ארה"ב על סוגיית מכירת הנשק: "מחויבתנו לישראל - בעינה"

"משרדי ממשלה בודקים בתשומת לב רבה יותר עסקאות נשק בעיתות משבר" ■ "כל משרדי הממשל מחוברים; לא הופעתנו מהמשלוחים של הפנטגון לישראל"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צילום:  צילום: אבי אוחיון לע"מ
ברק אובמה בנימין נתניהו / צילום: צילום: אבי אוחיון לע"מ

המחויבות המוצקה שלנו לביטחון ישראל לא השתנתה; פשוט החלטנו לבדוק בתשומת לב רבה יותר מכירות נשק לישראל בעת משבר. כך אמרה הערב (ה') דוברת בסטייט דיפרטמנט, מארי הארף, בתדרוך לכתבים.

בתגובה ראשונה של ממשל אובמה על ידיעה ב"וול סטריט ג'רנל", שלפיה עיכב הבית הלבן משלוח של טילי אוויר-קרקע מדגם הלפאייר לישראל, הדגישה הדוברת כמה פעמים ש"המחויבות שאינה ניתנת לערעור של הממשל לביטחון ישראל נותרה בעינה". היא ציינה, שרק באחרונה נתנה ארה"ב לישראל מענק של יותר מ-200 מיליון דולר למימון ייצורם של טילי יירוט נוספים למערכת כיפת ברזל.

זה רק טבעי שבעת משבר אנו רוצים להקדיש תשומת רבה יותר למכירות נשק לישראל, אמרה הדוברת. זה אינו דבר בלתי רגיל וההחלטה על כך אינה מרמזת על שינוי במדיניות כלפי ישראל.

"תנו לי להבהיר; אין שינוי במדיניות. נקודה", אמרה הדוברת. "לאור המשבר בעזה, זה רק טבעי שמשרדי ממשלה מקדישים תשומת לב מיוחדת למשלוחים (של נשק) כחלק מתהליך בין-משרדי רגיל".

בתשובה על שאלה האם הבחינה המדוקדקת יותר של עסקות נשק עם ישראל נובעת מדאגת הממשל שנשק אמריקאי תרם למותם של אזרחים בעזה, אמרה הדוברת: "תמיד אמרנו שישראל יכולה לעשות יותר כדי להימנע מפגיעה באזרחים... בגלל המשבר (בעזה) החלטנו להקדיש תשמת לב מיוחדת (לרכישות הנשק של ישראל), כפי שאנו נוהגים בכל משבר. רצינו לבחון דברים יותר לעומק".

הדוברת חלקה על קביעת "וול סטריט ג'רנל" שהממשל הופתע מכך שישראל "עקפה" את הבית הלבן ואת הסטייט דיפרטמנט בהליך רכישות נשק ודנה ישירות רק עם משרד ההגנה. "הבית הלבן, הסטייט דיפרטמנט והפנטגון, כל הגופים האלה מחוברים היטב ויודעים היטב מה מתרחש בתחום מכירות הנשק לישראל", הדגישה הדוברת. "לא מדובר במערכת שפועלת על מנגנון של 'טייס אוטומטי'".

היא הדגישה: "לא היו משלוחי נשק בלתי מאושרים לישראל".

הדוברת סירבה לומר כמה זמן יוסיף הממשל להקדיש "תשומת לב מיוחדת" למכירות נשק לישראל, אך ציינה שההקפדה המיוחדת אינה משקפת "שינוי של קבע בתהליך". היא הוסיפה, שארה"ב לא תשלול מישראל נשק לצרכי הגנה או התקפה.

הג'רנל דיווח, שבבית הלבן שורר זעם על רה"מ בנימין נתניהו בגלל התנהלות ישראל במבצע "צוק איתן".