החשכ"לית גיבשה הצעה לפיצוי רפי רותם כחושף שחיתות

מבקר המדינה יוסף שפירא חוקר את פרשת הדחתו של רפי רותם משירות המדינה - יזמן לעדות חוקרים ברשות המסים שניסו בעבר לחשוף שחיתויות ונפגעו בשל כך ■ המבקר: "צדק חשוב שייעשה, וחשוב שייעשה בזמן"

רפי רותם / צלם: איל יצהר
רפי רותם / צלם: איל יצהר

האם ההכרה ברפי רותם כחושף שחיתות הראוי להגנה תיהפך לרשמית? החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, גיבשה באחרונה הצעה לפיצוי רותם בגין הדחתו משירות המדינה בעקבות המסע שערך לחשיפת שחיתויות ברשות המסים.

בנוסף, מבקר המדינה יוסף שפירא צפוי לזמן אליו 9 חוקרים ברשות המסים למתן עדות על טיוח החשדות לשחיתות בפרשות שהתריעו עליהן קצין המודיעין המודח רותם ומי שהיה מנהל מע"מ תל-אביב שוקי משעול.

התשעה, ששמותיהם שמורים במערכת, שייכים ל"קבוצת ה-15" - קבוצת אנשים שניסו בעבר לחשוף את הפרשות ונפגעו בשכר ובמעמד בעקבות פעילותם.

צוות היחידה הכלכלית של משרד המבקר - אביעד טביוב, ניר עוזרי ורות זקן - הודיע על זימון החוקרים במסגרת פעילותו בחודשיים האחרונים לגביית עדויות מפורטות מרותם.

גביית העדויות נעשתה בעקבות דרישה של עו"ד חי בר אל, יו"ר עמותת עוגן להגנה על חושפי שחיתות, ולחץ מצד קבוצת תמיכה גדולה המלווה את מאבקו של רותם ברשתות החברתיות, שחבריה מתייצבים למשמרת מחאה שבועית במשרדי המבקר בתל-אביב בכל יום רביעי.

חוקרי רשות המסים יזומנו לתת את עדותם בעיקר בפרשות הבאות: רצח מקור מודיעיני המכונה 270/02, שזהותו הודלפה ונחשפה לאנשי העולם התחתון; הפחתת מס בסך 400 מיליון שקל בקירוב בעסקת הרכישה של סלקום על-ידי אי.די.בי וההבטחה שניתנה למנהל רשות המסים לשעבר איתן רוב, ולפיה ימונה ליו"ר מפעלי נייר חדרה של הקונצרן; "תפירת" חקירה יזומה נגד חברת אלוג במטרה להפלילה ובכך למנוע את זכייתה במכרז רשות הדואר לכרטיסי חיוג - פרשה שהיה מעורב בה המאכער קובי בן-גור, שבינתיים הורשע בפרשת המינויים הפסולים;

הטרדה מינית של נישומה והדחתה בחקירה על-ידי בכיר, שבינתיים קודם בתפקיד; הדלפת מידע מצמרת יחידת החקירות לארגוני פשיעה ובלימת פעילות נגד מבריחי סיגריות; מניעת חקירה על הברחות בנמל אשדוד שבוצעו בחסות גורמים בוועד עובדי הנמל; בלימת הליכי חקירה נגד בעלי עניין ובעלי תפקידים בחברת גבור ספורט בחשד להוצאת חשבוניות פיקטיביות; בלימת חקירות נגד פעילות בתי קזינו פיראטיים של משפחות פשע; הימנעות מחקירת הונאת מרכז ההשקעות בעזרת חשבוניות פיקטיביות; הפחתת מס חריגה לחברת דובק; טיוח חקירה על התחמקות מתשלום מע"מ של אצטדיון הכדורסל ביד-אליהו.

חלק מהפרשות האלה פורסמו בתחקירים ב"גלובס" ובכלי תקשורת נוספים, ומי שהיה ראש מחלקת חקירות הונאה במחוז תל-אביב, סנ"צ (בדימוס) אריה אידלמן, אמר בכמה הזדמנויות כי אם יוזמן לספר את הידוע לו, "המדינה תרעד כשישמעו איך עצרו אותנו מלחקור".

במקביל לבדיקת מבקר המדינה, המשטרה ממשיכה לנקוט הליכי מעצר נגד רותם. הוגש נגדו כתב אישום בן 19 סעיפים, שעיקרם "העלבת עובד ציבור": לפי כתב האישום, רותם שולח פקסים והודעות טקסט לבכירים ברשויות החוק, שבהם הוא טוען כי טייחו חקירות.

