המשטרה מתחדשת: 4 מתמודדים במכרז למסוקים חדשים

המסוקים יענו גם על צרכים מבצעיים כמו כיבוי שריפות ■ בין הקבוצות המתמודדות: תע"א, אלביט, כימניר וכן PHI האמריקאית

המשרד לביטחון פנים אישר לארבע קבוצות להשתתף במכרז לשדרוג היחידה האווירית של המשטרה. במסגרת השדרוג, יוחלפו ששת המסוקים המשמשים את היחידה, באופן שיאפשר להם לענות על צרכים מבצעיים עדכניים, כמו כיבוי של שריפות.

החברות שישתתפו במכרז הן התעשייה האווירית, אלביט מערכות, כימניר ומנועי בית שמש, שיתמודדו על המכרז ביחד וקבוצה רביעית מורכבת מהחברות להק ו-PHI האמריקאית.

לדברי סמנכ"ל תכנון ובקרה במשרד לביטחון פנים, דני קריבו, בימים הקרובים החברות יקבלו את מסמכי המכרז ויידרשו למסור את הצעותיהן, שכוללות הצטיידות במסוקים חדשים ותחזוקתם למשך 15 שנה. קריבו לא נקב בעלויות תכנית השדרוג של היחידה האווירית של המשטרה אך העריך כי "היקף התכנית עשוי להסתכם במאות מיליוני שקלים".

במשרד לביטחון פנים אמרו היום (א') כי תוכנית השדרוג של מערך המסוקים של המשטרה מהווה הפקת לקחים מאסון השריפה בכרמל בדצמבר 2010: "המסוקים החדשים שייקלטו ישפרו את יכולות ההתמודדות במצבים של שריפות גדולות כף שיוכלו להגיש סיוע אפקטיבי בפעולות הכיבוי.

המסוקים יהיו חזקים כדי לשאת מערכות חיוניות למצבים אלה, כמו גם אנשי צוות ואף לשאת כמות מסוימת של מעכבי בעירה כדי לתת מענה נקודתי באזורים שבהם מטוסים מטייסת הכיבוי לא יכולים לספק מענה", אמר קריבו.

המסוקים החדשים יחליפו את המסוקים הישנים מסוג בל 206, שמשמשים את היחידה של המשטרה מאז שהיא הוקמה ב-1992. מפקד היחידה האוירית של המשטרה, נצ"מ ניר רוזנטל, אמר היום ל"גלובס" כי "שילוב המסוקים החדשים בפעולות כיבוי, יביא את המשטרה גם ליכולות כמו הובלת כוחת ואספקה לשטח וכן משימות חילוץ והצלה".

קריבו ציין, כי במשרד לביטחון פנים מביעים שביעות רצון מהשתתפות PHI האמריקאית במכרז - שנחשבת לחברה מובילה בתחום. לדבריו, מעורבותה במכרז תאפשר תחרות טובה יותר, תוך מסירת הצעות אטרקטיביות במיוחד שיוזילו את עלות ההתקשרות של המשרד עם החברה הזוכה למשך 15 השנים הבאות. הוא העריך כי המסוקים החדשים ייכנסו לשימוש המשטרה בעוד כשנה - ויחליפו את אלה המשמשים אותה כיום במשימות השוטפות של סיור, שמירה על סדר ציבורי ועוד.

במשרד לביטחון פנים אמרו עוד כי הרחבת היכולות של מסוקי המשטרה, למשימות של כיבוי שריפות, מהווה יישום של מדיניות שמוביל השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' להגברת שיתוף הפעולה והתיאום בין היחידות והמערכים השונים שאמורים לפעול במקביל בעת אירוע בהיקף גדול.

התאמת יחידת המסוקים של המשטרה לטיפול בשריפות, באה במקביל להקמת הרשות הארצית לכבאות והצלה - גם היא בעקבות לקחי השריפה בכרמל. לדברי קריבו, עד כה נקלטו ברשות הארצית מאות לוחמי אש והרשות פועלת לקליטה של מעל 100 רכבי כיבוי חדשים. לדבריו, עד כה נקלטו ברשות מעל 70 כלים אלה. תקציב הרשות, שכפופה למשרד לביטחון פנים, נאמד בכ-900 מיליון שקל ומהם כ-750 מיליון שקל לפעילות שוטפת והשאר מיועדים להשלמת פערים.