"צוק איתן לא היווה אתגר משמעותי לשוק התקשורת בישראל"

בכיר במשרד התקשורת: "בצוק איתן לא נרשמו אירועים מיוחדים ולא היו תקלות שחברות התקשורת לא יכלו להתמודד איתן. הווטסאפים סייעו להפחית עומסים ברשתות וזה לקח שהציבור למד ממבצע עמוד ענן, והגיב בהרבה פחות פניקה"

"צוק איתן" / צילום: רויטרס
"צוק איתן" / צילום: רויטרס

"אירוע כמו צוק איתן, שיש בו 100-150 שיגורים של טילים ביום, אינו מהווה אתגר משמעותי לשוק התקשורת", כך אומר בכיר במשרד התקשורת בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "התרחישים שאליהם מתכונן המשרד כאשר הוא מדבר על רציפות תפקודית של רשתות התקשורת האזרחיות, מכוונים לאירועים הרבה יותר חמורים כגון מלחמה כוללת".

לדברי הבכיר, "צוק איתן" היה אירוע דרמתי, בהרבה מובנים, אבל הוא לא אתגר את משק התקשורת. לא היו בו תקלות משמעותיות, לא היו אירועי כשל מערכתיים שדרשו התמודדות אמיתית שמתחילה בממשלה, במשרדי הממשלה, ונמשכת בחברות התקשורת ובהרבה גופים שמשרתים אותם ועובדים איתם".

- במבצע עמוד ענן ראינו שטילים שנפלו שבשו את התקשורת הסלולרית בצורה הרבה יותר משמעותית. לא ניתן היה להוציא שיחות באזורי נפילות והיה קושי לייצר תקשורת כוללת. הפעם נראה שהחברות למדו את הלקחים והן ערוכות טוב יותר, וכמובן יש גם את עניין הווטסאפ שכיכב.

"בהערכת מצב הראשונה שישבתי עם חברות התקשורת, יום תחילת המבצע, אחד הפתיחים העיקריים שנתתי להם, זה הנושא של עומסים, עודפי ביקוש, או ביקושים שיפגעו בשירות. לשמחתי הרבה, זה באופן גורף לא קרה, זה לא שלא היו עומסים, היו עומסים, אבל הם לא גרמו לפגיעות בשירות בצורה שבה נדרשנו להתערב.

"גם ההיערכות של חברות התקשורת ברשתות, ובמוקדי האירועים, גם שימוש בווטסאפים וגם אני מניח שיש הרבה מאוד פסיכולוגיה, פחות לחץ, פחות פחד, כתוצאה מהוכחת היכולת של 'כיפת ברזל'. כל הדברים האלה ביחד כנראה נותנים תשובה, אבל בוא נלמד את זה בצורה יסודית ולא ניתן פה תשובה חובבנית, למרות שהאבחנה היא נכונה מאוד מאוד, היא מעניינת, היא מרתקת, ואנחנו עוסקים בה", אמר.

- הוצאתם שימוע למפעילים בנושא תקשורת בשעת חירום שעל פניו נראה מאד תובעני מבחינתם. העלויות שלהם לפי הדרישות שלכם למוכנות לשעת חירום עשויות להסתכם בעשרות מיליוני שקלים. עד כמה לקחתם בחשבון את ההשקעות שהם יידרשו להם?

"שאלה מצוינת, אין לה תשובה מוחלטת. קודם כל לקחנו בחשבון, לכן לא אמרנו שבכל אתר קצה יהיה גיבוי 100%, גם בתקשורת וגם בגנרציה, כי אנחנו מבינים מה אפשר ומה אי אפשר. עם זאת חשבנו שנכון בשימוע להתחיל ולשים איזה שהיא נקודה שאליה חברות התקשורת יתייחסו, וגם חייבים להזכיר את אירוע השלג בירושלים בחורף שעבר.

"לא רק 'צוק איתן' צרוב עדיין בתודעה שלי. בזיכרון הקולקטיבי היה אירוע השלג בינואר שגרם יותר נזק. באירוע שלג הפגיעה בתקשורת, אמנם לא בליבה, אבל פגיעה בשירות, הייתה הרבה יותר משמעותית. ולכן חשבנו שבשימוע כזה, אנחנו רוצים לכסות הרבה מאוד היבטים של היערכות לחירום, אי אפשר להתעלם מהנושא הזה, וחברות התקשורת התייחסו.

"ברור לנו שזו השקעה, ברור לנו שזה לא נופל מהשמיים, אבל אם רוצים לסדר את נושא היערכות בחירום, חייבים להתייחס לגורם אולי מספר אחד, גורם מספר אחד שעלול להביא להפסקות משמעותיות בשירות, וזה החשמל. לך אחורה לשלג, פקקטה שלג, אחת ב-100 שנה, 50 שנה, 10 שנים, תבדוק אחד מול השני, תראה. אנחנו חושבים שחייבים להתייחס לזה, ואנחנו מבינים שהחברות יתייחסו, ואנחנו נראה מה החברות אומרות, נתייחס לזה ובסוף נחליט. לכן אני מדגיש כל הזמן, זה שימוע. מדובר בנקודה להתייחסות ולדו-שיח, כל שימוע הוא בסיס לדו-שיח", לדברי הבכיר.