ישראל תבקש מארה"ב: לא לוותר לאיראן עקב המאבק בדאע"ש

סוגיית הגרעין האיראני חוזרת ללב השיח הישראלי-אמריקאי ■ בכירים בממשל לראש האופוזיציה הרצוג: לא נתפשר בנושא האיראני ■ משלחת ישראלית בראשות שטייניץ תיפגש היום עם בכירי ממשל במסגרת הדו-שיח האסטרטגי החצי-שנתי בין שתי המדינות

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

המו"מ בין המעצמות לבין איראן לסיכול מאמצי משטר האייתאללות להתחמש בנשק גרעיני חוזר ללב השיח הישראלי - אמריקאי. הנושא עלה בשיחות שניהל אתמול (ג') ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, עם בכירים בבית הלבן, והוא יעמוד בראש האג'נדה של פגישה בין משלחת ישראלית גדולה, בראשות השר לעניינים אסטרטגיים ולעניני מודיעין, יובל שטייניץ, לבין משלחת בכירים אמריקאים, בראשות וונדי שרמן, תת שר-החוץ לעניינים פוליטיים, שמובילה את הצד האמריקאי במו"מ עם איראן.

הפגישה, שתחל היום (ד') בוושינגטון ותסתיים ומחר, נערכת במסגרת הדו-שיח האסטרטגי החצי-שנתי בין שתי המדינות.

ל"גלובס" נודע, שהמשלחת הישראלית תבקש מבני שיחה שהמאבק של ארה"ב והקואליציה שהיא מנסה לגבש נגד דאע"ש לא יוביל להתגמשות במו"מ הגרעין עם איראן. לדברי גורמים המודעים לנושא, קיים חשש גדול בירושלים שטהראן תנסה לנצל את זהות האינטרסים בינה לבין ארה"ב בסוגיית דאע"ש כדי להציע לארה"ב שת"פ מודיעיני ואחר במלחמה נגד ארגון הטרור, תמורת הקלה בדרישות המעצמות במו"מ הגרעין.

על רקע זה יש לראות את ההדלפה לסוכנות רויטרס, בתחילת השבוע, שלפיה מספקת ישראל לממשל אובמה מידע מודיעיני רב-ערך על דאע"ש, ציינו הגורמים.

במשלחת הישראלית משתתפים נציגים של המוסד, המודיעין של צה"ל, מל"ל, משרד החוץ וגורמים אחרים. מקור במשלחת הודה, שנושא דאע"ש יעלה בפגישה, אך הדגש יושם על איראן. גם המתיחות הנמשכת בין ישראל לעזה תעלה בשיחות, וכן המאמצים הבינלאומיים להושיט סיוע כלכלי לרצועה.

במאמץ להרגיע את ישראל, אמרו אמש ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, וסגן היועצת לביטחון לאומי, טוני בלינקן, לראש האופוזיציה הרצוג, שלמרות זהות האינטרסים בין ארה"ב לאיראן לא יהיה שינוי בעמדה האמריקאית ששוללת לחלוטין אופציה של נשק גרעיני בידי טהראן. ביקורו של הרצוג בבית הלבן נערך בנפרד משיחות המשלחת בראשות שטיינייץ.

כתום הפגישה אמר הרצוג: "גרעין איראני מהווה איום על ישראל ועל העולם כולו ואסור לנו להתפשר בסוגיה זו. אני מעריך את העמדה האמריקאית שמבינה שאיום אחד אינו מבטל איום אחר. המאבק בדאע"ש, למרות חשיבותו הרבה, אינו מפחית את הסכנה שבהתגרעות איראן".

"אע"פ שישראל מתעקשת לריב פעם אחר פעם עם הממשל האמריקאי, מצאתי בבית הלבן עמדות קשובות שמבינות את המצב ונותנות גיבוי מלא לישראל ולאינטרסים שלה", אמר הרצוג.