כונס נכסים מונה לחברת אלרן השקעות הכושלת

תחת ניהולם של גדי ודורי דנקנר צברה חברת ההשקעות הפסדים של מאות מיליוני שקלים, והסבה תספורת ענק למחזיקי האג"ח

גדי דנקנר / צילום: אייל פישר
גדי דנקנר / צילום: אייל פישר

לאחר מספר שנים של פרפורי גסיסה, מינה בשבוע שעבר ביהמ"ש המחוזי בת"א כונס נכסים זמני לחברת אלרן השקעות - את עו"ד אביעד ויסולי. החברה נמצאת בשליטת שני בתי אב המשתייכים לשבט דנקנר - זה של שמואל דנקנר ובנו דורי (באמצעות שמדר החזקות), וזה של האחים דני, גדי ואלון דנקנר (באמצעות דנרן החזקות). ניהלו אותה דורי וגדי, בני דודיו של נוחי דנקנר.

ביהמ"ש העניק לויסולי סמכויות "לתפוס חזקה ולקבל לרשותו את כל הנכסים המשועבדים לטובת נאמן האג"ח (סדרה ג') של החברה, ולנקוט בכל פעולה שיראה לנכון". עם זאת ציינה השופטת האמונה על התיק, אביגיל כהן, כי עו"ד ויסולי אינו מוסמך בשלב זה לממש את הרכוש המשועבד במלואו או בחלקו. זה כולל "שעבוד יחיד קבוע ראשון" בדמות כ-9.63% ממניות גילת די.בי.אס ו-5.83% ממניות החברה הבת הכושלת אלרן נדל"ן.

אלרן השקעות ידעה ימים זוהרים בעבר, תחת חברת הביטוח מגדל ולפני שנרכשה על ידי הדנקנרים (בראשית שנות ה-2000), ומצבה הכספי נחשב אז ליציב. אלא שלאחר הרכישה התפתח במהירות התיאבון של הרוכשים, שכיוונו את החברה למגוון השקעות "אקזוטיות" ושאפתניות כמו אתרי נופש בתאילנד ובספרד, רשתות של שידורי לוויין ודרגסטורים ברומניה, פארק אטרקציות באילת ועוד.

בתוך זמן קצר התברר כי אלרן כשלה בכמעט כל השקעה שביצעה. לפני מספר שנים היא נקלעה למשבר קשה, לא עמדה בהחזר חובותיה והגיעה לכדי הסדר חוב (ב-2010) בהיקף של כ-150 מיליון שקל, בו ספגו מחזיקי האג"ח תספורת של 50%. בשנת 2012 נמחקו מניות החברה מהמסחר, והיא נסחרת כיום בבורסה באמצעות סדרת אג"ח ג' שהונפקה במסגרת הסדר החוב הנ"ל, אשר נמצאת בהפסקת מסחר קבועה. היקף הסדרה הוא 38 מיליון שקל, בתשואת זבל של 90%.

דוחותיה של אלרן לרבעון הראשון של השנה נושאים כמובן הערת "עסק חי". הגירעון בהונה העצמי הוא 88 מיליון שקל, והיקף ההפסד הצבור במאזניה מגיע ל-180 מיליון שקל.

ההתערבות של דני דנקנר

פעילותה של אלרן השקעות התרכזה בעיקר בנדל"ן בארץ ובחו"ל, באמצעות החברה הבת אלרן נדל"ן (שגם היא נקלעה להסדר חוב), במיזמי תקשורת וקמעונאות וכן בתיירות, באמצעות השותפות עציון גבר המפעילה את אטרקציית "עיר המלכים" באילת - פרויקט מקרטע בפני עצמו. לשותפות היא בעלת גירעון בהון של כ-170 מיליון שקל והפסד צבור של מעל 200 מיליון שקל, וקיימים "ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כ'עסק חי'".

ב-2012 הוגש כתב אישום חריף נגד דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, שחשף כיצד סייע הבנק למשפחת דנקנר לרכוש את מרבית התחייבויות האג"ח של אלרן השקעות שבשליטתה, ולהכתיב הסדר חוב אגרסיבי שכלל כאמור תספורת של 50% למחזיקי האג"ח. כל זאת, מבלי שהזרימו הון משמעותי לחברה, ובכל זאת הם ממשיכים לשלוט בה עד היום.

בחודש מאי האחרון, שבועות ספורים לאחר שביהמ"ש גזר עליו במסגרת תיק הולילנד שלוש שנות מאסר ועיקל את רכושו הפרטי, נאלץ דנקנר לשלם יחד עם אחיו גדי 2 מיליון שקל לבנק מזרחי טפחות, בגין ערבויות אישיות שהעניקו לחובות אלרן השקעות - בסך של 7 מיליון שקל. נציין כי בדוחותיה לרבעון הראשון הציגה אלרן השקעות התחייבויות בנקאיות בגובה 21.5 מיליון שקל.