מנכ"ל איכילוב זומן לבירור בעניין תיירות המרפא

גרמן המליצה להעניק "קדימות אבסולוטית" למטופלים ישראלים, אבל גבי ברבש כתב כי "אין זה סביר לצפות מתייר מרפא לשבת במלון ולהמתין" ■ ברבש: על כל שעת ניתוח של תייר מרפא בבוקר נוספות 4 שעות ניתוח לישראלים אחה"צ

גבי ברבש / צלם: תמר מצפי
גבי ברבש / צלם: תמר מצפי

שרת הבריאות יעל גרמן ומנכ"ל משרדה פרופ' ארנון אפק זועמים על מה שהם תופסים כ"מדיניות עצמאית" שאימץ מנכ"ל המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), פרופ' גבי ברבש, בכל הקשור לסוגיית תיירות המרפא - מדיניות הסותרת לכאורה את העקרונות שהתווה המשרד ואת המלצות ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית. ל"גלובס" נודע כי אפק זימן את ברבש לבירור מיוחד בעניין, שצפוי להתקיים בהמשך השבוע.

הכעס במשרד נסוב סביב מכתב ששלח ברבש לרופאי איכילוב בסוף יולי האחרון, שכותרתו "מדיניות המרכז הרפואי בנושא תיירות מרפא". למשל, אף שוועדת גרמן קבעה במפורש בסעיף 33 בפרק שעסק בתיירות רפואית כדלקמן: "למען הסר ספק, אחריות ההנהלה להבטיח קדימות אבסולוטית לחולה הישראלי בנגישות לכל תשתית בית החולים" - כתב ברבש במכתבו: "אין זה סוד וברור לכול שתייר מרפא מקבל טיפול (ניתוחי או אחר) סמוך למועד הגעתו ארצה. אין זה סביר לצפות מתייר מרפא לשבת במלון בתל אביב ולהמתין חודשים לניתוח".

עם זאת, ברבש מזכיר שני סייגים שאמורים לאזן מעט את הדברים לשיטתו: "ספירת התור" של התייר מתחילה עוד ממועד פנייתו הראשונית אל ביה"ח לפני הגעתו ארצה, וביה"ח מקפיד שלא יהיה הבדל בהמתנה לניתוחים בין ישראלים לתיירים, כאשר מדובר בחולי סרטן. ברבש הוסיף: "זוהי סוגיה שאין לה פתרון מלא ולא ניתן להבטיח תור זהה".

סוגיית קדימות התורים היא לא היחידה שנמצאת במחלוקת בין מדיניות משרד הבריאות לבין אותה "מדיניות עצמאית" לכאורה של איכילוב. ועדת גרמן, בדומה לעקרונות ותיקים יותר של המשרד, המליצה כי הטיפול בתיירי מרפא יתבצע "אחרי שעות הפעילות הרגילות של בית החולים, פרט למקרים חריגים שבהם קיים אילוץ רפואי המחייב את הטיפול, כפי שיוגדרו על ידי מינהל רפואה במשרד הבריאות".

ברבש, לעומת זאת, מודה לראשונה במסגרת אותו מכתב: "מעט יותר מ-70% מניתוחי תיירי המרפא מבוצעים אצלנו (ובבתי חולים אחרים) בשעות הבוקר". הדברים שלו תואמים את ממצאי הדוח המיוחד שחיבר לאחרונה אגף החשבת הכללית במשרד האוצר, ולפיו כ-75% מהפעולות הרפואיות המבוצעות בתיירי מרפא נעשות בשעות הבוקר.

