חלקי תלמוד מהמאה ה-16 מוצעים למכירה בבית המכירות קדם

התלמוד, המכונה "ש"ס ונציה", כולל מסכתות המוערכות ב-300 אלף שקל

סדרה נדירה של מסכתות ממהדורה עתיקה של התלמוד, שהודפס בונציה במאה ה-16, יועמדו למכירה השבוע בבית המכירות קדם בירושלים. המסכתות הן חלקים מתוך התלמוד המכונה "ש"ס ונציה" והן מוערכות במחיר התחלתי של כ-300 אלף שקל.

למרות שהסט אינו מרכיב תלמוד שלם, זהו מסמך נדיר ביותר, כיוון שמדובר באחת ההדפסות הראשונות של התלמוד, מתוך מהדורה שמתוארכת בין השנים 1520-1522, כ-70 שנה אחרי המצאת מכבש הדפוס של גוטנברג בגרמניה. מדפיס התלמוד היה נוצרי קתולי בשם דניאל בומברג, שעבודות הדפוס שלו נחשבות למשובחות במיוחד. בעקבותיו נקבע עיצוב התלמוד הנהוג עד היום.

בומברג הגיע לוונציה מאנטוורפן, שנים מעטות אחרי שגוטנברג הדפיס את התנ"ך והברית החדשה, וחולל לא רק מהפיכה תעשייתית קטנה, אלא גם צעד ראשון בכיוון של השכלת המונים והפרטת היידע, כשהפך את המוצר המודפס לנחלת רבים. בומברג עסק בהדפסת התלמוד ובדפוס העברי בעזרת יהודים ומומרים שחיו בוונציה. למעשה מבנה התלמוד כפי שהוא מוכר כיום, גם בקהילות החרדיות האדוקות ביותר, הוא פרי כשרונו של בומברג הקתולי. הדפסיו נודעו ביופיים ובהידורם, בנייר ובדיו איכותיים ובסדר אותיות נקי ומדויק. לדברי אנשי בית המכירות איכויות אלה ניכרות עד היום, כ-500 שנה לאחר ההדפסה.

בית המכירות מספר עוד כי לצורך הדפסת התלמוד היה בומברג צריך להשיג רישיון מיוחד מהאפיפיור ליאו העשירי והוא הודפס ללא צנזורה. מאז חתימת התלמוד גורמים אנטישמים התייחסו אליו כאל מקור הרוע, בשל חלקים ממנו המתייחסים בגנאי לנצרות ולישו מבשר הנצרות והיו מקור לרדיפות ולצנזורה.

השמצת הנצרות וישו עמדה בבסיסה של שריפת התלמוד. יש הטוענים כי מתחריו של בומברג טענו בפני האפיפיור שהתלמוד הלא מצונזר כולל דברי בגנות הנצרות, מה שהוליד צו אפיפיורי הקורא להשמיד ולשרוף את כל ספרי התלמוד. מאות ספרים הועלו על המוקד ברומא ביום הראשון של השנה ב-1554, ובעקבותיהם נשרפו בערים אחרות באיטליה עשרות אלפי עותקים של התלמוד.

מרון ארן, בעלי קדם, מציין כי "המסכתות מגיעות מאוסף ספרים פרטי וחשוב, והן עדות מרשימה לקצב ההתפתחות הזריז של הדפוס העברי, שהדביק כמעט מיד את מקבילו הנוצרי. קשה מאוד להשיג סט שלם בעולם האספנות, בשל נדירות הפריטים ומחירם הגבוה". בקדם מצפים לתחרות בין אספנים המעוניינים להשלים סט שלם של התלמוד המקורי.