שני החלומות של שר האוצר

לפיד אפילו לא מרגיש צורך להודות שמשהו לא עובד בחלום השכירות

שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר
שר האוצר יאיר לפיד/ צילום: איל יצהר

חוברת המכרז להקמת 268 דירות להשכרה במבואות הדרומיים של חיפה נראתה כמו חוברת בחינה של תלמיד מתוסכל במיוחד. מחיקות ותיקונים. ועוד מחיקות ועוד תיקונים. דחייה אחרי דחייה אחרי דחייה. התחייבות להגנה על הריבית, הגנה על 80% מהחוב הבכיר, ואפילו הסכמה למכירת מחצית מהדירות בתום ההקמה. ניסיונות נואשים למצוא את הנוסחה והטיימינג הנכונים שיביאו להצלחת המכרז.

אבל זה לא קרה. כשפתחו לפני מספר ימים את תיבת המכרזים, הסתבר שהיא נותרה ריקה. אף חברה לא הגישה הצעה.

מע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה - החזון החדש והמדובר כל כך של שר האוצר יאיר לפיד, עדיין מתגלגל בכנסת. מי שרוצה, יכול כמובן להאמין שלפיד עוד משוכנע בכוח החוק החדש לשנות את חוקי המשחק. אבל ברור שאין הדבר כך לגבי החזון הישן של אותו שר אוצר.

הבעיה שלפיד אפילו לא מרגיש צורך להתנצל ולהודות שמשהו לא עובד בתוכנית הגדולה. ביום חמישי האחרון, כשהוא נלחם במליאת הכנסת על חוק המע"מ, הוא טרח להדגיש שהחוק החדש אינו עומד לבד במערכה. "מעל לכל", אמר לפיד, "יש את חברת 'דירה להשכיר', שתבנה בעשור הקרוב 150 אלף דירות להשכרה".

את אותן הצהרות בדיוק נשא לפיד ב-2012, כשהבטיח שהמוסדיים ירוצו לבנות פה דירות להשכרה ("קרנות הפנסיה שלנו מחפשות השקעות כאלה. אין להן אפיקים כאלה, אז הן משקיעות בשטויות, שמות את הכסף על קזינו בווגאס או על מיזמים במזרח אירופה").

אחרי שנה וחצי כשר אוצר, לפיד עוד לא מבין ש-460 דירות שייבנו להשכרה בהרצליה וברמת השרון, הן היוצא מן הכלל שבעיקר מעיד על הכלל. כלל שאומר שרק בגבולות הצרים של משולש השרון-בקעת אונו-ת"א המדינה יכולה לתת קרקע כמעט חינם (ולאבד על הדרך הכנסות של מאות מיליונים, לו היתה משווקת את הקרקע בצורה רגילה), לאפשר לזוכה להשכיר את רוב הדירות במחירי שוק, לומר לו שיוכל למכור את כל הדירות בתוך 20 שנה - ולחכות שיוגשו הצעות במכרז.

ואולי לפיד בסה"כ מבולבל. ככה זה כשמצד אחד הוא מבטיח שבקרוב נקנה פה דירות בזול (חוק המע"מ, כפי שאמר בכנסת, "יאפשר לזוגות הצעירים בישראל לרכוש דירה"), ומצד שני הוא משכנע אותנו שהכי טוב בכלל לשכור דירה, ל-10 או 20 שנה.