מזמינים חופשה לחגים? חלק מהמחירים ירדו מאז "צוק איתן"

בדיקת "גלובס" מגלה חוסר עקביות לגבי מחירי חבילות הנופש בחגים הקרובים: חלק מהמחירים ירדו כדי למזער את הפסדי "צוק איתן", ואחרים עלו בשל הביקוש ■ לאן כדאי לטוס השנה בראש השנה ובסוכות - וכמה זה יעלה?

על רקע המלחמה בעזה, ניטשת כעת מלחמה מסוג אחר: מלחמה על ליבו וכיסו של הלקוח. סוכני נסיעות, שספגו הפסדים כבדים ממבצע "צוק איתן", רוצים את הלקוח הישראלי אצלם בחגים.

אלא שבעוד שחלק מהגורמים מדווחים על ירידת מחירי הנופש למי שמזמין עכשיו לחגים (לעומת טרם המבצע), חלק אחר טוען בדיוק ההפך. לכל אחד יש נימוקים משכנעים, והמסקנה - הצרכנים צריכים לעשות סקר שוק מקיף, ולא להסתפק בבדיקה מדגמית.

המחירים ירדו?

לדברי גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראייר, "מחירי הנופש בחגים השנה נמוכים אצלנו בכ-15%-20% בהשוואה למחירי החגים בשנה שעברה, בגלל התחרות הגדולה שיש נכון לרגע זה בתעשייה על כל לקוח ולקוח. וזאת, למרות הרצון של התעשייה לפצות את עצמה על נזקי 'צוק איתן' במחירים גבוהים יותר בחגים", הוא אומר.

סתיו מדווח, נכון לכתיבת שורות אלה, על סיבה נוספת להורדת מחירים: "ישראלים רבים מטלפנים למוקד ההזמנות של ישראייר, אך יותר כדי לברר פרטים ופחות כדי לסגור חופשה בראש השנה או בסוכות. יש הרבה מאוד בירורים, וכמעט אין סגירות.

"הישראלים יושבים על הגדר, ובכדי לעודד אותם לסגור אצלנו חופשה בארץ או בחו"ל - הורדנו מחירים. אין לי מושג להסביר למה הם לא סוגרים. אנחנו מתחקרים את הסוגייה הזו אצלנו. מרבית המבררים הם כאלה שהיו אמורים לטוס במהלך יולי וביטלו בשל המצב הביטחוני".

עוד לדברי סתיו, המחירים לראש השנה ולסוכות נמוכים השנה מאותן סיבות גם בהשוואה למחירם ערב "צוק איתן". ואכן, בהשוואת המחירים ליעדים שונים ניכרים פערים משמעותיים של עד 2,000 שקל לחבילת נופש משפחתית.

את הפער הגבוה ביותר במחיר פוסט וטרום "צוק איתן" מצאנו בחבילה שישראייר משווקת לאי היווני קורפו בראש השנה, למשפחה בת 4 נפשות (זוג הורים ושני ילדים) בחדר על בסיס חצי פנסיון: 12,270 שקל מחירה לפני "צוק איתן", לעומת 10,370 שקל מחירה השבוע - פער של כמעט 2,000 שקל.

פער דומה מצאנו גם בחבילה לאי קוס: 16,610 שקל לחבילה משפחתית ערב "צוק איתן", לעומת 14,730 שקל מחירה השבוע.

מי שמעדיף לחגוג את ראש השנה בארץ ולנפוש בסוכות - יכול גם הוא לנצל ירידת מחירים מפתיעה בחבילות של ישראייר. כך למשל, חבילה לאותו תא משפחתי בין התאריכים 12-16 באוקטובר (בחול המועד) עלתה רגע לפני "צוק איתן" כ-15,210 שקל, והשבוע 12,640 שקל - פער אדיר של כמעט 2,600 שקל.

"הורדנו מחירים כדי שאנשים שלא נסעו ביולי בגלל המלחמה - יקנו את החופשה אצלנו ולא אצל אחרים", שב ומסביר סתיו.

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מדבר אף הוא על רמת מחירים נמוכה בחגים השנה לעומת אשתקד. "הם יהיו נמוכים השנה בכ-15%-20% לעומת החגים בשנה שעברה, ולא רק בגלל 'צוק איתן'. הטיימינג שלהם אטרקטיבי פחות השנה: אין רצף של ימי חופש כמו בחגים אשתקד עם הגשר המפורסם, והם חלים שבועיים מאוחר יותר לעומת השנה שעברה. המשמעות היא שמזג-האוויר ברוב יעדים קר יותר. ערב סוכות חל השנה ב-8 באוקטובר, וזה כבר קר לנופשון בטן גב מעבר לים".

המחירים עלו?

בניגוד לנציגי ישראייר ואיסתא, יורם מוטעי, מנכ"ל סיטונאית התיירות קשרי תעופה, טוען מנגד כי אין שום סיבה שהמחירים יירדו בחגים השנה. "המחירים אפילו יהיו גבוהים יותר, לא כי אנחנו רוצים להרוויח יותר כסף ולפצות על הנזקים של חודש יולי, אלא בגלל הביקוש הגבוה שיש כבר עכשיו לחגים ומצריך מאיתנו הכנסה של עוד טיסות וחדרי בתי-מלון למאגר הקיים. בנקודת זמן זו זה עולה לנו יותר, ואת היוקר הזה סופג הלקוח".

לדבריו, כתוצאה מהביקוש לחגים, קשרי תעופה הכניסה בין 3-6 טיסות נוספות לתקופת החגים ליעדים רומא ורונה, קטניה, מלטה, רודוס וכרתים. לדבריו, מי שיזמין עכשיו לחגים ישלם את המחיר המקורי שתומחר לחגים עבור המלאי הקיים, ומי שימתין לרגע האחרון ישלם תוספת של 150-200 דולר לאדם לחבילה עבור המלאי החדש שיתווסף כדי לתת מענה לביקוש הגבוה.

גם תמר גרזון, מנכ"לית את ההשוואות טרווליסט, מדברת על עליית מחירים, שצפויה לעלות עוד יותר ככל שנתקרב למועדים עצמם. לדבריה, מבדיקת המחירים לפני ואחרי "צוק איתן" עבור "גלובס" מתברר כי חבילה לברצלונה למשפחה בת 4 נפשות בסוכות (12-17 באוקטובר) במלון sanai diputacio (ארבעה כוכבים) על בסיס ארוחת בוקר עלתה לפני המבצע הצבאי בעזה 11,650 שקל, והשבוע מחירה זינק לכ-14,000 שקל - פער של 16%.

עליית מחירים נמצאה גם בחבילה לאותו תא משפחתי בראש השנה (25-29 בספטמבר) במלון star beacj village (ארבעה כוכבים) בכרתים על בסיס "הכול כלול": 8,880 שקל למי שהזמין ערב "צוק איתן" ו-11,943 שקל למי שהזמין החבילה השבוע - תוספת של 3,060 שקל, פער של 25% במחיר.

לעומת זאת, הוזלה של 528 שקל נמצאה במחיר של חבילת משפחתית לבורגס בראש השנה: 7,516 שקל למי שהזמין אותה לפני "צוק איתן", לעומת 6,987 שקל מחירה השבוע - הנחה של 7%.

נופש משפחתי בראש השנה
 נופש משפחתי בראש השנה

נופש משפחתי בסוכות
 נופש משפחתי בסוכות