בדיקת "גלובס": כמה תעלה חופשה בישראל בחגים?

משפחה תשלם בראש השנה במצודת דוד בי-ם עד 14 אלף שקל ל-3 לילות ■ בסוכות ביו-קורל ביץ קלאב באילת תשלמו 11,130 שקל ■ בתל-אביב מלון קראון פלאזה דורש 4,000-5,700 שקל בחגים ■ איפה תוכלו לנפוש במחירים שפויים?

חופשה בישראל בכלל ובחגים בפרט - היא עניין יקר. כששואלים מלונאים מדוע יקר כאן כל כך. הם משיבים פה אחד שההוצאות החלות עליהם כמו אבטחה וארנונה בתעריפים מקוממים - לא חלות על עמיתיהם מעבר לים. ואם לא די בכך, המחירים בראש השנה ובסוכות גבוהים יותר השנה בגלל "צוק איתן".

"ישראלים רבים שלא יצאו לחופשה בקיץ בגלל הלחימה יוצאים בחגים. זה יצר גידול בביקוש הגבוה ממילא בחגים, וכתוצאה מכך גרם גם לעליית מחירים שיהיו גבוהים השנה בכ-15% בהשוואה לחגים אשתקד. עליית המחירים נובעת גם בגלל הרצון של התיירנים לפצות על אובדן ההכנסות בקיץ", אומר ניר מזור, מנהל אגף שיווק בספקית התיירות קשרי תעופה.

עם זאת, אין עקביות ויש מקומות שלא התייקרו (אך הם יקרים ממילא). "לא הורדנו ולא נוריד מחירים בחגים השנה, והם נשארו בדיוק כפי שהם היו בשנה שעברה. האיכות והשירות לא השתנו ולכן אין שינוי גם במחיר. אנחנו לא מתחרים על מחירים, אלא על איכות ושירות", כך אמר ל"גלובס" המלונאי אלפרד אקירוב, המחזיק בארץ בשני מלונות בירושלים: ממילא ומצודת דוד שעובר בימים אלה מתיחת פנים כללית בהשקעה כוללת של 50 מיליון דולר.

לדבריו, בראש השנה ובסוכות צפויה תפוסה גבוהה בשני מלונות היוקרה האמורים בבירה. כך למשל, משפחה ממוצעת בת 4 נפשות (זוג הורים ושני ילדים) שתחפוץ לבלות את ראש השנה במצודת דוד בעיר תשלם כמעט 11 אלף שקל עבור שלושה לילות (מינימום הכרחי במלון בחג) על בסיס חצי פנסיון כולל ארוחת ערב חג; וסכום גבוה יותר, של למעלה מ-14 אלף שקל, לשלושה לילות בסוכות כולל ארוחת ערב חג.

התפוסה בתל אביב גבוהה

ומה קורה בתל-אביב? גם שם צופים תפוסות גבוהות בחגים בבתי המלון, ובהתאם לביקוש כך גם המחירים. לדברי איילת גלזר, מנהלת תחום תיירות פנים ברשת מלונות קראון פלזה המחזיקה בתל-אביב שני בתי מלון, תל-אביב היא יעד מבוקש בחגים.

"הנופש הישראלי, שבימי חול ושלום מתקשה להתארח בעיר בגלל תפוסות גבוהות מצד אנשי עסקים ותיירים מחו"ל ומחירים גבוהים יחסית - בא לחגוג את ראש השנה וסוכות בתל-אביב.

ואכן, התפוסה הישראלית במלונות הרשת בעיר צפויה להיות גבוהה השנה למרות המחירים הגבוהים השנה בכ-10% לעומת החגים אשתקד". חופשה משפחתית (4 נפשות) בקראון פלזה ברחוב הירקון תעלה בראש השנה כ-5,800 שקל ל-3 לילות (מינימום). ומי שימתין לסוכות יחסוך כמעט 2,000 שקל וישלם כ-3,900 שקל עבור חופשה במלון. המחירים בראש השנה ובסוכות בקראון אינם כוללים ארוחת ערב חג הכרוכה בתוספת של 200-180 שקל למבוגר ו-120-90 שקל לילד בראש השנה ובסוכות בהתאמה.

