מחריף המשבר בין נתניהו לאובמה: עוכב משלוח גדול של טילים לישראל

ה"וול סטריט ג'ורנל" מפרסם תחקיר על הקרע בין ארה"ב לישראל * מקורות אמריקאים: "נתניהו וצוותו הם חסרי אחריות ובלתי ראויים לאמון" * לפי העיתון, נתניהו מעריך שהוא יכול לחכות עד שיתחלף הממשל בארה"ב /

הבית הלבן עצר משלוח גדול של טילי "הלפייר" לישראל - שהיו אמורים לשמש את חיל האוויר בתקיפת מטרות של ארגוני הטרור בעזה. ההוראה לעצור את משלוח הטילים לישראל, ניתנה לפני כשבועיים ובעיצומה של הלחימה במסגרת המבצע צוק איתן - כך דיווח הבוקר (ה') "וול סטריט ג'ורנל" בכתבה שכותרתה "איך ישראל עוקפת את הבית הלבן בנושא עזה". גורם ביטחוני בישראל אישר את הפרסום, אך לא נמסרה לו התייחסות רשמית. גם במערכת הביטחון סירבו להגיב.

עיכוב משלוח הנשק לישראל בעיצומה של הלחימה בעזה מעיד על עומק המשבר ביחסים בין ארה"ב לישראל: גורמים אמריקאים שצוטטו בג'ורנל טענו כי צה"ל מקבל נשק אמריקאי בלי ידיעת הדרג הפוליטי בוושינגטון, דרך ניהול ערוצים ישירים שמקיימת ישראל אל מול משרד ההגנה והצבא האמריקאים.

עוד נטען בדיווח, כי בעקבות המתיחות בין שתי המדינות והתרעומת של ארה"ב על הפגיעה הנרחבת באזרחים פלשתינים במהלך המבצע בעזה - הבית הלבן החליט להתנות כל העברה של נשק לישראל באישורו, וזאת לאחר שכל בקשה תיבחן ביסודיות. חלק מהתרעומת של האמריקאים על התנהלות צה"ל בלחימה בעזה, קשור לשימוש הנרחב שעושה הצבא בארטילריה במקום בנשק מדויק.

רק קצה הקרחון

לפי מקורות בכירים אמריקאים, פלשתינים וישראלים, שהתראיינו לעיתון, עצירת משלוחי התחמושת והטילים במפתיע, הם רק חלק מגילויי הזלזול והוויכוחים בין בעלות הברית, שהתרחשו מאחורי הקלעים במהלך הלחימה בעזה. בנוסף לכך, פקידים אמריקאים בעבר ובהווה אומרים שיחסי ארה"ב וישראל נפגעו מהדלפות מכוונות, שנועדו לערער את עמדת הממשל ולסלף את עמדתו - כדי לדחות הפסקת אש בחודש שעבר.

לפי העיתון, היחסים המעורערים בין אובמה לנתניהו מעלים את השאלה האם הם יכולים לעבוד יחד בצורה אפקטיבית. היחסים ביניהם היו מתוחים זה זמן רב בנושאים אחרים, כמו פניית הפיוס של אובמה לאיראן ושיחות השלום עם הפלשתינאים. לפי הג'ורנל, מקורות ישראליים מאמינים שנתניהו לא מודאג במיוחד מהחרפת היחסים עם הבית הלבן. הסיבה לכך היא התמיכה האיתנה שהוא יכול לגייס בקונגרס. להערכתם, נתניהו פשוט מניח שהוא יכול להמתין עד שהממשל הנוכחי יתחלף.

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, אמר לעיתון ש"ההאשמות הללו משוללות יסוד". לדבריו ישראל מעריכה מאוד את התמיכה שהיא קיבלה במהלך העימות הנוכחי בעזה, הן מצד הממשל והן מהקונגרס, בזכותה להגן על עצמה ובמימון המוגדל למערכת כיפת ברזל".

טילי הלפייר משמשים את חיל האוויר לתקיפת מטרות קרקעיות באמצעות מסוקי אפאצ'י. אף שמדובר בטילים שמיועדים להשמדת טנקים ומשוריינים, חיל האוויר עושה בהם שימוש נרחב בתקיפה של מבנים, של חוליות המשגרות רקטות לעבר ישראל ומרחבי שיגור.

