בגידת ארדואן: טורקיה מסרבת לגדוע סחר הנפט של דאע"ש

ארגון הטרור העשיר בעולם מוכר נפט בשוק השחור הטורקי וגורף מיליוני דולרים ■ אנליסט בוושינגטון: טורקיה היא אכזבה גדולה... בעלת בית מרכזית בנאט"ו וטרם ברור אם היא מוכנה לסתום את צינור המזומנים והטרוריסטים לדאע"ש

רג'ב טאיפ ארדואן / צלם: רויטרס
רג'ב טאיפ ארדואן / צלם: רויטרס

ממשל אובמה מנסה לייבש זרם של מיליוני דולרים שנשפך לכיסי דאע"ש ממכירות נפט מבארות בעיראק ובסוריה בשוק השחור הטורקי - מיליונים שהפכו את דאע"ש לאחד מארגוני הטרור העשירים ביותר בהיסטוריה - אך טורקיה אינה מסכימה לגדוע את סחר הנפט, אף על פי שרובו מתנהל בתחומה. עד עתה לא הצליח הבית הלבן לשכנע את רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, לנקוט צעד כלשהו נגד הארגון. כך מוסר היום (א') "ניו יורק טיימס".

התנהלות אנקרה כלפי דאע"ש מקבלת משמעות מיוחדת בעקבות עלייתו לרשת אמש (מוצ"ש) של סרטון שמתעד את עריפתו של חטוף מערבי נוסף, הבריטי דייוויד קותורן היינס, מתנדב בארגון סעד, בידי סכינאי של דאע"ש, כנראה אותו טרוריסט שרצח את העיתונים האמריקאים ג'יימס פולי וסטיוון סוטלוף.

בהודעה לעיתונות מגנה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את רציחת היינס. "אנו נפעל יחד עם בריטניה וקואליציה רחבה של מדינות מהאזור ומהעולם כולו כדי להעמיד לדין את מבצעי הפשע המתועב, ולשחוק ולהשמיד את האיום הזה (דאע"ש) על עמינו, על האזור ועל העולם כולו", נאמר בהודעה.

אך נראה שמאמצי הממשל לגבש את "הקואליציה הרחבה" הזו נתקלים בקשיים וסרבנותה של אנקרה היא אחד מהגדולים שבהם. אנשי מודיעין מערביים אמרו ל"טיימס", כי הם יכולים לעקוב אחר משלוחי הנפט של דאע"ש כשהם עושים דרכם בכבישי עיראק לאוזרים בדרומה של טורקיה. למרות דיונים נרחבים במשרד ההגנה האמריקאי, נמנעו עד עתה מטוסי ארה"ב מלהפציץ את משאיות המכל של דאע"ש, אך פקידי ממשל בכירים אמרו ל"טיימס" ש"זו עדיין אופציה".

בהתבטאויות פומביות נמנעים פקידי ממשל ממתיחת ביקורת על טורקיה. אנקרה מוסיפה לטעון, כי אין לה כמעט שליטה על זרם הלוחמים הזרים שעובר מתחומה לעיראק ולסוריה, או על משלוחי הנפט שנכנסים לתחומה. פקיד בכיר בוושינגטון הגדיר את השיחות שניהל באחרונה אובמה עם ארדואן כ"רגישות". הוא ציין, שרק טורקיה יכולה להחליט אלה צעדים היא תנקוט נגד דאע"ש.

אולם, מאחורי הקלעים, השיחות בין וושינגטון לאנקרה על יכולתו של דאע"ש לגרוף מליוני דולרים מסחר הנפט בטורקיה נעשות מתוחות יותר ויותר, אומר ה"טיימס". סירובו של ארדואן לבלום את סחר הנפט של הארגון ממחיש את גודל האתגרים שעמם מתמודד ממשל אובמה במאמציו להרכיב קואליציה נגד דאע"ש ולייבש את מקורות המימון של הארגון. בממשל אומרים, כי זמינות כסף מזומן מסייעת לדאע"ש לגייס טרוריסטים חדשים, לשלם משכורות למספר הלוחמים שהולך וגדל ולהרחיב את השפעתו בטורקיה ובעיראק.

"מבחינות רבות, טורקיה היא הג'וקר במאמצים להרכיב את הקואליציה", אמר חואן זאראטה, יועץ בכיר במרכז ללימודים אסטרטגייים ובינלאומיים בוושינגטון (CSIS) בוושינגטון. "נשקפת סכנה מוחשית למאמץ לשחוק ולהשמיד את דאע"ש. זו אכזבה גדולה. לפנינו בעלת ברית מרכזית בנאט"ו ולא ברור האם היא מוכנה או מסוגלת לסתום את זרם הכספים והלוחמים לארגון הטרור".

טורקיה סרבה לחתום על הודעה משותפת כתום פגישה של מדינות המפרץ הפרסי, ביום ה' שעבר, שבה נכח גם שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, למרות שנוסח ההודעה גובל באי מחויבות: כל מדינה תנקוט רק את הצעדים שנראים לה "מתאימים" נגד דאע"ש. פקידים טורקיים אמרו לעמיתיהם האמריקאים, כי דאע"ש מחזיק ב-49 דיפלומטים טורקיים בעיראק ואנקרה אינה מוכנה להביע עמדה פומבית נגד הארגון כדי לא לסכן את חיי הדיפלומטים.

דאע"ש שולט על כעשרה שדות-נפט ובתי-זיקוק בעיראק ובסוריה. תפוקתם מספקת לארגון זרם קבוע ומתמיד של מזומנים - כמיליון עד שני מיליון דולר ליום. זה כסף קטן במונחים של שוקי הנפט הגלובליים, אך סכום עתק לארגון טרור. "טורקיה נהפכת לחלק מכלכלת השוק השחור שמממנת את דאע"ש", אמר לואיי אל חאטיב, אנליסט בדוהא סנטר של מכון ברוקינגס.

אנליסט אחר, ג'יימס פיליפס, מהריטג' פאונדיישן, מכון מחקר בוושינגטון, אמר כי הטורקים מתעלמים מהברחת הנפט לארצם מפני שהם נהנים מהמחירים הנמוכים של הנפט המוברח. "אני משוכנע שמספר משמעותי של טורקים מפיקים רווח אישי מהברחת הנפט, אולי אפילו פקידי ממשלה", אמר פיליפס. לדבריו, דפוס הברחות הנפט מעיראק לטורקיה קבוע מזה עשרות שנים. סדאם חוסיין השתמש בנתיב ההברחות לטורקיה כדי לחמוק על הסנקציות שהוטלו על עיראק ב-2003. "הגבולות האה לא נחסמו אף פעם ולא ייחסמו אף פעם", אמר פיליפס.

ודיפלומט מערבי אמר ל"טיימס", כי רשתות הברחת הנפט "מניבות רווחים לאליטה טורקית רבת עוצמה".