בתי הארחה: פשוט יותר וזול יותר

לא חייבים לשבור תכנית חיסכון כדי לצאת לחופשה משפחתית בחגים. אם מוותרים על פינוקים כמו ג'קוזי ומכונת קפה בחדר, אפשר לנפוש עם הילדים מחוץ לכותלי הבית בבתי הארחה בקיבוצים ובמושבים, בצימרים בסיסיים, במלונות מטיילים, באתרי קמפינג ובבתי ספר שדה ולחסוך לא מעט מרשרשים. "מי שמחפש מקום לשים ת'ראש בלילה אחרי יום של טיולים וכיופים בשבילי ארצנו - מוזמן אלינו. אנחנו לא תיירות יוקרה, לא תיירות רומנטית ולא תיירות 'הכל כלול', אלא תיירות מטיילת להכרת הסביבה", אומרת בת חן ישועה, מנכ"לית רשת מלונות מטיילים המונה 4 בתי מלון בסיסיים בקיבוצים גשר הזיו, מלכיה ואילון ובמושבה מטולה.

עוד לדבריה, - יוני, לפני פרוץ "צוק איתן", ולסוכות התפוסה העכשווית ברשת עומדת על 70%. וכמה זה עולה? 3 לילות (המינימום הנדרש) בראש השנה יעלו למשפחה בת 4 נפשות באחד ממלונות הרשת: 2,640 שקל לא כולל ארוחת ערב חג (שאיננה מוגשת גם לא בתוספת תשלום); ו-1,760 שקל ל-2 לילות (המינימום) בסוכות.

חיסכון של אלפי שקלים מצאנו גם במתחם הנופש נחשולים בקיבוץ נחשולים. המתחם כולל חדרי אירוח בסיסיים ומנגד סוויטות יוקרה באגף חדש שנבנה והושק באחרונה. כך למשל, 3 לילות (המינימום) בחדר אירוח הזול ביותר לתא המשפחתי האמור ומוגדר "חדר משפחה" יעלה בראש השנה 4,440 שקל לעומת 7,830 שקל בסוויטה חדשה - פער של כ-3,400 שקל; ובסוכות: 2,960 שקל ל-2 לילות (מינימום) בחדר משפחה לעומת 5,220 שקל בסוויטה חדשה - פער של 2,260 שקל.

איתי אשל, מנכ"ל מלון נחשולים: "כל סוגי החדרים לראש השנה כבר נמכרו. אנחנו בתפוסה של 100%, ובסוכות אנחנו עומדים כרגע על תפוסה של 80%. המחירים עלו במעט השנה בגלל עלייה בתשומות".

חושבים שהמלונות בארץ יקרים? אתם צודקים

ישראל מדורגת במקום רביעי בעולם מבחינת מחירי המלונות, לפני ארה"ב, צרפת, איטליה ובריטניה

חופשה בישראל היא עניין יקר, ועל היוקר במחוזותינו קיבלנו בשבוע האחרון תזכורת ממדד מחירי הלינות המפורסם בעולם Hotel Price Index שקבע: ישראל מדורגת רביעית בעולם ביוקר המלונות, עם מחיר ממוצע של 247 דולר ללילה. על פי המדד, המתייחס למחצית השנה הראשונה של 2014, לילה במלון בישראל יקר יותר מארה"ב (197 דולר בממוצע), צרפת (172 דולר), איטליה (184 דולר), בריטניה (154 דולר) וגרמניה (151 דולר). מדובר בעלייה של 5% במחיר לינה במלון בישראל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

רק מלונות במונקו (370 דולר), עומאן (313 דולר) ומאורציוס (263) - יקרים יותר מישראל. אחרי ישראל בעשירייה הפותחת נמצאות איחוד האמירויות (230 דולר ללילה), שווייץ וסעודיה (229 דולר), רוסיה ומקסיקו (225 דולר) וסינגפור (219 דולר ללילה). כאן המקום להזכיר את מסקנות ועדת ברניר להוזלת מחירי הנופש בישראל, שנגנזו במגירה.

כמה תעלה חופשה
 כמה תעלה חופשה