היפריון הודיעה חד-צדדית על ביטול רכישת אנדרומדה

היפריון הודיעה באופן חד-צדדי על ביטול ההסכם לרכישת החברה הישראלית אנדרומדה, המפתחת תרופה לסוכרת ■ הסיבה: הטיית תוצאות ניסוי רפואי לטענת היפריון

חברת הייפריון (Hyperion Pharma) האמריקאית הודיעה היום (ב'), באופן חד-צדדי, על ביטול ההסכם לרכישת החברה הישראלית אנדרומדה, המפתחת את התרופה לסוכרת של DiaPep277, והצהירה כי "גילתה עדויות" שעובדי אנדרומדה היטו את תוצאות הניסוי הקליני בתרופה. היקף העסקה עשוי היה להגיע למאות מיליוני דולרים במקרה של הצלחה באישור ושיווק התרופה.

ל"גלובס" נודע, כי אנדרומדה לא קיבלה שום הודעה על כוונתה של הייפריון לבטל את העסקה ביניהן. במניית כלל ביוטכנולוגיה , בעלת השליטה הקודמת באנדרומדה שמכרה אותה להייפריון, הופסק המסחר לקראת סיום יום המסחר על רקע הדיווח של הייפריון בחו"ל. מניית הייפריון, הנסחרת בנאסד"ק, צנחה ב-11% בטרום מסחר.

לטענת הייפריון, עובדים באנדרומדה נהגו באופן בלתי הולם, ורקמו קנוניה עם צד שלישי מתחום הביו-סטטיסטיקה, באופן שגרם למניפולציה בנתוני הניסוי במטרה להשיג בו תוצאות טובות. עוד היא מציינת, כי הדבר נמשך גם במהלך ניסוי קליני שני בתרופה. "כל הפעולות הללו הוסתרו מהייפריון ומאחרים", נכתב בדיווח החברה. העובדים הושעו, הדבר דווח לרשויות, והייפריון ממשיכה לבחון את האופציות המשפטיות העומדות לרשותה.

"אנחנו חשים הלם וייאוש מההונאה", אמר דונלד סאנטל, נשיא ומנכ"ל הייפריון. החברה מצפה לרשום הפחתה חשבונאית שאינה במזומן, בהיקף של 25-55 מיליון דולר כתוצאה מהמקרה.

הייפריון הודיעה לפני כחצי שנה על רכישת אנדרומדה תמורת סכום שעשוי היה להגיע ל-570 מיליון דולר, בתוספת תמלוגים מהמכירות. התשלום הראשון עומד על 20 מיליון דולר (מהם 8 מיליון דולר במניות). הייפריון, שהיא חברה רווחית המתמחה בתרופות יתום, התחייבה לממן את המשך הפיתוח של אנדרומדה ולהשיב את הלוואות הבעלים שניתנו לה.

נציין שכאשר נחתמה העסקה, היה מי שהרים גבות ותהה מדוע המוצר נמכר בזול יחסית ומוקדם מהצפוי, לשותף לא מאוד מוכר. זאת במקום להמתין לסיום ניסוי נוסף בשלב III. בחברה הסבירו אז, כי כך הם חוסכים הרבה כסף ומורידים את הסיכון, וכי מדובר בשותף טוב. בדיעבד, עולה השאלה האם חברות אחרות "ברחו" לאחר שהסתכלו על הנתונים של אנדרומדה.

גורמים בשוק אומרים היום, כי כבר בעבר עלו שמועות לגבי אי-התאמה בין התוצאות של הניסוי, שהתקבלו בחלק מהמרכזים הרפואיים בישראל, לעומת התוצאות הסטטיסטיות שהתפרסמו.

אנדרומדה
 אנדרומדה