"מאמץ רב לקצר תורים"

לברבש יש הסבר מנומק, לפחות לשיטתו, מדוע אין לראות בנתונים האלה פגיעה בחולים ישראלים. וכך הוא כותב לרופאיו: "אופי הניתוחים של חלק גדול מתיירי המרפא (ניתוחי סרטן מורכבים או ניתוחים המחייבים שילוב של צוות רב תחומי) הוא כזה שעדיף לנתחם בשעות הבוקר. לכאורה, על חשבון מטופלים ישראלים, אבל במציאות אין זה כך. ביקשתי לבחון את התנהלותנו בשלוש השנים האחרונות וחשוב לי להביא לידיעתכם כי על כל שעת ניתוח של תייר מרפא בשעות הבוקר - הוספנו 4 (!) שעות ניתוח של חולים ישראלים בססיות אחר הצהריים" (ססיות הן פעולות שמבוצעות אחרי שעות העבודה הרגילות לצורך קיצור תורים, בשכר גבוה יותר לרופא, ש.נ).

לדבריו, מספר הניתוחים שמבוצעים באיכילוב אחר הצהריים הוא הגבוה ביותר מקרב בתי החולים בארץ. המשמעות היא מאמץ רב יותר לקצר תורים עבור ישראלים - מאמץ שמתאפשר במידה רבה בזכות פעילות תיירות המרפא.

אבל לא כולם מקבלים את ההסבר הזה של ברבש. גורמים במערכת מזכירים למשל כי דוח החשבת הכללית באוצר הצביע על כך שבתי החולים לא הצליחו להוכיח קשר ישיר בין הטיפול בתיירי מרפא לבין קיצור תורים או השקעה בתשתיות, וכי הרווחים מפעילות התיירות הרפואית לא "נצבעו" לטובת שימושים מוגדרים. גורמים אחרים טוענים כי תוספת של 4 שעות ניתוח אחר הצהריים בגין כל שעת ניתוח של תייר מרפא מקצרת תורים לניתוחים שאינם מורכבים, שכן אותו מטופל שזקוק לניתוח מורכב הנעשה לרוב בשעות הבוקר עדיין נאלץ לעמוד בתור אחרי התייר הרפואי.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה", התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת, פנה לאחרונה בעניין לשרת הבריאות יעל גרמן וליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, ודרש מהשניים להורות לפרופ' ברבש לחדול לאלתר מאותה "מדיניות עצמאית" הסותרת לכאורה את המלצות ועדת גרמן.

מן, אחד הפעילים הבולטים בסוגיית התיירות הרפואית שהצליח בעבר לכפות על בתי החולים מידה רבה יותר של שקיפות בעניין, טוען כי יש לשקול אפילו פעולות נוספות כלפי ראשי איכילוב לרבות "נקיטת צעדים אישיים במישור המשמעתי או האחר כלפי מפרי הדין, ההנחיות וההמלצות".

מאיכילוב נמסר כי "מדיניות בית החולים אינה בניגוד להנחיות משרד הבריאות. כפי שנכתב במסמך המדיניות שפרסמנו, דווח בדוח החשכ"ל ומקובל בכל בתי החולים - חלק ניכר מניתוחי תיירי מרפא מתבצע בשעות הבוקר. על כל שעה של תיירות מרפא בבוקר הגדלנו פי 4 (במימון הכנסות תיירות מרפא) את פעילות חדרי ניתוח בשעות אחר הצהריים לישראלים. כתוצאה מכך, כפי שדווח גם על ידי משרד הבריאות, התורים לישראלים אצלנו - הקצרים ביותר כיום. כל הנתונים, יוצגו להנהלת משרד הבריאות ואנו בטוחים שישכנעו גם אותם בנכונות וההוגנות של התנהלות המערכת כאן אצלנו.

ממשרד הבריאות נמסר כי "תת הוועדה לתיירות מרפא אמרה את דברה: סעיף 33: 'למען הסר ספק אחריות ההנהלה להבהטיח קדימות אבסולוטית לחוליה הישראלי בנגישות לכל תשתית בית החולים כולל מיטות אשפוז, מעבדות, מכשור, מרפאות וכולי'. בנוגע להכרזת מנהל בית החולים איכילוב, יקיים מנכ"ל משרד הבריאות בירור יסודי כדי לעמוד מקרוב אחר המקרים".