ביו-סל תחלק מניותיה בפרוטליקס כדיבידנד בעין של 94 מ' ש'

באחרונה השלימה ביו-סל מכירת מניות פרוטליקס בשווי 38 מיליון שקל לגורמים מוסדיים, על מנת לשלם את המס הדרוש לביצוע המהלך המתוכנן

ביוטכנולוגיה ביומד הייטק / צלם:  thinkstock
ביוטכנולוגיה ביומד הייטק / צלם: thinkstock

חברת ההחזקות ביו-סל, שעיקר פעילותה הוא החזקה בחברת התרופות פרוטליקס, הודיעה היום כי תחלק את המניות שברשותה למשקיעיה כדיבידנד בעין. ביו-סל מחזיקה 10.7% ממניות פרוטליקס בשווי של 94 מיליון שקל - השווי שבו נסחרת ביו-סל כיום. כל מי שיחזיק מניית ביו-סל ב-14 בספטמבר, יקבל מניות פרוטליקס ביום שאחרי ביחס של 3 מניות פרוטליקס למניית ביו-סל.

פרוטליקס מפתחת תרופות בתוך תאי צמח ומשווקת תרופה למחלה הגנטית גושה. ביו-סל הייתה שלד בורסאי, שהשקיע בפרוטליקס כשעוד הייתה פרטית, וזו הייתה לאורך כל שנותיה פעילותה היחידה. בתחילת הדרך, ב-2004, החזיקה ביו-סל 37% מפרוטליקס, אך היא דוללה עם השנים. את המהלך כולו יזם וביצע זאב ברונפלד, ששימש גם כיו"ר פרוטליקס ברוב שנות קיומה, והוחלף באחרונה על ידי שלמה ינאי. ברונפלד מחזיק 21.4% ממניות ביו-סל.

כשהפכה פרוטליקס מחברה פרטית לציבורית - ב-2006 במיזוג לשלד בבורסה של ניו יורק וב-2010 גם ברישום כפול לבורסה בתל אביב - עלתה השאלה מהי ההצדקה לקיומה של ביו-סל כמניית מעקב. האפשרות לביצוע מהלך של חלוקת המניות כדיבידנד בעין, נידונה בחברה כשלוש שנים לפחות; חלק מהמשקיעים תומכים בה, אך הנהלת החברה מתנגדת בטענה כי המהלך אינו משתלם משיקולי מס.

לקראת סוף 2013 נכנסו לביו-סל כמה בעלי מניות חדשים, שהדומיננטי בהם הוא ברק קפיטל. יחד עם קבוצת משקיעים פרטיים, בראשות שחר אהרון, מנהל אתר משקיעי הביומד BioHolder.com, אלו הובילו מהלך לשכנוע הנהלת החברה לבצע את החלוקה. בדצמבר 2013 הודיעה ביו-סל, כי תבצע את המהלך.

בשלוש שנים שבמהלכן נידון המהלך כאפשרות, איבדה מניית פרוטליקס 56% מערכה ומניית ביו-סל איבדה 48%. מאז אישור המהלך בפועל, בדצמבר אשתקד, ירדה מניית פרוטליקס 34% ומניית ביו-סל איבדה 22%.

לפני כשבוע השלימה ביו-סל מכירת 4.4 מיליון מניות פרוטליקס לגורמים מוסדיים, על מנת לשלם את המס הדרוש לביצוע המהלך (באמצעות ברק קפיטל). המניות נמכרו במחיר של 8.6 שקל למניה, תמורת כ-38 מיליון שקל.

מחפשות את המשך הדרך

הן פרוטליקס והן ביו-סל מחפשות כעת את המשך דרכן. בפרוטליקס מכירות התרופה המובילה לגושה מדשדשות, ויידרשו זמן והון רבים עד שהיא תוכל להביא תרופה נוספת לשוק. מנכ"ל החברה, דוד אביעזר, הודיע על עזיבתו לפני כחודשיים, וטרם מונה מנכ"ל חדש.

מניית החברה צנחה בשבוע שעבר, עם ההודעה על אישור תרופה מתחרה של תאגיד סאנופי, אך תיקנה מעט בעקבות קבלת אישור לשיווק התרופה שלה לגושה בילדים.

בנוסף להחזקתה בפרוטליקס, לביו-סל יש גם השקעה קטנה בחברת ייצור החלבונים הפרטית אז-איז, אך היא אינה מחשיבה אותה כפעילות מהותית.