גינקו, זרח, הזדמנות ואשטרום יחפשו נפט במדבר יהודה

רישיון "חתרורים" משתרע על שטח של כ-70 קמ"ר באזור ים המלח ■ בשנת 1995 ביצעה קבוצת דלק קידוח בשטח הרישיון, בעומק של כ-2 קילומטר, ונמצא בו נפט

שותפויות הנפט והגז זרח , גינקוחיפושי נפט (מקבוצת גוליבר) והזדמנות , קבוצת אשטרום וד"ר א. רוזנברג ושות' חברו יחד בבקשה, שהוגשה לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, לקבלת רישיון לחיפושי נפט באזור חלמיש הנמצא במדבר יהודה בחלק הצפוני-מזרחי של הנגב, בשם "רישיון חתרורים".

זרח תחזיק 31.25% מהרישיון, גינקו 31.25%, הזדמנות 25%, קבוצת אשטרום10% וד"ר אליהו רוזנברג, מייסד השותפות אבנר, יחזיק ב-2.5% מהרישיון.

רישיון "חתרורים" משתרע על שטח של כ-70 קמ"ר באזור ים המלח. בשנת 1995 ביצעה קבוצת דלק קידוח בשטח הרישיון, בעומק של כ-2 קילומטר, ונמצא בו נפט. יצוין כי היה זה הקידוח האחרון שביצעו קבוצת דלק ואבנר ביבשה, טרם תגליות הגז בים, אולם בזמנו הוחלט שלא להפיק את הנפט מהמאגר בשל שיקולי כדאיות, לנוכח מחירי הנפט הנמוכים באותה תקופה.

כעת כוונתן של השותפויות הינה להיכנס מחדש לקידוח "חלמיש" ולבצע קידוח אלכסוני למרכז החזוי של המאגר. תכנית הקידוח, שיעשה ביוזמת ד"ר אלי רוזנברג, מייסד שותפות אבנר, מתבססת על תוצאות סקר סייסמי שהתקבל מתוך חור הקידוח בעבר, כאשר הקידוח החדש יתבצע תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

רוזנברג יזם כבר בשנת 1998, באמצעות חברת "אבנר" אותה ייסד (ואשר נמכרה בהמשך לקבוצת דלק), העמקה של קידוח חלמיש 1 הנמצא בשטח לגביו נתבקש הרישיון, שנקדח כבר בשנת 1962 ע"י "חברת הנפט הלאומית" עד לעומק של כ-2,200 מטר. תוך כדי העמקה התגלו בשכבות הטריאס מספר רב של שכבות חול שהכילו נפט, גז ומים מלוחים בתצורת גוונים. נמצאו גם מספר שכבות שהכילו נפט וגז עם מעט מאד מים, או ללא מים בכלל. פיתוח הקידוח נעצר על ידי חברת "אבנר" עם גילוי פוטנציאל הגז בים התיכון.

הצוות המקצועי של הפרוייקט כולל בנוסף לד"ר אלי רוזנברג שישמש כגיאולוג של הפרוייקט גם את יעקב גלבוע שישמש כמנהל הפרוייקט, יוסף פרום שישמש כמהנדס הפרוייקט, ד"ר יובל בן גיא שישמש כגיאופיסיקאי של הפרוייקט וד"ר חיים פליגלמן שישמש כמהנדס הפקה.