לפני שבועיים נעצר שוב רותם על-ידי משטרת צפון תל-אביב בנימוק שהוא "עבריין נמלט", וזאת בעקבות תלונה על "העלבת עובד ציבור" שהגישו 4 בכירים ברשות המסים: ראש יחידת החקירות רפי עמיאל, יאיר נחמני, דני יחזקאל ועמיקם ארז.

בעקבות מחאות של קבוצת התמיכה ומעורבות של ח"כ אילן גילאון, שוחרר רותם בתחנת המשטרה ללא ערבות, אחרי שנגבתה ממנו הודעה. רותם הגיש נגד קבוצת חוקרים בתחנת משטרה זו תלונות על אלימות קשה שנהגו כלפיו במעצרים קודמים.

"העיכוב - לטובתו של רותם"

כאמור, החשכ"לית מיכל עבאדי-בויאנג'ו גיבשה באחרונה הצעה לפיצוי רותם בגין הדחתו משירות המדינה, וכעת ההצעה נבחנת על-ידי עו"ד בר אל ועו"ד נאוה פינצ'וק-אלכסנדר, המתמחה בדיני עבודה.

אם כך, מה מונע ממבקר המדינה להכיר באופן רשמי ברותם כמי שזכאי להגנה כחושף שחיתות? המבקר עצמו אמר כמה פעמים שרותם ראוי להכרה כזאת. נוכח טענות של עיתונאים וארגונים חברתיים על התחמקות מהכרזה פורמלית כזאת, הוא הבטיח לממש את ההכרה ברותם לאחר שהמדינה תיתן לו פיצוי.

"גלובס" הפנה למבקר את השאלה הבאה: "המדינה הכירה בכך שרפי רותם נפגע בגלל פעילותו לחשיפת שחיתות, והחשבת הכללית במשרד האוצר גיבשה לפני שבועות אחדים הצעה הכוללת בין השאר פיצוי והסדרת פנסיה לרפי רותם. בלי להיכנס כלל לשאלת סכום הפיצוי ותנאיו, מהבחינה הציבורית כבר קיימת הכרה מפורשת של המדינה בפגיעה החמורה ברותם בגין פעילותו לחשיפת שחיתות.

"אם כך, מדוע אין המבקר מודיע ומכריז באופן מיידי, בכתב ובחתימתו האישית, כי רותם פעל בתום-לב לחשיפת שחיתות והיה זכאי לקבל צו הגנה כחושף שחיתות? כל ניסיון לכרוך את ההכרזה הנדרשת בגמר הליכי הסדרת הפיצוי נראה לא רלוונטי".

מטעמו של שפירא נמסר: "מהשאלה שהעברת למבקר המדינה נראה שהנך סובר כי מבקר המדינה מתנה את ההכרה הציבורית במר רותם בהסכמתו של מר רותם להצעה הכספית של המדינה, ולא היא!

"כידוע לך, מבקר המדינה ציין כמה פעמים, גם בפומבי, כי מר רותם פעל בתום-לב לחשוף שחיתות, וזאת ללא כל התניה. מבקר המדינה אף קידם את הטיפול בתלונה של מר רותם לנציבות תלונות הציבור כנגד הליך הפסקת עבודתו ברשות המסים, הליך אשר נדרש לצורך יצירת המסגרת הנורמטיבית המתאימה לצורך בחינת האפשרות לתת למר רותם הכרה פורמלית כחושף שחיתות.

"עם זאת, כפי שידוע לך היטב, טרם השלמת בירור התלונה, ואך ורק לטובתו האישית של מר רותם, הצליח מבקר המדינה ליצור מצב של שיח ישיר בין נציגי המדינה לבין בא-כוחו של מר רותם, על מנת להגיע להסדר הוגן, הולם ומהיר.

"צדק חשוב שייעשה, אולם לא פחות מכך חשוב שייעשה בזמן. מר רותם המתין זמן רב מדי, ומבקר המדינה סבור כי הגעה להסדר תסייע בהשגת הצדק בזמן קצר יותר ובאופן אפקטיבי לא פחות.

"אין ספק כי מבקר המדינה יכול לשוב על הצהרותיו, אולם כל עוד לא הושלם הליך המשא-ומתן ולא התקבלה הסכמת שני הצדדים, צעד כזה עלול לפגוע בהשגת המטרה".