המבצע בעזה נמשך - והדולר נחלש בכ-0.5% מול השקל

בנק אגוד: "ככל שמבצע צוק איתן יסתיים מהר יותר, יחד עם רגיעה בזירה האוקראינית - השער יחזור כלפי מטה מתחת ל-3.5 שקלים לדולר"

דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס
דולרים, כסף, שטרות / צלם: רויטרס

הדולר נחלש היום (ו') בכ-0.48% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.519 שקלים, בעוד האירו נחלש בכ-0.3% ושערו היציג נקבע על 4.676 שקלים.

כלכלני בנק לאומי מציינים כי "הפיחות בשער החליפין של השקל מול הדולר שהתרחש במהלך השבועות האחרונים נובע הן מהתחזקות הדולר בעולם והן מהתפתחויות מקומיות בישראל. בין היתר, יש בכך ביטוי לפערים הצפויים בקצב הצמיחה בין ארה"ב וישראל במחצית השנייה של השנה. לאור זאת, פחתה במידה מסוימת הכדאיות בביצוע גידורים לחשיפות לחו"ל בתיק ההשקעות".

במחלקת המחקר של בנק אגוד מציינים כי "מה שהחל כמבצע ונגרר כבר למעלה מחודש בעוצמה חזקה יותר או פחות, צובר עלויות שיעמיסו על המשק הישראלי. גם נתוני הצמיחה החלשה בארץ לא עזרו למשק. כעת, עלויות המבצע הגדלות יכריחו את קובעי המדיניות בארץ להעלות את יעד הגירעון השנה ואולי אף להוריד ריבית. מאידך, חלק מההשפעות השליליות יקוזזו בכך שהיחלשות השקל תתמוך ביצוא של ישראל. אפרופו יצוא, גם הוא סובל מהאטה וממבצע צוק איתן, כאשר מתרבות בעולם הקריאות לחרם על תוצרת ישראל בכלל ומהשטחים בפרט. כך יוצא שהיבואנים שחוששים כעת מעליית שער מגדרים חלק מהפוזיציות שלהם על מנת לשמור על שער נמוך ככל האפשר והיצואנים מגדרים את השער לאחר העלייה שהתרחשה מחשש שהשער יחזור לרדת.

"ברקע קיימת השפעת הגז הטבעי, אשר תומכת בהתחזקות השקל. כך או כך, גם מדיניות מוניטארית מרחיבה, גם עומס על הגירעון, גם האטה בתוצר וגם אינטרס של בנק ישראל להחליש עוד את השקל, לעומת המצב העולמי, בו הבנק המרכזי האמריקאי מחפש דרכים לצאת ממדיניות ההזרמות והריבית האפסית יחד עם שיפור בכלכלה האמריקאית וכאשר המשבר בין רוסיה לאוקראינה בקלות עלול להתלקח מחדש ולשלוח את המשקיעים בעולם לכיוון הדולר - כל אלה תומכים כרגע בהתחזקות מסוימת של הדולר, אמנם לא לכיוון ה-4 שקלים, אך בהחלט יתכן שלאזור ה-3.6-3.7 שקלים לדולר. מאידך, ככל שמבצע צוק איתן יסתיים מהר יותר, יחד עם רגיעה בזירה האוקראינית - עשויים באותה הקלות להחזיר את השער כלפי מטה מתחת ל-3.5 שקלים לדולר".

אתמול הדולר המשיך להתחזק מול השקל, בכ-0.08% ושערו היציג נקבע על 3.536 שקלים, והאירו ירד בכ-0.05% ושערו היציג נקבע על 4.69 שקלים.

בסין פורסם אתמול כי מדד מנהלי הרכש של HSBC נפל באוגוסט ל-50.3 נקודות, לעומת 51.7 נקודות בחודש יולי. מדובר בשפל של 3 חודשים. בארה"ב התפרסמה קריאה ראשונית של מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור, שהגיע בחודש אוגוסט ל-58 נקודות, לעומת צפי ל-56.1 נקודות. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2010. באירופה מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור בגוש האירו ירד לרמה של 50.8 נקודות בחודש אוגוסט.