רגע לפני ההנפקה: אי-סדרים חשבונאיים בחברה שרכשה עליבאבא

ההודעה של Alibaba Pictures Group מגיעה פחות מחודשיים לאחר ש-60% ממנה נרכש על-ידי קבוצת עליבאבא תמורת 804 מיליון דולר

ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס

חברת מדיה שנרכשה לאחרונה על-ידי עליבאבא, דיווחה ביום שישי כי במסגרת בדיקה עצמית שערכה בספריה התגלו אי-סדרים חשבונאיים, שמעמידים בספק את השלמת המכירה.

ההודעה של Alibaba Pictures Group, (לשעבר China Vision Media), מגיעה פחות מחודשיים לאחר ש-60% ממנה נרכש על-ידי קבוצת עליבאבא תמורת 804 מיליון דולר.

הרכישה של חברת הפקות הקולנוע והטלוויזיה, מצטרפת לעסקאות התרחבות חיצונית של עליבאבא בהיקף של 10 מיליארד דולר. הרכישות היו בתחומים שמעבר לפעילות המסורתית של מסחר אלקטרוני ונועדו גם להדוף תחרות של חברות כמו Tencent Holdings ,Baidu ו-JD.com.

אבל המהירות שבה הקבוצה ביצעה חלק מהרכישות שלה העלתה חששות בקרב המשקיעים. ביוני, עליבאבא קנתה את קבוצת הכדורגל המצליחה ביותר בסין, Guangzhou Evergrande, תמורת 192 מיליון דולר בעסקה שנרקחה על כמה משקאות.

"הם נמצאים תחת לחץ תחרותי, שמוביל אותם לבצע חלק מהעסקאות האלה, אבל אני לא חושב שיש הרבה מחשבה מאחוריהן", אומר טוני צ'ו, מנהל השקעות בחברת RS Investment בהונג קונג.

"כשאתה רואה את היקף העסקאות, שרבות מהן הוכרזו לאחרונה, עולה השאלה מה ההיקף של בדיקות הנאותות שהושקע בהן", הוא הוסיף.

קבוצת עליבאבא, שהפלטפורמות שלה מטפלות ביותר סחורות מאשר Ebay ואמזון יחדיו, נערכת בימים אלה להנפקה בשוק הראשוני בארה"ב. משקיעים ובנקאים מצפים שההנפקה תהיה גדולה יותר מהנפקת פייסבוק שגייסה 16 מיליארד דולר בשנת 2012.

בהודעה שפירסמה, עליבאבא עמדה מאחורי תוצאות הבדיקה של ספרי Alibaba Pictures. "צוות ההנהלה החדש מתחייב לשקיפות, ממשל תאגידי נאות והגנה על המשקיעים", נאמר עוד. רואה החשבון של החברה הנרכשת מאז 2011, כאשר עדיין נקראה ChinaVision, היה Deloitte Touche Tohmatsu, כך עולה מהדו"ח השנתי שלה ל-2013.

דלויט סרבה להגיב בטענה של סודיות לקוחות.

דירקטוריון חדש

כמה ימים לאחר השלמת העסקה, עליבאבא מינתה דירקטוריון חדש לחברה הנרכשת ובראשו Polo Shao, שהיה עד אז סמנכ"ל סיכונים בחברה. למנכ"ל החברה מונה, Liu Chunning, לשעבר מנהל בכיר ב-Tencent ולאחר מכן מנהל פעילות הבידור הדיגיטלי בעליבאבא.

בנק ההשקעות של עליבאבא בעסקה היה גולדמן זאקס והיועץ של החברה הנרכשת היה Reorient.

בדיווח שלה לבורסה, Alibaba pictures הודיעה כי מצאה ש"לפני רכישתה על-ידי עליבאבא", היא "סבלה מחוסר תאימות בטיפול במידע הפיננסי שלה".

החברה ביקשה להשעות את מניותיה ממסחר עד הודעה חדשה והודיעה על דחייה של הדיווח הרבעוני הבא עד אשר ועדת הביקורת תסיים לבחון את הדיווחים הפיננסים שלה.

"החברה עדיין לא בנקודה שבה היא מסוגלת להגיב על ההשפעה האפשרית של מצבה החשבונאי הנוכחי וההיסטורי", לשון ההודעה.

נציין כי בחודש שעבר פרסמה החברה הנרכשת אזהרת רווח.