מי בלחץ - ביבי או נוני?

גם "ידיעות" צריך להודות: נתניהו מתפקד בכלל לא רע בתקופת המלחמה

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

הפרסומים של "ידיעות אחרונות" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו במלחמה מלמדים על שיקולים זרים ובמיוחד על טעם רע.

דוגמה בולטת לכך ניתנה ביום חמישי שעבר (21.8.2014). הכותרת הראשית עסקה במסיבת העיתונאים שבה התייחס נתניהו בביקורתיות כועסת אל חלק משריו. תחת הכותרת הראשית "מלחמת הקבינט" צוטטו את דברי ראש הממשלה, ולסיכום נכתב: "גורם פוליטי: נתניהו משתלח כי הוא בלחץ".

אם רוצים לאמוד נכונה עמדה של עיתון, כדאי לעשות זאת באמצעות בדיקת בחירת המילים שלו. למה "משתלח"? הרי הביקורת על השרים הייתה במקומה. לא יותר נכון "מבקר"? את המילה "משתלח" מצטט העיתון מפי "מקור פוליטי" בלתי מזוהה. אנחנו רשאים להסיק מכך שהוא, העיתון עצמו, מקור האמירה.

ידיעה משמחת

"הוא בלחץ" אומרת הכותרת. זו ידיעה מאוד משמחת. רק זה חסר לנו, שראש הממשלה יהיה רגוע ושאנן בעת מלחמה. מי שלא נמצא בלחץ בתנאים שבהם נתניהו פועל צריך להיות בלתי אנושי. הוא הרי שולח אנשים להרוג ולהיהרג, איך לא יהיה בלחץ?! מה גם שבסך-הכול ראש הממשלה מתפקד היטב.

מי שנמצא הרבה יותר בלחץ, והדבר פוגע בתפקודו, הוא "ידיעות אחרונות". מי שמלחיץ את "ידיעות" הוא העיתון של אדלסון-נתניהו, המציב בפני "ידיעות" תחרות מסחרית ועיתונאית בלתי הוגנת בעליל.

"ישראל היום" מחולק חינם, בעזרת כספיו המרובים מאוד של איל ההימורים שלדון אדלסון. לחינמון יש יתרון גדול על עיתון שיש עליו מחיר, מה גם שכמות הכסף של בעליו היא כמעט בלתי מוגבלת.

"ידיעות" מנהל את המערכה נגד נתניהו בדרכים שונות. אחת מהן, הבולטת ביותר, היא שלילת דמותו ומעשיו של נתניהו. אדלסון הקים את העיתון למען קידומו של ביבי? אנחנו, "ידיעות", נראה לביבי ולפטרונו ששכרו ייצא בהפסדו.

לפחות בבחירות האחרונות נראה כי האסטרטגיה הזאת הצליחה. למרות קיומו של "ישראל היום" ותפוצתו הלא קטנה, בבחירות האחרונות ירד כוחו של נתניהו.

בכל זאת, מלחמה

למה התנהגות זו של "ידיעות" בזמן הזה פסולה בעיניי? כי בכל זאת, מלחמה. הדעת נותנת שכאשר אנשים נותנים את חייהם, "ידיעות" יהיה מסוגל להניח בצד את מאבקו. בתקופה כזאת צריך לתת לקיסר את אשר לקיסר, לטוב ולרע - ללא שיקולים שאינם קשורים לעניין. יהיה מספיק זמן אחרי המלחמה לחזור למאבק נגד "ישראל היום". בימים כאלה העיתון חייב לקוראיו מידע אמין ונקי משיקולים זרים.

לא יקרה שום דבר לעתידו של "ידיעות" אם יודה באמת העובדתית: נתניהו מתפקד בתקופת המלחמה בכלל לא רע. "ידיעות" צריך לשמוח שזה כך, ולא להכניס לו ללא הבחנה.

אני לא יודע אם "ישראל היום" נפגע מכך, אבל בטוח שלמורל הלאומי זה לא עוזר.