קניון לב חדרה: 800 מ"ר ללא תשלום להפעלת קונסבטוריון

מרתף הקניון, שהושכר בעבר למכון כושר, ניתן ללא תמורה לעיריית חדרה לטובת מבנה ציבורי ■ הנהלת הקניון מדגישה את היתרון לשני הצדדים: "זו הזדמנות להביא קהל נוסף שלא מבקר בקניון בדרך כלל"

לאחר שנה וחצי שעמדו 800 מ"ר ריקים בקניון עופר לב חדרה, בחברת מליסרון התייאשו: החברה מסרה את השטח בחינם לעיריית חדרה, שמקימה במקום קונסרבטוריון עירוני. הנהלת הקניון חתמה בימים האחרונים על הסכם למשך חמש שנים עם עמותת על"ה (העמותה לתרבות הפנאי בחדרה), שבראשה עומד מ"מ ראש העירייה עו"ד טל אליהו. השטחים הריקים ישמשו להפעלת קונסרבטוריון וכמעון ללהקת המחול העירונית.

היתרון בהסכם עבור עיריית חדרה ברור: העירייה מקבלת ללא תמורה שטח נרחב של 800 מ"ר, בלב קניון מסחרי, צמוד לחניון, לטובת הפעלת מבנה ציבורי עירוני.

אלא שעבור מליסרון, ענקית הקניונים שבשליטת ליאורה עופר, מדובר בפשרה. השטחים, שהושכרו בעבר תמורת דמי שכירות, מוקצים כעת ללא תמורה. "חיפשנו קרוב לשנה מבנים נטושים שממוקמים במקום מרכזי בעיר שישמשו את הקונסרבטוריון, ולא מצאנו", מספר חבר מועצת עיריית חדרה יניב דרי, שהוא חבר הנהלת על"ה. "בחודש יוני הגיע אליי מידע שיש בקניון חלל ריק שהיה בעבר מכון כושר, מחולק לחללים פנימיים ועם רצפת פרקט, והוא יכול להיות פתרון עבורנו. פנינו לקניון והסברנו שאין לנו שקל לשלם, אבל גם הקניון ירוויח מפעילות קונסרבטוריון, כי מגיעים אליו 1,000 ילדים, עם ההורים, שהולכים לבתי קפה, והתנועה בקניון גדלה. באופן מפתיע, הנהלת הקניון חזרה אלינו עם תשובה חיובית, ואישרה את הקצאת השטח ללא דמי שכירות וללא דמי ניהול. בגלל שאנחנו מבנה עירוני אנחנו גם פטורים מארנונה. אני סבור שגם הנהלת הקניון יצאה ברווח, כי מדובר בשטח שהיה נטוש במשך שנה וחצי. פתחו מתחמי כושר חדשים בעיר, והשטח הפך למקום לא מבוקש שקשה לאכלס אותו, וכחלל ריק אני מאמין שגם יצר עלויות תחזוקה. אז אם אפשר במקום שטח שייצר אפס הכנסות, לייצר טראפיק, זו עסקה טובה גם עבור הקניון".

"צריך משהו מיוחד לשטח הזה"

בשיחה שקיים "גלובס" עם אילנית יואל, מנכ"לית קניון עופר לב חדרה, אמרה יואל כי "זו הפעם ראשונה שקיים שיתוף פעולה בין תרבות למסחר. מבחינתנו מדובר בהזדמנות להביא קהל נוסף שלא מבקר בקניון בדרך כלל". לשאלה מדוע לא הושכר השטח לגורם מניב הכנסה, למרות מיקומו בקומת החניון של הקניון, בדומה לקניונים שבהם שטחים בקומות החניון מושכרים למשל לסופרמרקטים, הסבירה יואל כי השטח אינו מתאים לסופרמרקט. "המקום מבוטן כולו וישנם גרמי מדרגות שלא ניתן להזיזם. ידענו שצריך משהו אחר ומיוחד לשטח הזה". יואל הוסיפה כי הנהלת הקניון ביצעה שינויים גדולים בשנתיים וחצי האחרונות: "הכנסנו את H&M, הגדלנו את קסטרו, חיברנו את פוקס ילדים ומבוגרים יחד. בסך הכול שיעור התפוסה בקניון עומד על 95% ולאחר כניסת הקונסרבטוריון התפוסה תהיה 100%".

יואל הדגישה שהמתחם המסחרי הסמוך של נצבא לא השפיע על הקניון. "זה לא מתחם דומה. אין בו אופנה, ועובדה שלא היו שינויים בפדיונות לפני פתיחתו ואחריה".

גם לדברי משנה למנכ"ל קניוני עופר, משה רוזנבלום, "הקניון עבר מתיחת פנים רצינית. הכנסנו רשתות בינלאומיות במקום חדר הכושר שעזב, והקניון בתפוסה מלאה. חדר הכושר שעזב היה במקלט, וקשה להפוך את השטח לדו תכליתי כי מדובר בשימוש חורג". לגרסתו, ובניגוד לגרסת דרי שסיפר על מצוקת העירייה למצוא שטח לטובת קונסרבטוריון, הייתה זו מנהלת הקניון שלדבריו "יזמה שיחה עם ראש העירייה".

רוזנבלום הוסיף כי "במקום שנחפש שוכר בשכר דירה נמוך ונבקש אישור מהעירייה לשימוש חורג, נתרום לקהילה". השטח עצמו, אומר רוזנבלום אינו חנות - זהו מקלט מיושן, אשר בנוי חדרים-חדרים מבטון יצוק. "בגלל התנאים האלה אי אפשר להפעיל בו חנות רגילה". רוזנבלום מכחיש כי הקצאת השטח לעירייה ללא תשלום מעידה על חולשה בביקוש למסחר בקניון: "הקניון בתפוסה מלאה, ועובדה שהפדיון ביולי עלה בהשוואה לשנה קודמת".

- בכל זאת הפסדתם שכר דירה על 800 מ"ר, זאת עובדה.

"את זה שליאורה עופר תשאל אותי, ולא עיתונאית. עובדה שהיא לא שאלה אותי למה לא נקבל 30 שקל כפול 800. זה פתרון שבא במקום פתרון אחר שהיה מצריך אותנו ללכת לעירייה לבקש בגינו אישור לשימוש חורג, ולקבל אותו לתקופה מוגבלת".

"ליחסים יש ערך"

לדברי תמיר בן שחר, בעלי חברת השיווק צ'מנסקי בן שחר, הצעד שעשתה מליסרון מתבקש, לאור הנתונים הלא אופטימליים. "קומת חניון אמנם יכולה לשמש לסופרמרקט, אבל זאת רק בתנאי שיש שם פתרונות לנושא התפעולי. מה גם שהקניון ממוקם במדרחוב במרכז העיר, ולכן סופרמרקט של 800 מ"ר בתוך הקניון היה מתקשה להתחרות במחירי מרכולים במרכז העיר. שטח כזה מתאים לחדר כושר או לסוג פעילות שנזקק למרכז העיר ואינו זקוק לחלון ראווה, וכנראה הנהלת הקניון לא מצאה שוכר כזה. מנקודת ראותם, הם עשו דווקא צעד טוב, כי זה להגדיל את מספר המבקרים לעומת אפס המבקרים שהניב השטח קודם.

"נוסף לכך, הדבר מעניק למליסרון ולקניון גם יחסים טובים עם העירייה, דבר שכשלעצמו הוא בעל ערך. ודאי כשבעתיד עומד בפני הקניון איום אחר, והוא בנייה של 30 אלף מ"ר בצד המערבי של העיר על ידי שיכון ובינוי".