נדל"ן חם בסנט לואיס

זוכרים שהציעו לכם בתים בכמה עשרות אלפי ד' ותשואה חלומית?

בשבועיים האחרונים גואה מחדש מתיחות בין גזעית בארה"ב, לאחר ששוטרים מקומיים הרגו צעיר בן 18, מייקל בראון, בעיר סנט לואיס שבלב ארה"ב. בראון גר ונהרג בפרגוסון, מה שמכונה "פרבר צפוני" של העיר. שכונת העוני העלתה מחדש על סדר היום גם את בעיית הפרברים בארה"ב - אלה שהיו לפני 10 ו-20 שנה החלום האמריקאי האולטימטיבי והפכו בהדרגה, לאחר שעשירים רבים חזרו למרכזי הערים, לשכונות עוני ופשע.

למה אנחנו מזכירים את זה פה? בעיקר בגלל שעל רקע מחירי הדירות המטורפים בארץ, שער הדולר הנמוך, והחלום הישראלי הכללי "לעשות מכה" באמריקה, הפכה ארה"ב בכלל וסנט לואיס בפרט ליעד בולט להשקעה ישראלית בשנה-שנתיים האחרונות.

יזמים ישראלים ממולחים סיפרו על עיר ללא תחרות. אפשרות להשיג תשואה חלומית, בהשקעה חסרת סיכון. בזמן שבישראל דירה ממוצעת עולה יותר ממיליון שקל, מכרו לנו בסנט לואיס בתים בעשרות אלפי דולרים.

חברה ישראלית סיפרה למתעניינים כי "אזור מדינת מיזורי סומן על ידי הבנקים וגופי ההשקעה כאחד האזורים החמים ביותר עבור המשקיע הסולידי" (ב"חמים" הם ודאי לא רמזו לגל ההצתות והמהומות שמתחולל שם). סנט לואיס עצמה, אמרו שם, דורגה במקום שמיני "במדרג הערים הגדולות של העתיד".

כמובן שבימים אחרים סנט לואיס זוכה ועוד תזכה לכותרות חיוביות ומפרגנות. אבל מדובר רק בעוד תזכורת לכך שרחוק מהעין זה גם מאוד רחוק מהלב. שלפני שקונים בית בהזדמנות, במחיר מציאה, אי שם בארה"ב (או בקוסטה ריקה, או בקנדה או במקומות אחרים) כדאי לזכור שאם בת"א הקטנטונת שלנו יש הבדלים של עשרות אחוזים בין שכונות ובין אזורים, זה כמובן קורה גם במקומות אחרים, החברה הישראלית והפרויקט שלה במיזורי, הוא רק דוגמה.

ורק לידיעה כללית: הפרויקט ששיווקה החברה לישראלים נמצא בצפון סנט לואיס, צפוני אפילו לשכונה הפרברית פרגוסון, זו שהציתה את האש. מי שקרא על העיר וראה מול העיניים את הקשת המפורסמת של העיר שעל גדות המיסיסיפי (שכיכבה כמובן במודעות), יופתע לגלות שהקשת נמצאת 17 ק"מ מהפרויקט הישראלי.

כמה זה 17 ק"מ? בין הגבעות המזרחיות ביותר של ראש העין ועד לחוף הים של הרצליה יש פחות מזה.