הריבית בגוש האירו ירדה ל-0.05%; דרגי ישיק הקלה כמותית

(עדכון) - הריבית על פיקדונות במינוס 0.2% ■ האירו נופל והבורסות עולות ■ הצעדים נועדו לתמוך בכלכלה המדשדשת של גוש האירו ■ רק 6 מתוך 57 כלכלנים בסקר בלומברג ציפו להורדת ריבית

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

מריו דראגי שוב מפתיע את השווקים: במסיבת עיתונאים לאחר הודעת הריבית, הודיע נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי הבנק יחל בתוכנית הקלה כמותית באוקטובר, המורכבת מרכישה של ניירות ערך מגובות נכסים (ABS). דרגי ציין כי הבנק מחויב לשימוש בכלים לא קונוונציונליים נוספים במקרה הצורך, על מנת להמנע מסיכוני האינפלציה.

במסגרת תוכנית זו, בנקים בגוש האירו ימכרו ל-ECB הלוואות וסוגי אשראי נוספים שברשותם, על מנת לחזק את המערכת הפיננסית בגוש האירו ולהגביר את כמות ההלוואות בכלכלה על ידי הגדלת המאזנים של הבנקים.

מוקדם יותר הודיע נגיד ה-ECB כי הוא חותך פעם נוספת את הריבית המרכזית ב-0.1% לרמת שפל של 0.05%. זאת במטרה להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו. לאחר ההודעה הדרמטית האירו צונח והבורסות באירופה עברו לעליות.

ה-ECB החליט בנוסף להפחית שוב את ריבית הפקדונות לרמה של 0.2%-, לאחר שלפני שלושה חודשים הבנק עשה היסטוריה והוריד בפעם הראשונה את ריבית הפקדונות לרמה שלילית של 0.1%-.

לדברי אלעד סלומון, אנליסט בבית ההשקעות יוטרייד, החלטתו של דראגי תמוהה. "הורדת הריבית ב-0.1% ל-0.05% ואת הריבית על הפיקדונות ממינוס 0.1% למינוס 0.2% היא החלטה ריקה מכל סממן אופרטיבי", אמר סלומון. "מדובר בהחלטה בעלת אפקט זניח לחלוטין על הנזילות והאשראי בשוק. במצב של ריבית אפס בכל העולם הורדה מזערית עשויה לספק מומנטום לטווח קצר מאוד בלבד ומשולה לאקמול לטיפול בחולה סרטן".

מעבר לכך, סלומון מציין כי לבנק המרכזי האירופאי נוצר ניגוד אינטרסים בזמן שהוא גוזר קופון על כל אירו שמפקידים אצלו הבנקים המסחריים. "אלה מצדם לא ישחררו בוודאות אשראי זול החוצה למרות ההפסד בהפקדה בבנק המרכזי. ראייה לכך ניתן לראות בירידה בפועל של 1.6% בהלוואות ללווים פרטיים באירופה זה החודש השלישי ברציפות זאת למרות הריבית השלילית. דראגי דוחה שוב את תוכנית ההרחבות המוניטרית ומטאטא את הלכלוך מתחת לשטיח".

לפי סקר בלומברג לפני פרסום החלטת הריבית, רק 6 כלכלנים מתוך 57 ציפו להורדת הריבית.

דראגי רמז לאחרונה כי יש צורך בצעדים נוספים כדי לתמוך בכלכלת אירופה, בייחוד על רקע המתח מול רוסיה במשבר אוקראינה אך לא הכריז על תוכנית לרכישת נכסים "רעילים" כפי שציפו בשוק.

בשבוע שעבר מינה הבנק המרכזי האירופי את בלקרוק כדי לסייע בגיבוש תוכנית רכישות כזו שתגביר את הנזילות בגוש האירו ותגביר את היקף ההלוואות. המטרה היא כמובן להאיץ את הצמיחה, אך כמו בארה"ב ההשלכות יכולות להיות עליות בשוקי המניות באירופה והחלשת האירו מול הדולר.

לפני פרסום הודעת הריבית בגוש האירו, הבנק המרכזי באנגליה החליט להותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.5%.