מיזם מקורי בעיר התחתית בחיפה: וידיאו-ארט על הדרך

מיזם מקורי מציג תערוכת חוצות של עבודות וידיאו-ארט בנושאי ספורט ■ מפגש חווייתי עם אמנות במרחב האורבני

דרך נוספת ומקורית לפגוש עבודות וידיאו-ארט היא בתערוכת החוצות "טורניר מסך", שיוצאת לדרך בחיפה ותתקיים מדי יום ג' בשעות הערב, במסגרת "וידיאו בתחתית". זהו פרויקט חדש שיזמו האמנים חן צרפתי ונריה שוחט (וזכו לתמיכת העירייה), שבמסגרתו יתקיימו לאורך השנה תערוכות וידיאו מתחלפות במרחב הציבורי. ההקרנה במתכונת פופ-אפ, מתקיימת פעם בשבוע, לאורך רחוב שער פלמר, במרחק המתאים לטיול רגלי בעיר.

"הפרויקט נוצר במטרה לבסס מקום לתצוגה ולחשיפה של אמני וידיאו צעירים", אומרים האמנים היוזמים. אולם הכותרת - "וידיאו בתחתית", מתייחסת לא רק למיקום הפיזי בעיר, אלא גם למקומו של הז'אנר בתודעה הציבורית לגבי היררכיה אמנותית. "זהו ניסיון להציב את אמנויות המסך כשוות ערך למדיומים אמנותיים מסורתיים ונפוצים יותר", לדבריהם.

בתערוכה הראשונה, "טורניר מסך", 10 מיצבי וידיאו, שיוקרנו ברחוב שער פלמר על מבנים ציבוריים, מדרכות, עמודים, עצים וספסלים.

לצד צרפתי ושוחט מציגים האמנים איתמר שמשוני, זהר אלפנט, סמנטה אדלר דה אוליבירה ודביר קרן.

שבירה של ייצוגים ספורטיביים

התערוכה "טורניר מסך" עומדת על החיבור בין הספורט הפופולרי לעולם האמנות. היא בוחנת את היחסים הנוצרים מהמפגש הלא מובן מאליו ומציגה את המרחק בין שני העולמות הללו (או יותר). כל העבודות בתערוכה עוסקות בהתבוננות ובשבירה של ייצוגים מוכרים מעולם הספורט, בנייתם והצבתם מחדש באופן חווייתי, מפתיע ומעורר מחשבה.

כך, למשל, עבודת וידיאו-פרפורמנס (מיצג חי), של חן צרפתי, המוצגת בחלונות הראווה של שער פלמר 4, ובה שני שחקני סוני פלייסטיישן במרחב תצוגה סגור, משחקים במשחק וידיאו של אימון ושליטה בקבוצות כדורגל.

העבודה "משחק העונה", של איתמר שמשוני חוקרת את תפקידם של האמן והמבקר בשדה האמנות, ומתחבט בשאלה האם אמנות יכולה להיות מוצר צריכה המוני בעל השפעה רחבה בהרבה.

ברחוב שער פלמר 1 (בצמוד ל"ביסטרו וניה"), תוצג עבודתם של צרפתי ונריה שוחט המתעדת את אצטדיון "סמי עופר" החדש שנבנה בחיפה בשלבי "הקוסמטיקה" האחרונים שלו.

התערוכה - לאורך רחוב שער פלמר, בעיר התחתית בחיפה בכל יום שלישי בערב, עד 23/9 בין השעות 20:00-23:00. פרטים: downtown.co.il