פגיעה בפליטים

בדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" טענו גורמים בוושינגטון, כי ישראל נהנית מגישה נרחבת לנשק אמריקאי - בלי ידיעה ובלי אישור של דרגים גבוהים בבית הלבן ומשרד החוץ ולהם השפעה מועטה על אספקת נשק המשמש ללחימה בעזה. בסוף יולי, ועוד טרם ההחלטה לעכב את משלוח טילי ה"הלפייר" לישראל, צה"ל הצטייד בפגזים בקוטר של 120 מ"מ ו-40 מ"מ שנמצאים במאגרי תחמושת החירום שמחזיקה ארה"ב בישראל, וזאת באישור הפנטגון. באותו היום פגע פגז ישראלי בבית ספר של אונר"א בג'בליה - שבו חסו אלפי פליטים פלשתינים שנסו מבתיהם בעקבות הפצצות צה"ל. הפלשתינים דיווחו כי מפגיעת הפגז נהרגו 15-20 איש.

"שיחה לוחמנית" בין הצדדדים

בכירים אמריקאים שהתראיינו ל"וול סטריט ג'ורנל" התבטאו בחריפות כלפי ישראל, ביקרו את התנהלות ראש הממשלה נתניהו וצוותו ואמרו כי "התנהלותם במהלך הלחימה בעזה מוכיחה כי הם חסרי אחריות ובלתי ראויים לאמון בו זמנית". הבכירים טענו עוד, כי ההחלטה לעכב את משלוח הנשק לישראל מבטאת גישה שמבקשת לרסן מניפולציות שעושה ישראל על ארה"ב בפומבי ואמרו כי "ישראל לא מעריכה בצורה נכונה אל מעמדה בעולם".

אמש, בזמן שבשיחות קהיר הוחלט על הארכת הפסקת האש בין ישראל לחמאס ב-5 ימים בניסיון להגיע להסכם שיאפשר לצדדים לנצור את נשקם, שוחח ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא האמריקאי, ברק אובמה. בעיתון האמריקאי דווח הבוקר כי השיחה בין שני המנהיגים הייתה "לוחמנית", ובמסגרתה נתניהו דרש מאובמה ערבויות ביטחוניות בתמורה להסכם להפסקת אש ארוכת טווח בעזה. באותן השעות, בהן טענו חברי הקבינט המדיני ביטחוני כי לא עודכנו כלל על ההתפתחויות בשיחות קהיר, היה גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון על קו הטלפון עם וושינגטון ושוחח עם מזכיר ההגנה, צ'ק הייגל.

בהודעה שפרסמה הבוקר לשכתו של יעלון, נאמר כי במהלך השיחה עדכן שר הביטחון את מזכיר ההגנה בהתפתחויות האחרונות וכי מזכיר ההגנה עדכן אף הוא את שר הביטחון בהתפתחויות. עוד נמסר מלשכתו של יעלון כי הוא הודה להייגל על הסיוע של הממשל האמריקאי בהעברת תקציב למערכת כיפת ברזל.

מדובר בסיוע בהיקף של כ-225 מיליון דולר, שאושר בסנאט האמריקאי בתחילת החודש ונועד לאפשר לישראל להצטייד במלאי נוסף של טילי "טמי"ר" - המיירטים את הרקטות המשוגרות מעזה. על פי חלק מהפרסומים בנושא זה, ישראל הפעילה לחץ כבד בקונגרס האמריקאי בניסיון לזרז את העברת תקציב ההצטיידות בטילים המיירטים, תוך יצירת אווירה שהמלאי העומד לרשותה עשוי לאזול בתוך תקופה קצרה.

פרסום ההחלטה האמריקאית על עצירת המשלוח של טילי ה"הלפייר" לשימוש צה"ל, בא כשברקע גם בריטניה מאיימת באמברגו נשק חלקי על ישראל: שם מאיימים כי אם הלחימה בעזה תחודש - יוקפאו 12 רישיונות ייצוא של נשק בריטי לישראל. מדובר במערכות וברכיבים הקשורים לנשק התקפי המשמש את צה"ל בעזה, ובכלל זה טנקים, מטוסי קרב ומכ"מים.

טיל הלפייר. משמש לתקיפת מטרות ממסוקים*(צילום: יח"צ)

עיקרי הטענות של האמריקאים:

1 ישראל מקיימת ערוץ ישיר מול הצבא האמריקאי לקבלת נשק - בלי ידיעת הבית הלבן

2 התנהלות ראש הממשלה וצוותו בעזה הוכיחה שהם "פזיזים ובלתי מהימנים"

3 נתניהו דוחק את הממשל האמריקאי מהמגעים על הסדר בעזה, אך דורש ממנו ערבויות ביטחוניות להסכם עם חמאס

4 ישראל עושה מניפולציות על ארה"ב ולא מעריכה נכון את מעמדה בעולם

5 ישראל עושה שימוש נרחב בפגזים בעזה - תוך פגיעה באזרחים במקום להשתמש בנשק מדויק