כ-14% מהעסקים בישראל לא משלמים על החזרת בקבוקים

העסקים שנבדקו ונכשלו בבדיקה - ובהם סופרמרקטים, חנויות כלבו מקומיות וסניפים של כמעט חינם, ביג זול ומגה בול - קיבלו קנסות של כ-18 אלף שקל

איכות הסביבה סביבה ירוקה מיחזור בקבוקים ריקים / צלם:  thinkstock
איכות הסביבה סביבה ירוקה מיחזור בקבוקים ריקים / צלם: thinkstock

כ-14% מהעסקים בישראל לא מעניקים החזר כספי על הפיקדון בהחזרת בקבוקים - כך דווח היום (ו') בגלי צה"ל. העסקים שנבדקו ונכשלו בבדיקה קיבלו קנסות שהגיעו ליותר מ-18 אלף שקל.

המשרד להגנת הסביבה הוציא בשבועות האחרונים את "המשטרה הירוקה" שלו ל-109 בתי עסק בארץ, לבדוק האם יקבלו את 30 אגורות הפיקדון על הבקבוקים שמחזירים, כפי שקובע חוק הפיקדון. הם בדקו שני דברים: האם יחזירו להם פיקדון תמורת הבקבוקים, וגם האם על כל הבקבוקים שנמכרים בחנות מצוין כי הם חייבים בפיקדון של 30 אגורות, שכן בלי זה לא ניתן לקבל את הכסף.

כאמור, בבדיקה נכשלו מספר סופרמרקטים, חנויות כלבו מקומיות וגם סניפים של הרשתות כמעט חינם, ביג זול ומגה בול.

בסניף מגה בול במודיעין, שם לא הסכימו לשלם לבודקים מטעם המשרד תמורת בקבוקים ריקים, הסבירו שהבדיקה לא משקפת את המציאות: "זה עניין נקודתי של אי-הבנה. יש פה כמויות של בקבוקים שמחזירים מדי יום", אמרו בסניף.

בסך-הכול נאספו במשרד להגנת הסביבה מכספי הקנסות 128 אלף שקל.

הנתונים האלה מדאיגים את השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ: "מנצלים את חוק הפיקדון לרעה", אמר השר. "אני מתכוון להגביר את פעולות האכיפה בכל מקום. אנו נוודא שכשיש פיקדון יש גם פדיון, ואם לא - נעניש במלוא החומרה".