שוק סלקטיבי? ברנד ביטלה הנפקת אג"ח בשל ריבית גבוהה

הריבית במכרז הייתה קרובה למקסימום - 7% ■ גורם מוסדי: "השוק המוסדי יודע לתמחר סיכונים"

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

במסגרת גל הנפקות החוב בבורסה בתל-אביב, התרחש אמש אירוע לא שכיח: החברה התעשייתית ברנד ביטלה גיוס אג"ח לאחר המכרז המוסדי. זאת לאחר שככל הידוע הריבית שקיבלה במכרז המקדים הייתה קרובה לריבית המקסימום שקבעה החברה.

ריבית המקסימום שקבעה ברנד ערב היציאה למכרז המוסדי עמדה על רמה די גבוהה, של 7%, המשקפת תשואה אפקטיבית של 7.3% לאג"ח, שקיבלו דירוג BBB של S&P מעלות, עם תחזית יציבה. את ההנפקה שנכשלה הובילו כלל חיתום, ווליו בייס ולאומי פרטנרס.

החברה דיווחה היום, כי במסגרת המכרז המקדים למשקיעים מסווגים "הוגשו לחברה התחייבויות מוקדמות של כ-59.3 מיליון שקל". היא ציינה עוד, ש"לאחר שבחנה את תוצאות המכרז המקדים, ולאור חלופות מימון אחרות העומדות בפניה, החליטה החברה שלא לקבל את ההתחייבויות המוקדמות שהוגשו לה, ולא לבצע את ההנפקה".

"זו דוגמה לכך שהשוק המוסדי פה עדיין סלקטיבי, ויודע לתמחר את הסיכונים השונים", הסביר גורם מוסדי שמעורה בנושא. "זה מהלך שלא מעיד לרעה על החברה, אבל מסמן שאין בועה בשוק החוב הקונצרני".

ברנד תעשיות מעסיקה כ-370 עובדים, ועוסקת בשני תחומי פעילות עיקריים: תחום המתכת, שכולל החזקה (60%) בחברת פלגז; ותחום הרכב הייעודי, באמצעות חברה התכוף (עם החזקה של 50.1%). שווי החברה בבורסה עומד על כ-82 מיליון שקל, והיא נמצאת בשליטת KCPS.

במסגרת מצגת למשקיעים ציינה החברה - בהקשר של אסטרטגיה ומנועי צמיחה - "הובלת פרויקטים רחבי היקף כמנהל פרויקט; קפיצת מדרגה בהתמודדות על פרויקטים ושיפור הרווחיות... וכניסה לתחומי פעילות חדשים כגון: תשתית הולכת גז טבעי והסבת מפעלים לגז טבעי, אנרגיה סולארית" ועוד.

נכון לסוף המחצית הראשונה של השנה היו לחברה מזומנים בהיקף של כ-14.4 מיליון שקל, והמלאי צמח בכ-53% מתחילת השנה לכ-38 מיליון שקל. לחברה הון עצמי של כ-83 מיליון שקל, המהווה 36% מהמאזן.

במחצית הראשונה של 2014 רשמה החברה הכנסות של 140 מיליון שקל ורווח נקי של כ-2.2 מיליון שקל. כספי ההנפקה יועדו בעיקר למיחזור חוב, למימון הון חוזר ולביצוע רכישות עתידיות, אם יתבצעו.