קוממיות ונאכבה

הצעה לערוץ 1: הפסיקו את כל השידורים החיים ושדרו רק חומרי ארכיון

דן מרגלית / צלם: תמר מצפי
דן מרגלית / צלם: תמר מצפי

"חרבת חיזעה" וראיון מיוחד עם ס. יזהר, יום חמישי בחצות, ערוץ 1

יש לי הצעה לערוץ 1 המתפרק (או הנבנה מחדש - תלוי איך רוצים לראות את זה): הפסיקו את כל השידורים החיים וההפקות העכשוויות לאלתר, ועברו לשדר רק חומרי ארכיון. כך לא היינו צריכים להמתין עד לחצות הלילה שבין חמישי לשישי, כדי לראות ראיון מיוחד שקיים דן מרגלית עם הסופר ס. יזהר, כשהאחרון הגיע לגבורות, ומיד אחריו, שידור של דרמת הטלוויזיה "חירבת חיזעה", על-פי ספרו המפורסם של יזהר - אולי הטקסט היהודי-ציוני הספרותי החשוב הראשון שעסק גם בנרטיב הפלסטיני.

אי-שם לפני כ-35 שנים, עת התכוונה הטלוויזיה הישראלית לשדר את הסרט לראשונה, פרץ סביב השידור דיון ציבורי נוקב, עד שלבסוף הוחלט לשדר את "סרט המריבה". האמת? לא ברור על מה יצא הקצף: הסרט מתאר נאמנה את הדרך שבה התנהל חלק גדול ממלחמת השחרור, ומי שהתנגד לשידורו דומה כי ניסה לשכתב את ההיסטוריה.

נדמה שהשנים שחלפו מאז צמצמו עד למינימום את המחלוקות בין כ-80% מהישראלים לאחוז דומה בקרב הפלסטינים, כשהקרב העיקרי נותר, כאז כן עתה, על הנרטיב: באיזו שפה ומאיזו נקודת מבט ייכתב התיעוד של מה שקורה כאן כבר קרוב ל-100 שנים.

* ציון: 8

פעם שלישית קיציס

"תוכנית קיציס", יום שישי 21:25, ערוץ 2 קשת

זו הפעם השלישית שבה אני מתייחס כאן ל"תוכנית קיציס", לא מעט בשביל משדר שהחל לפני מעט יותר מחודש. הפעם הראשונה עסקה בתוכנית הצפויה, השנייה ניסתה להבין אם עד תום "צוק איתן" נראה את אייל קיציס במעין מהדורה מקוצרת של "ארץ נהדרת" או שהתוכנית תהפוך לבסוף למה שהתכוונה להיות: תוכנית אירוח. עתה נדמה שאפשר לשפוט את התוכנית במתכונתה המקורית-חדשה.

מכירים את האמרה לפיה אם תכניסו את כל המרכיבים הנכונים לסיר ואז תחכו בסבלנות יצא לכם צ'ולנעט? אז זהו, שלא כך היא. כל החומרים הנכונים נמצאים בקדירה של קיציס, אבל הריח שיוצא מהמטבח עדיין לא מגרה דיו, אפילו לגרגרן כמוני. קיציס מוכשר, על כך אין עוררין. הוא מסוגל לשאת מונולוג פתיחה, לנהל דיאלוג עם המרואיינים ולהביא פה ושם איזו פואנטה. יש לו גם צוות כותבים מהולל, וקשת פרשו לפניו שטיח אדום של מרואיינים: רוני דניאל, מורן אטיאס, נינט... אבל איכשהו, חסר שם הגרוש ללירה.

אולי זו תקופת ההסתגלות שלנו לפורמט האירוח, שקצת נעלם מהמסך בשנים האחרונות. אולי זו תקופת הסתגלות גם למנחה עצמו, למרות הקילומטראז' הרב שצבר בטלוויזיה. ואולי זה הניסיון לכוון ל"כל עם ישראל", במקום לנצל את העובדה שבערב שבת אפשר להעז קצת יותר ולמתוח את הגבול רחוק בהרבה מקו נינט-אטיאס, (למרות שהיה משהו מרענן בלראות את אטיאס מתאבדת בשידור כשהודיעה שלא תצא עם גבר שחור).

בקיצור, קיציס: פה זה לא "ארץ נהדרת". הצופים שלך הם חילונים/ליברלים/עירוניים, מהסוג שתמיד בטוח שמגיע לו יותר. במקרה של "תוכנית קיציס", הם גם צודקים.

* ציון: 7

והגדת לבנך

"מחוברים לחיים", יום שבת 17:30, ערוץ yes1

נניח שהייתם מציעים לילדים שלכם בני-העשרה לצפות בסרט שאין בו זומבים או סתם מפלצות, שאין בו כמעט סקס ושאינו שטותי או מצחיק במיוחד - ונוסף על הכול, הוא עוד דובר צרפתית והגיבורים שלו הם אחד שמשותק מהצוואר ומטה והשני מהגר שחור, עני ואלים. מה הסיכוי שהם יקנו את ההמלצה? אתם יודעים מה? אפילו אני נקלעתי לקולנוע כמעט בטעות כדי לראות את הסרט הזה.

ובכל זאת, מדובר בחוויה מרנינה: גבר עשיר וקפדן, משותק מצווארו ומטה בוחר בצעיר גדול ופרוע להיות המטפל הצמוד שלו. הסיבה לכך היא, שמכל האנשים שמקיפים אותו, דווקא הוא, חסר הרגישות, לא רואה בו "צמח" ולא מרחם עליו. הוא אפילו לא מתייחס אליו כאל בוס, אלא בן אדם - כזה שאפשר לצחוק איתו ולפעמים גם על חשבונו, לעשן איתו ג'וינטים, להשתולל עם מכונית הספורט המהירה שלו - ואפילו לנסות להוציא אותו לדייט.

לא בכדי זכה הסרט המיוחד הזה הן להערכת המבקרים והן לאהבת הקהל. יש בו כמעט הכול: רגעים מצחיקים לצד רגעים נוגעים ללב, מפגש טעון אך אופטימי בין תרבויות ואפילו סוף כמעט-טוב. מי שלא צפה עדיין, טוב יעשה אם יפנה לעצמו את השעתיים הכי רגועות של השבוע, רגע לפני שטרדות השבוע הבא נערמות שוב על הכתפיים. ואם תצליחו להושיב איזה טינאייג'ר ביתי מול המסך, אז שיחקתם אותה באמת.

* ציון: 9