קלינטון: ההפגנות באירופה נגד ישראל אנטישמיות

הילארי קלינטון: "מספר ההפגנות באירופה נגד ישראל גדול פי כמה וכמה מאשר הפגנות נגד רוסיה שכובשת חלק מאוקראינה ויורה במטוס אזרחי"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון, מי שכיהנה כמזכירת המדינה האמריקאית בממשל אובמה והגברת הראשונה של ארה"ב כרעיית הנשיא לשעבר ביל קלינטון, ניצבת השבוע לצד ישראל וחושפת אמת אחר אמת לגבי האנטישמיות באירופה, בכל הקשור למניפולציות של חמאס והבעיה ההסברתית של ישראל.

בראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג מהעיתון "אטלנטיק" היא אומרת בפה מלא את מה שחשים יהודים וישראלים רבים ברחבי העולם - על הצביעות של האירופאים שלא מפגינים נגד הטבח בסוריה או נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, אבל יוצאים בהמוניהם לרחובות נגד ישראל. היא גם לא מהססת להזכיר לעולם המערבי שהתפשטות הג'יהאד היא איום קיומי עבורו.

"אחת הסיבות שבגללן אני דואגת ממה שמתרחש במזרח התיכון כעת היא התפשטות הקבוצות הג'יהאדיסטיות שעלולות להשפיע על אירופה ועל ארה"ב", היא אומרת. "יש לקבוצות ג'יהאדיסטיות שליטה באזורים מסוימים, והן לעולם לא יסתפקו בזה. הן מונעות מהרצון להתפשט. האג'נדה שלהן היא להיות נגד המערב, נגד הנוצרים, נגד כל דבר - וכולנו נכנסים לקטגוריות הללו... אני חושבת הרבה על בלימה, על הרתעה ועל תבוסה.

"ישראל עשתה מה שהייתה צריכה לעשות כדי להגיב לטילים. לישראל יש זכות להגן על עצמה. הצעדים שנקט חמאס כדי להציב את הטילים, את מוקדי השליטה ואת פתחי המנהרות שלו בתוך אזורים אזרחיים - הצעדים האלה הקשו על התגובה הישראלית".

- האם ישראל עשתה מספיק כדי למנוע את מותם של ילדים וחפים מפשע?

"בדיוק כמו שאנחנו בארה"ב מנסים להיות זהירים ככל האפשר כשאנחנו מטווחים מטרות ומסים להימנע מפגיעה באזרחים. טעויות נעשות. גם אנחנו עשינו טעויות. אני לא מכירה אומה - יהיו הערכים שלה אשר יהיו - שלא עשתה טעויות, ואני חושבת שמדינות דמוקרטיות דוגלות בערכים הרבה יותר גבוהים כשהן נמצאות במצב של עימות. ובכל מקרה, האחריות מונחת אך ורק על כתפי חמאס. אין לי שום ספק שחמאס הוא שיזם את העימות הזה, כך שהאחריות מוטלת אך ורק על כתפיו ועל ההחלטות שהוא קיבל.

"זה מדהים, יש למעלה מ-170 אלף מתים בסוריה, רוסיה מגייסת גדודים... רוסיה, שלמעשה כובשת כעת שטחים של מדינה החברה באו"ם, ואני חוששת שהיא תעשה עוד הרבה יותר מזה כדי למנוע את ההצלחה הגוברת של ממשלת אוקראינה. יותר מ-1,000 איש נהרגו באוקראינה משני הצדדים - לא כולל ההרוגים במטוס המלזי שהופל - ולמרות כל אלה איננו רואים תגובה בינלאומית זהה לזאת שיש נגד ישראל, נגד זכותה של ישראל להגן על עצמה או נגד הדרך שבה על ישראל להגן על עצמה. התגובה הזאת אינה הוגנת.

"אי אפשר להעלים עין מהאנטישמיות, במיוחד לאור מה שקורה היום באירופה. מספר ההפגנות שם נגד ישראל גדול פי כמה וכמה מאשר הפגנות נגד רוסיה שכובשת חלק מאוקראינה ויורה במטוס אזרחי. המסקנה היא שיש משהו אחר שמניע את זה.

"מה שרואים בטלוויזיה זה בעיקר מה שחמאס מזמין את העיתונאים המערביים לצלם ולדווח עליו בעזה. זו אותה בעיית יחסי ציבור מוכרת וישנה שהייתה תמיד לישראל. יש רמות עמוקות ומושרשות של אנטגוניזם ואנטישמיות ביחס לישראל, משום שהיא מדינה חזקה עם צבא עוצמתי. חמאס, לעומת זאת, מצייר את עצמו כמגן על זכויות הפלסטינים להקמת מדינה משלהם, כך שקרב יחסי הציבור מוטה באופן היסטורי נגד ישראל.

"אם אני הייתי ראש ממשלת ישראל, ברור שהייתי מצפה לשלוט בסידורים הביטחוניים, אפילו אם אני כרגע מתנהלת מול מחמוד עבאס, שהוא בן 79, ועם חברי פת"ח אחרים שנהנים מאיכות חיים גבוהה יותר ויש להם כסף וכו'. זה עדיין לא מגן על ישראל מתקיפות החמאס או מתקיפות של גורמים בגבולות אחרים. עם כל מה שקורה בסוריה ובעיראק - מדובר באיום רציני".