שוק הביצים: מכירות תנובה לרשתות השיווק צנחו ב-31% בשנה

נתח השוק של תנובה ירד מ-46.3% ל-32% בלבד ■ חברת "מן הטבע בארותיים" הכפילה מכירותיה לרשתות השיווק והפכה לשנייה בגודלה עם נתח של 14.6%

תרנגולות / צילום: תמר מצפי
תרנגולות / צילום: תמר מצפי

מכירות הביצים של תנובה לרשתות השיווק צנחו בשנה החולפת (12 החודשים שהסתיימו באוגוסט 2014) בשיעור של 31% - כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס". בהתאם, ירד נתח השוק של תנובה מ-46.3% ל-32% בלבד.

במקביל, הצליחה חברת "מן הטבע בארותיים" להכפיל את מכירותיה לרשתות השיווק והפכה לחברה השנייה בגודלה עם נתח שוק של 14.6%.

גם חברת מ.לסר הגדילה את מכירותיה בשיעור של 59% והיא החברה הרביעית בגודלה ברשתות עם נתח שוק של 14.1%, אחרי חברת גליקסמן המחזיקה בנתח שוק של 14.3%.

בשנה החולפת הסתכמו מכירות הביצים לצרכן ב-758.3 מיליון שקל - ירידה של 3%.

בשנתיים החולפות איבדה קבוצת תנובה חלק מלקוחותיה בתחום הביצים לטובת המתחרים. ל"גלובס" נודע, כי בימים אלה החלה חברת מ.לסר לשווק ביצים לסניפי שופרסל דיל אקסטרה במקום תנובה.

בחצי השנה האחרונה החלה חברת מ.לסר לשווק ביצים גם לרשתות ויקטורי, מחסני השוק וסופר חביב - בשלושתן במקום תנובה.

לפני כשנתיים נכנסו מ.לסר ובארותיים לרשת יינות ביתן, גם כאן על חשבונה של תנובה.

בניגוד למ.לסר, חברת מן הטבע בארותיים נכנסה בשנה החולפת רק לרשת רמי לוי שיווק השקמה, ועיקר הצמיחה שלה היא צמיחה אורגנית ברשתות שבהן היא פעלה קודם לכן.

ההיחלשות בכוחה של תנובה באה במקביל להחלטת הקבוצה להוריד את ההנחות לקמעונאים.

תנובה נהגה עד אז להעניק לרשתות השיווק הנחה על הביצים למרות שמחירן מפוקח, וזאת במקביל לתשלום עודף שהיא העניקה לחקלאים, גם כאן למרות שהמחיר מפוקח. שוק הביצים נחשב לשוק קומודיטי, שהמרווחים עליו מאוד נמוכים, ולכן כל הנחה פוגעת ברווח הנמוך ממילא.

לדברי עמוס דוידוביץ, מנכ"ל מן הטבע בארותיים, "תנובה ירדו כהחלטה אסטרטגית. הם מחזיקים את הביצים יותר כשירות ולא כביזנס. זה שוק סגור של מכסות. אם אני יוצר הסכמים עם יותר חקלאים, אז השוק יותר שלי. תנובה הפסיקה להילחם על החקלאים".

שוק הביצים
 שוק הביצים