התנסות ראשונית בשעון החכם של אפל: תכשיט, פחות גאדג'ט

השקת המוצרים של אפל מוכיחה שהיא לא צריכה להמציא את הגלגל מחדש כדי להלהיב מאוד את המעריצים שלה

השקת  אייפון 6 ואפל ווטש / צילום: רויטרס
השקת אייפון 6 ואפל ווטש / צילום: רויטרס

בשעון של אפל יש כמה רעיונות חדשים ופיקחיים כגון גלגל למעבר בין יישומים וצג מגע שמגיב גם ללחץ וגם לטפיחות קלות. לאחר שניסיתי את הגאדג'ט החדש של אפל, הרושם המיידי הוא שסוף סוף מישהו ייצר שעון חכם שמרגיש כמו תכשיט יותר מאשר כמו מוצר טכנולוגי. דגמי האלומיניום הספורטיביים קלים מספיק כדי שניתן יהיה לענוד אותם כשעוסקים בפעילות גופנית, ולדגמי הפלדה והזהב יש מספיק כובד ומכובדות כדי להפוך אותם למוצרי יוקרה.

אבל הסוללה שורדת יום אחד בלבד, וצריך לחכות ולראות אם בנוסף ליופיו של המכשיר יש בו גם יישומים חדשים שעבורם יהיו הצרכנים מוכנים לשלם 350 דולר ויותר.

במצגת בת שעתיים, הסבירה אפל מדוע השעון שלה לא רק טוב יותר מהשעונים החכמים של סמסונג ומהאנדרואיד Wear של גוגל, אלא גם יכול להחליף את השעון המסורתי - בהנחה שמישהו עוד עונד שעון כזה בכלל.

אם זה עדיין לא ברור משמו של המכשיר, הרי שאפל מחשיבה אותו בראש ובראשונה לשעון. לא מדובר בצמיד כושר או במשהו שנראה יותר מדי כמו גאדג'ט שניתן לענוד.

את השעון ניתן לענוד באמצעות רצועות עור בגוונים שונים, רצועות מתכת או רצועת גומי ספורטיבית. כמו כן ניתן לשבץ את השעון במסגרת זהב, פלדה או אלומיניום. אפל עושה כמיטב יכולתה כדי שהשעון שלה ידמה לשעון קלאסי ולא לפיטביט (Fitbit) מגומי או לגיר פיט רחב-הצג של סמסונג.

לאחר שענדתי את גרסת האלומיניום הקטנה ואת גרסת הפלדה הגדולה יותר, חשתי ששתי גרסאות אלה אינן לוקות בחסרונות הבולטים ביותר של שעונים חכמים רבים שיצאו לשוק לפניהן, וזאת במונחי גודל, משקל ושימושיות.

צג הספיר בולט מפרק היד אך אינו עבה מדי כמו שעוני סמסונג או מסורבל כמו של חברת פבל (Pebble). גרסת האלומיניום קלה באופן מפתיע, וצילומי הנשים הרצות כשהן עונדות את השעון במצגת אפל אינם נראים רחוקים מהמציאות.

הרטטים - לצורך איתות על הודעות או התראות לו"ז שמועברות מהאייפון - עדינים הרבה יותר מאשר בשעונים אחרים, ומרגישים כמו פעימות. השימוש ברטטים אלה לצורך מיפוי והכוונה - כדי לאותת לאנשים שעליהם לפנות שמאלה או ימינה - מהווה תוספת נחמדה.

מנכ"ל אפל, טים קוק, מחשיב את הכושר הגופני למרכיב מרכזי בכוח המשיכה של השעון, אבל ללא בדיקה הולמת מחוץ לחדר ההדגמה של אפל, קשה לדעת אם ארבעת החיישנים במוניטור של השעון מדויקים.

נוחות המעבר מיישום ליישום היא תחום שבו נכשלים שעונים חכמים רבים. באנדרואיד wear של גוגל, למשל, ניתן להעלות יישומים רבים באמצעות הוראה קולית, אבל המעבר באמצעות מגע ליישומים נוספים חוץ מהיישומים הבסיסיים לוקח יותר מדי זמן.

אפל מקווה לגבור על בעיה זו באמצעות השקת "הכתר הדיגיטלי" שממוקם בצד הימני של לוח השעון ומתגלגל בין יישומים מבלי שיהיה צורך לגעת בצג.

עקב האכילס של השעון הוא חיי הסוללה הקצרים. הכנסת כל היישומים גובה מחיר בצורת צריכת חשמל.

אפל מסרה מעט פרטים בנוגע לסוללה, וציינה רק כי יש צורך להטעין אותה מחדש מדי לילה - ממש כמו את גלקסי גיר המקורי של סמסונג.

לא מדובר בהמצאת הגלגל

הסוד לגבי המוצרים החדשים של אפל הוא שהם לא ממש חדשים. מסכים גדולים יותר למכשירי הטלפון, שעונים חכמים - את כל אלה עושים המתחרים של אפל כבר כמה שנים. השקת המוצרים של אפל מוכיחה שהיא לא צריכה להמציא את הגלגל מחדש כדי להלהיב מאוד את המעריצים שלה.

האם הכניסה של אפל לשוק התשלומים שונה? ייתכן. מערכות תשלומים לא ביצעו פריצות דרך טכנולוגיות מדהימות. החזון של אפל לתשלומים באמצעות המובייל הוא שאפתני, ובסיס הלקוחות של החברה - הכולל 800 מיליון כרטיסי אשראי - יוכל לסייע להאיץ את האימוץ הנרחב של המערכת. השוק כבר מעניש את המתחרים של אפל בתחום התשלומים: שווי השוק של גוגל, שהשיקה ארנק דיגיטלי בשנת 2011, ירד אתמול בכמעט 3 מיליארד דולר. שווי השוק של eBay, הבעלים של PayPal, ירד ב-2 מיליארד דולר באותו יום.

אפילו אם מערכת התשלומים של אפל, Apple Pay, לא תייצר הכנסות גדולות (מי יודע כרגע מה עתיד לקרות), המערכת עדיין תסייע לחברה למכור מכשירי אייפון - וזה כל מה שחשוב מבחינת השורה התחתונה של אפל בטווח הקצר. ההשפעה הכספית של השקת מערכת התשלומים החדשה והשעון החכם, Apple Watch, תהיה זניחה לעומת ההכנסות ממכשירי האייפון בשנה הבאה.

השעון עשוי להוות כ-4% מההכנסות אם אפל תמכור 10 מיליון יחידות בשנה הבאה. בדומה, למערכות התשלומים יש בדרך כלל שוליים רזים וההכנסות נבנות בהדרגה. קחו, כדוגמה, את חנות ה-iTunes לצורך השוואה: המכירות שלה עלו מ-4% מההכנסות לפני חמש שנים, ל-11% מההכנסות כיום.

הרווחים של אפל טמונים באייפון - המכשירים מהווים מחצית מההכנסות של החברה כיום, לעומת שליש לפני ארבע שנים - והמשימה של אפל היא לשמור על שוליים גבוהים מאוד במכשירים. על פי דוח של חברת המחקר IHS, עלות החומרים והייצור של האייפון 5S עמדה על שליש בלבד מהמחיר הקמעונאי. תוסיפו לטלפון שבב זיכרון בשווי 20 דולר, והמחיר הקמעונאי הגיע ל-200 דולר יותר. כל מה שמערכת התשלומים והשעון החכם צריכים לעשות הוא לעזור לשמר את המודל הזה.

השעון החכם - אפל
 השעון החכם - אפל