תרחיש בלהות: רוסיה תגרור את אירופה למלחמה עקובה מדם?

נשיא אוקראינה הכריז ביום חמישי כי רוסיה פלשה לערים במזרח אוקראינה ■ נאט"ו אישר את הדברים, והיום דווח כי הארגון יקים כוח בינלאומי שיפעל נגד רוסיה ■ אנליסט: השווקים מעריכים בצורה שגויה את הסיכונים הגלומים במשבר

ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם: רויטרס

בשבוע האחרון נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשו בבלרוס במטרה לדון במשבר הרוסי-אוקראיני, שנראה היה כי דעך מעט. אולם, בסוף השבוע פטרו האשים את רוסיה כי היא פלשה לאזורים נוספים במזרח אוקראינה וצילומי לווין של נאט"ו ביססו את ההאשמות של פורושנקו. כעת, גובר החשש שמא הרוחות יתלהטו עוד יותר ויובילו למלחמה אזורית גדולה באירופה.

כאמור, פורושנקו הצהיר ביום חמישי כי רוסיה פלשה למספר ערים באוקראינה וביקש כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם. דבריו נאמרו לאחר שקבוצת הבדלנים הפרו-רוסים באוקראינה מסרה כי 4,000 חיילים רוסים נמצאים בשטח אוקראינה.

גורמים בנאט"ו אישרו כי חיילים רוסים פלשו למזרח אוקראינה ורוסיה הגבירה את הסיוע שהיא מעניקה למורדים הפרו-רוסים. הנשיא אובמה טען בתגובה כי רוסיה היא האשמה היחידה באלימות במזרח אוקראינה ונשיא פולין קרא למערב לנקוט בפעולות אקטיביות כנגד האגרסיביות הרוסית.

בעקבות האירועים האחרונים, אוקראינה הגישה בקשה לחברות מלאה בנאט"ו, כך לפי דיווח ב"רויטרס", כאשר במקביל קרן המטבע הבינלאומית אישרה לה סיוע פיננסי בהיקף של 1.4 מיליארד דולר.

בתוך כך, היום דווח בתקשורת הזרה כי נאט"ו מתכננת להקים כוח בינלאומי בראשות בריטניה שימנה כ-10,000 חיילים וינסה להתמודד עם המשבר ברוסיה.

בינתיים פוטין ממשיך בטון המאיים והשווה את השאיפה של אוקראינה להשיג שליטה במזרח המדינה לפלישה של הנאצים לברית המועצות במלחמת העולם השנייה. הוא אמר בנוסף כי רוסיה חיבת להיות מוכנה להתמודד עם כל אגרסיביות.

למרות ההתפתחויות המדאיגות, אנליסטם בשוק מזהירים כי השווקים מעריכים בצורה לא נכונה את הסיכונים הגלומים במשבר. "רבים נמצאים במצב של הכחשה לגבי השאיפות של רוסיה באוקראינה", טוען טימותי אש, מנהל חטיבת שווקים מתעוררים ב-Standard Bank. "קו אדום נוסף נחצה והשאלה המרכזית כעת היא כיצד יגיב המערב".

סימן מדאיג נוסף המאותת לעולם על שאיפות ההתפשוטת של רוסיה הוא השימוש החוזר שפוטין עשה במושג נובו-רוסיה (רוסיה החדשה), מושג מתקופת הצארים הרוסים שהתייחס לשטחים במזרח ומערב אוקראינה. כלומר פוטין חוזר ומאותת לאוקראינה ולמערב שאוקראינה היא חלק בלתי נפרד מרוסיה.

ללא צעדים מרחיקי לכת שנוקטות מדינות המערב במטרה לבלום את פוטין, נשאלת השאלה האם רוסיה עומדת לגרור את אוקראינה ואולי מדינות נוספות באירופה לעבר מלחמה עקובה מדם? ימים יגידו.