ד"ר אביטל שריפט מפתחת את "המל"ט המתאבד" המהפכני

אשת השנה של "ליידי גלובס": ד"ר שריפט, מנהלת מפעל הטילים המתקדם בישראל, האישה שבזכותה העורף מקבל התרעות על כל רקטה שמשוגרת לעברנו

בערבו של קיץ מזרח תיכוני לוהט, צה"ל כותש את עזה, חמאס מתיש את ישראל, ובין הנצים אוויר חם ולח. סוף השבוע כבר בשיחה ממתינה, וד"ר אביטל שריפט (54) עוד ספונה באגף המשרדים של מפעל הטילים שהיא מנהלת ביהוד. כמה שעות קודם לכן, טרוריסט עצבני עטוי כפייה אדומה אמר משהו שהשורה התחתונה שלו היא שיגור רקטות לעבר נמל התעופה בן גוריון. בפעם הקודמת זה עבד להם לא רע: לחברות התעופה הבינלאומיות זה הספיק בשביל לקפל זנב, ולהשבית את הטיסות לישראל ל-48 שעות.

השעות חולפות. שריפט לא מסתכלת על השעון. מטוסים מנמיכים לקראת נחיתה מעל הראש של תושבי יהוד והסביבה. היא מדברת על פיתוחים ועל צמיחה, על טילים חדשים ועל מלחמות העתיד, אבל העיניים נשואות לעזה.

בשמים נראות פטריות העשן שמותירים יירוטים מוצלחים של כיפת ברזל. המערכת הזאת כבר זיכתה את מפתחיה בפרסים, ביוקרה ובתהילת עולם. על לב לבה של הטכנולוגיה הכי מסקרנת בישראל - המכ"ם שמאפשר את זיהוי הרקטות המאיימות - שריפט עמלה במסגרת צוות פיתוח מיוחד של מפעל אלתא מערכות של התעשייה האווירית. באותו מפעל, הממוקם באשדוד, עשתה את עיקר דרכה המקצועית, ובתפקידה האחרון הייתה סגנית המנהל שלו.

"תראו את הביצועים של המערכת ושל המכ"ם במבצע צוק איתן - איפה היינו בלי זה היום?", היא אומרת בראיון מקיף וראשון ל'ליידי גלובס'. "תעזבו את היירוטים, תחשבו רק על הנוחות שיש לכם בעורף: התרעה של דקה וחצי, של דקה, של 30 שניות - תלוי במקום שנמצאים בו. תחשבו על זה שהבום כבר לא מפתיע אתכם.

"תחשבו על זה שבמלחמת המפרץ הראשונה היינו תלויים באזעקות של האמריקאים. תחשבו על זה שכבר יש לנו יכולת התרעה משלנו, שאנחנו כבר לא תלויים באף אחד אחר. אנחנו יודעים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. תחשבו על החוזק שזה נותן לנו. עוד לפני יכולת היירוט, יכולת ההתרעה היא לטעמי יותר מהותית. זה לא טריוויאלי, ולא לכולם יש מערכת כזאת. אני לא אומרת שאין עוד כאלה בעולם, אבל יש מעט מאוד בליגה הזו".

היא מקדמת באינטנסיביות את תוכנית הטילים המתקדמים, שכל פרטיה נשמרים בסוד, ובמקביל עובדת על המשך הפיתוח והייצור של סדרת טילי גבריאל שהם טילי ים-ים, והמל"ט (מטוס ללא טייס) האלים 'הארופ', שחמוש בראש קרב קטלני, טס לעבר מטרה, מאתר אותה ומתפוצץ לתוכה. ממכירת המל"טים המתאבדים האלה ללא מעט מדינות ברחבי העולם כבר הכניסה התעשייה האווירית מאות מיליוני דולרים. "על רוב הפיתוחים שלנו אנחנו לא יכולים לדבר, וזה בסדר. אתה רק יכול לכתוב שהדברים החמודים והזריזים ביותר נמצאים כאן, במפעל הזה".

הראיון המלא והדירוג המלא של 50 הנשים המשפיעות לשנת 2014 - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר ברשת סטימצקי