אחרי המתקפה של ארה"ב: הכורדים פתחו במתקפה על דאע"ש

(עדכון) - חיל האוויר האמריקאי הפציץ הלילה מספר מטרות של הארגון האסלאמי הקיצוני בצפון עיראק ■ הכוחות הכורדים פתחו במתקפה על סכר מוסול שנכבש ע"י ארגון דאע"ש

עיראק / צילום: רויטרס
עיראק / צילום: רויטרס

כוחות כורדיים פתחו היום (א') במתקפה קרקעית על סכר מוסול שבצפון עיראק על מנת לחלצו מידיהם של לוחמי דאע"ש, שהשליטו באזור את "המדינה האסלאמית". כך דיווחו כלי תקשורת מערביים.

על מי מקורות כורדיים, המתקפה החלה מוקדם הבוקר בהשתתפות לוחמים מתנדבים מהאזור, שחברו לכוח אחד על מנת למגר את לוחמי דעאש מהסכר החשוב.

המתקפה הקרקעית התבצעה בהמשך להתקפות אוויריות שערך צבא ארה"ב באזור אתמול. ארה"ב תקפה את לוחמי המדינה האסלאמית בקרבת העיר אירביל, בירת החבל הכורדי, וכן בקרבת סכר מוסול.

סכר מוסול, הסכר הגדול ביותר בעיראק, נפל החודש בידי לוחמי המדינה האסלאמית. השליטה בסכר תאפשר לאסלאמיסטים הסונים להציף ערים ולקטוע את אספקת המים והחשמל החיונית.

ביוני כבשו לוחמי המדינה האסלאמית את מוסול, השוכנת בצפון עיראק, ולאחר מכן התקדמו במהירות לגבולות החבל הכורדי בעיראק. התפתחויות אלה עוררו בהלה בבגדאד, ובשבוע שעבר ביצעה ארה"ב את המתקפות האוויריות הראשונות שלה בעיראק מאז סיגה את כוחותיה ב-2011.

"בתשע המתקפות האוויריות שבוצעו עד כה, נהרסו או נפגעו ארבעה נגמ"שים, שבעה כלי רכב חמושים, שני כלי רכב רב-תכליתיים וכלי רכב משוריין אחד", נאמר בהודעת הפיקוד המרכזי של ארה"ב. לדברי הפיקוד, בוצעו המתקפות באמצעות תמהיל של מטוסי קרב ומזל"טים. "כל כלי הטיס יצאו בשלום מאזורי התקיפה". הפיקוד המרכזי הוסיף כי המהלומות האוויריות נועדו לתמוך במאמצים ההומניטריים בעיראק ולהגן על צוותים ומתקנים אמריקאיים.

ארגון המדינה האסלאמית כבש חלקים גדולים מסוריה במסגרת מאמציו להקים חליפות שתחצה את הגבולות הלאומיים שהתוו מדינות אירופה לפני 100 שנה.

ארה"ב תקפה בעיראק

שעות אחרי הדיווח על הרג מאות אזרחים סורים ועיראקים, שב הלילה (א') חיל האוויר האמריקאי לתקוף מטרות של ארגון דאע"ש סמוך לעיר ארביל שבעיראק.

על-פי הדיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", המטוסים האמריקאים הפציצו כלי רכב משוריינים של לוחמי הארגון הקיצוני ליד סכר מוסול. "חיל האוויר תקף תשע מטרות בצפון עיראק", נמסר ממפקדת הצבא האמריקאי. "זוהתה פגיעה בארבעה רכבים משוריינים ובשבעה כלי רכב נוספים של הארגון. כל המטוסים שבו לבסיסם בשלום".

במפקדת צבא ארה"ב הוסיפו כי התקיפות נגד אנשי דאע"ש נועדו לסייע למאמצים ההומניטריים בעיראק וכן בכדי לאבטח יעדים אמריקאיים באזור.

אמש דיווחו ארגוני זכויות אדם הפועלים בסוריה כי הארגון האיסלאמי הקיצוני דאע"ש הוציא להורג 700 בני אדם בדיר א-זור שבצפון המדינה. לפי הדיווח, פעילי דאע"ש רצחו את אנשי חמולת א-שעיטאת בעריפת ראשים, במהלך לחימה של כשבועיים באזור.

למרות התרחבות פעילות הארגון בסוריה, מרבית פעולותיו האכזריות ממשיכות להתרכז בעיראק - הלילה פשטו לוחמי דאע"ש על כפר של המיעוט היזידי בצפון עיראק וטבחו באנשיו. לפחות 312 מהם נרצחו באכזריות. אמש דווח כי לפחות 80 גברים יזידים נרצחו. "הם הגיעו לכפר אחר הצהריים ופשוט החלו להרוג", סיפר גורם כורדי.