפות באופן מידי כדי להגיע למתווה מוסכם של הפסקת אש כוללת וקבועה".

שיגורי הרקטות לעבר ישראל נמשכו עד בסמוך למועד כניסתה של הפסקת האש לתוקף. דקה לפני חצות נפלה רקטה בשטח פתוח במרכז הארץ. תושבים דיווחו על הדי הפיצוץ, אך לא היו נפגעים או נזק. האזעקה לא הופעלה משום שזוהה שהרקטה לא תיפול באזור מיושב. כעשר דקות קודם לכן, נשמעה אזעקה בקריית מלאכי, באר טוביה, אשדוד, חוף אשקלון ובמועצה האזורית מרחבים. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות באזור אשדוד ואחת נוספת בשמי מ"א מרחבים.

בסביבות השעה 23:30 נשמעה אזעקת "צבע אדום" במועצה האזורית אשכול וזמן קצר אחר כך דווח על נפילת חמש רקטות בשטח פתוח במועצה. כרבע שעה קודם לכן התפוצצה רקטה נוספת באחד היישובים באשכול. שעה לפני כן, באזור השעה 22:00, נשמעו אזעקות באשדוד ובמועצה האזורית חבל יבנה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי אשדוד. בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם כל נזק.

בצל המשך הירי לעבר ישראל, התייחס אמש בספקנות גורם ביטחוני בכיר לכך שהפסקת האש תארך זמן רב. "זה יכול לקחת דקות, שעות וזה גם יכול להתהפך", טען. "כמו שהבנו עד עכשיו ולכל אורך המבצע, חמאס לא צפוי ולא יציב". הגורם הביטחוני הדגיש כי מקור הבעיה הוא ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, שמקשה על המשא ומתן בין הצדדים.

משעל מצדו הבהיר אמש בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הצרפתית בדוחא כי כל הפסקת אש קבועה צריכה להוביל להסרת המצור מעל רצועת עזה. "הרגיעה היא אחד האמצעים לספק מרחב מתאים להצלחת השיחות או למען הקלת הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה", אמר. עוד הוסיף משעל כי "מטרתנו היא לענות על הדרישות הפלסטיניות ולאפשר לתושבי עזה לחיות ללא מצור. מסוגיות אלו אנו לא ניסוג. אנו מתעקשים על מטרה זו ואם ישראל תשתהה, לא תעמוד בהבטחתה או תמשיך בתוקפנותה - חמאס וכל הפלגים הפלסטיניים מוכנים לעמוד איתן במערכה צבאית ומדינית. כולם מוכנים לכל האפשרויות".