האקזיט של דודי גרשון: כ-175 מ' ד' למייסד סופרדריבטיבס

גרשון מחזיק כמחצית ממניות החברה שנמכרה ל-Intercontinental Exchange האמריקאית

14 שנה אחרי שהוקמה, סופרדריבטיבס רשמה אקזיט ענק בסוף השבוע האחרון, כשהיא נמכרה ב-350 מיליון דולר לחברת Intercontinental Exchange האמריקאית. הרוכשת היא החברה שמפעילה את הבורסה בניו יורק (NYSE) ובורסות נוספות בעולם ונסחרת לפי שווי של כ-21 מיליארד דולר.

סופרדריבטיבס, שהוקמה בשנת 2000 על-ידי דודי גרשון, המשמש כמנכ"ל החברה, היא אחת החברות המובילות במידע פיננסי בזמן אמת, מערכות תמחור, ניהול סיכונים ומסחר לנגזרים (אופציות) לחדרי מסחר בכל תחומי הענפים הפיננסיים והערכות שווי של תחקח לקוחות. החברה, שגייסה כ-35 מיליון דולר, נבחרה בעבר לאחד מעשרת הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" לשנת 2007/8.

סופרדריבטיבס מפעילה מרכז פיתוח בישראל, שמעסיק כ-300 עובדים, אך היא כלל אינה רשומה בארץ, אלא חברה אמריקאית שרשומה בדלאוור, כך שהמדינה ככל הנראה לא תהנה מהאקזיט הנוכחי. על-פי הערכות, חברת Intercontinental Exchange תמשיך להפעיל את מרכז הפיתוח בישראל ואף תרחיב אותו. עדיין לא ברור מה יהיה עתידו של גרשון בעקבות המכירה.

על-פי הערכות, חברת Intercontinental Exchange מתכוונת להפוך את המרכז בארץ לציר מרכזי בפיתוח הטכנולוגיה של החברה ותגדיל אותו משמעותית. גרשון הוא בעל המניות העיקרי בחברה ומחזיק בכמחצית ממניות החברה. זאת לאור העובדה שגרשון הצליח לממן את פעילות החברה בשנותיה הראשונות מהון עצמי, אותו צבר מעבודה של שנים בוול סטריט.

אחרי גרשון נמצאת קבוצת משקיעים בהובלתם של לו רניארי וסקוט צ'יי, שהשקיעו בחברה בשני הסבבים באמצעות חברת ההשקעות שלהם, Hyperion. עוד מחזיקים במניות החברה, הקרנות אקסל ופיטנגו, שנכנסו לחברה בשלב מאוחר - כשש שנים אחרי ההקמה - כמשקיעים אסטרטגיים, בעקבות תפעולה השוטף ממימון עצמי ומהעובדה שהייתה רווחית כמעט מההתחלה. אקסל בחרו להשקיע בחברה ב-2005, בעוד עבור פיטנגו היה מדובר בהלוואה. כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", פיטנגו סיפקה לחברה מיליוני דולרים במסגרת של אג"ח להמרה ב-2007 ובהמשך החליטה להמיר את האג"ח למניות.

גברו על משבר

האקזיט הנוכחי הוא בבחינת הפרס הגדול של גרשון בעקבות ניווט מוצלח של החברה לחוף מבטחים. החברה צמחה ושגשגה במהלך שנות האלפיים, אך המשבר הפיננסי הגדול שהחל ב-2008 טרף את כל הקלפים. גרשון עוד חלם על הנפקה ציבורית של החברה לפי שווי של מיליארד דולר, אך נאלץ להתמודד עם האטה משמעותית בשווקים הפיננסיים ובקרב לקוחות החברה.

כך, החברה נאלצה לפטר עובדים ולקצץ בשכר כצעד מונע אולם המגוון הגדול של מוצריה והתגובה המהירה של החברה למצב הביאו לכך שלמרות המשבר החברה הציגה גידול של כ-20% בהכנסות ב-2009. השינויים המבניים שעברו על חברות פיננסיות מאז המשבר הצריכו שינויים אסטרטגיים לפעילות החברה.

כך, גרשון הצליח להעמיד במהרה את החברה על הרגליים, לשנות מעט את הכיוונים שאליה היא הולכת וכיום מציעה סל שלם של שירותים פיננסיים בתחום. החריש העמוק שנדרשו גרשון ואנשי החברה לעשות, הצריך אותם להתאים את עצמם למציאות החדשה בתעשייה. כך, סל המוצרים הפיננסיים התרחב כדי להציע פתרון כולל עם חיסכון בעלויות ללקוח ומוצרים זולים יותר קודמו למרכז הבמה.

בעקבות מהלכים אלה החברה חזרה לצמוח אך ויתרה לבסוף על חלום ההנפקה לטובת האקזיט. הדרך לאקזיט, כך נראה, החלה כבר אשתקד. ב-2013 נפוצו שמועות בתעשיית ההיי-טק על כוונות החברה לשים את עצמה על המדף. בנקאי השקעות נדרשו לחפש לה קונה, כשבסוף הייתה זו ברקליס, שליוותה את המכירה הנוכחית. המגעים הממושכים הבשילו לבסוף לכדי העסקה הזו, שנחתמה סופית בימים האחרונים.

מסופרדריבטיבס אישרו את דבר המכירה אך סירבו להגיב לשאר הידיעה. מברקליס לא נמסרה תגובה.

את אינטרקונטיננטל אייקסצ'יינג ייצגה פירמת עורכי הדין הבינלאומית גרינברג טראוריג שמחזיקה גם סניף בתל אביב.