נתניהו חייב לכפות פשרה: אין העלאת מסים ואין מע"מ 0%

הנחת היסוד היא שלפיד לא יעזוב את הממשלה שכן עזיבה עכשיו, אחרי מלחמה כשהמשק בהאטה, תיראה כ"בריחה" ממצבים קשים ותפגע אנושות בעתידו הפוליטי ■ מקורבים טוענים: נתניהו נראה שפוף, אך "ייצא מהבור" בקרוב

קרנית פלוג בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

תומכי ראש הממשלה אומרים: אסור לבנימין נתניהו לחכות ולגרור את ההכרעה על תקציב המדינה עד "אחרי החגים" או עד דצמבר, עליו להחזיר לעצמו כבר עכשיו את המנהיגות הכלכלית, המובנית מעצם תפקידו, ולהכריע במחלוקת המסתבכת והמחריפה בין שר האוצר לנגידת בנק ישראל, בעניין המסים, הגירעון ותוכנית מע"מ 0% לדירה ראשונה.

לעמדתם, המריבה הפומבית בין העמדות הסותרות של יאיר לפיד וקרנית פלוג פוגעת במשק, מחריפה את האי ודאות בכלכלת ישראל, עלולה להחריף את ההאטה, פוגעת עוד יותר במעמד ראש הממשלה עצמו ועלולה להוות סכנה ליציבות הקואליציה שלו.

ההצעה לראש הממשלה: לכנס את הניצים, "לתת כבוד לשניהם" ולבצע פשרה - הסדרה בין השר לנגידה באופן שהנגידה תקבל את עמדת לפיד נגד העלאת מסים, לפחות בשלב הנוכחי של מצב המשק, ולפיד, הוא יקבל בתמורה את עמדת הנגידה ועמדת החכי"ם בוועדת הכספים, ויבטל, או לפחות ידחה לזמן לא ברור, את תוכניתו למע"מ אפס.

הנחת היסוד היא שלפיד לא מעוניין לעזוב את הממשלה, לפחות לא בשלב זה, למרות הקשיים הכבדים בגיבוש ובהעברת התקציב, שכן עזיבה עכשיו, אחרי מלחמה כשהמשק בהאטה, תיראה כ"בריחה" ממצבים קשים ותפגע אנושות בעתידו הפוליטי.

לעמדת התומכים בראש הממשלה, אם נתניהו, שבימים אלה נראה עכור, שפוף ומתוסכל מתמיד, ינצל את הימים האלה של הפסקת אש, לפני החזרה לדיונים בקהיר, "ייצא מהבור", ישחרר עצמו לזמן מה מהעיסוק האינטנסיבי בעניינים הביטחוניים, יקבל הכרעות כלכליות וייצא להסביר אותן לציבור הרחב - זה יביא לקפיצת מדרגה באווירה הקשה השוררת במשק, יחזק את מעמדו הציבורי של נתניהו ויביא לחיזוק מעמדו בליכוד ולעלייה בשביעות הרצון ממנו, אחרי שזו צנחה בסקרים שנערכו בימי צוק איתן האחרונים.

המחיר הכספי של ביטול מע"מ אפס עומד על 2.5 מיליארד שקל. ביטולו יפנה את הסכום הזה לתקציב השנה הבאה. זה בהחלט לא פותר את כל בעיות התקציב, אבל במשולב עם העלאת הגירעון לסביבות 3.4%, קיצוץ הרוחב שהוחלט עליו אתמול במשרדי הממשלה, שיחול גם על השנה הבאה, והתמתנות בהיענות לדרישות מערכת הביטחון - זה יכול לאפשר כניסה קצת יותר חלקה ל-2015, תוך צמצום משמעותי של הדרישה להעלאת מסים.

פלוג: לא לגירעון מבני

נכון להיום, והדברים הובהרו היטב אתמול בדיון אצל ראש הממשלה בהשתתפות הנגידה, השר והצוותים הקרובים לשלושה, קיימת מחלוקת כמעט בלתי פתירה בעניין הגירעון, המסים ומע"מ 0%.

לפיד דיבר אתמול על אפשרות של גירעון 3.4%, שלא צפוי לפגוע בדירוג האשראי של ישראל שכן חברות הדירוג מבינות שהוא מיוחס לצורכי המלחמה. הנגידה אמרה כי אמנם ניתן לאפשר גידול מסוים בגירעון, כתוצאה מצרכים חד פעמיים של מבצע צוק איתן והירידה בהכנסות הנובעת ממנו, מה שקרוי "גירעון מחזורי". אולם, אל לה לישראל להגיע ל"גירעון מבני". לעמדתה, אין לעלות על גירעון של 3%-3.1%, שכן יעד גירעון של 3.4% עלול לגלוש במהלך השנה והתפתחויות בלתי צפויות יובילו גם לכיוון 4%, מה שעלול לערער את היציבות הכלכלית.

לעניין המסים: לפיד מביע התנגדות נחרצת וחד משמעית לכל העלאת מסים, הוא גם מתנגד לביטול הפטורים ממס. אפשר שהוא רואה בהם העלאת מסים לכל דבר ואפשר שמדובר באי רצון להתעמת עם ההסתדרות ועם ארגוני העובדים הגדולים.

הנגידה, בתמיכת יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הכלכלית, מדברת על הצורך בהעלאת מסים, מתייחסת קודם כול לביטול כמה מפטורי המס, מה שהבנק המרכזי מכנה "פטורים שהצדקתם הכלכלית מוטלת בספק", ואחרי כן אפילו להעלאת מסים כללית.

יש לציין כי הנגידה חזרה על עמדתה בעניין חשיבות הסדרת ביטול הפטורים באחרונה, בנאום מיום 31.3.14 עם פרסום דוח בנק ישראל: "ככל שניתן יהיה להגדיל את התקבולים באמצעות ביטול פטורים וצמצום העלמות מס, כך ניתן יהיה להסתפק בעלייה מתונה יותר בשיעורי המס, אולם לא סביר להניח שניתן יהיה למלא את כל החסר במסים ב-2015 ובשנים שלאחר מכן ללא העלאה מסוימת גם בשיעורי המס".

בנק ישראל לא בנה עדיין סדר של פטורים לביטול, ולא ציין במפורש אילו פטורים יש לבטל כבר בשלב ראשון. ההערכה היא כי מדובר בביטול הפטור ממע"מ באילת ששוויו בהכנסות בערך 0.5 מיליארד שקל בשנה, וביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות המוערך במעל 2.5 מיליארד שקלים בשנה, א ולם זהו השווי הישיר.

ההערכה היא שאם יחויב מע"מ על פירות וירקות ייכנס כל השוק הזה למשמעת והסדרה של רישום, הפעילות ה"שחורה" שבו תצטמצם ותגדיל את תשלומי המסים מהפעילים שבו, ואחרי הכול גם תביא לחיזוק התחרות בענפים הללו. עוד פטור שבנק ישראל צפוי לאתגר הוא הפטור ממס על קרנות השתלמות. שוויו של המס הזה כמה מיליארדים אולם ככל הנראה הכוונה היא לביטול הדרגתי, לכן לא ברור אם בכלל זה יוסיף משהו לתקציב השנה הבאה.

לעניין מע"מ 0% - אין חדש. לפיד ואורי שני הם שני התומכים המובילים.