ארדן: שחקנים חדשים יוכלו לגשת למכרז הדור הרביעי

עם זאת, שר התקשורת הסכים להקל על המפעילים בפריסת רשתות הדור הרביעי ■ בקשת סלקום וגולן טלקום להתמודדות משותפת נדחתה

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

שר התקשורת גלעד ארדן הכריע בעד פתיחת השוק הסלולרי למתחרים פוטנציאליים נוספים. בנוסף, החליט ארדן להקל בפריסת רשתות הדור הרביעי באופן שיאפשר למפעילים לפרוס את הרשת החדשה בצורה יותר מדורגת. כמו כן נדחתה בקשתם של סלקום וגולן טלקום להתמודדות משותפת במכרז. הדור הרביעי בסלולר משמעותו אינטרנט סלולרי הרבה יותר מהיר והוא כרוך בהקצאת תדרים למפעילים.

ביום חמישי שעבר נערכה פגישה של ועדת המכרזים עם ארדן שבה דנו בטענות המפעילים על תנאי המכרז לדור הרביעי. המכרז אמור להיערך בתחילת דצמבר והוא מעורר עניין רב בקרב החברות הסלולריות.

אחת הטענות החשובות שעלו מצד השחקנים בשוק הייתה סביב כניסתם של שחקנים נוספים לשוק, בדרך שמאפשרת להם לרכוש תדרים לדור הרביעי ולחבור למפעיל קיים על מנת להקים איתו רשת סלולרית. המפעילים הקיימים התנגדו מחשש שכניסת שחקנים נוספים תגרום לייקור מחירי התדרים ותפגע בשחקנים הוותיקים שפשוט יאלצו לשלם הרבה יותר.

החשש מפתיחת השוק לשחקנים נוספים הוא שכניסה כזו גם עשויה להוביל לנזק גדול בכך שתביא לקריסה של אחד השחקנים הקיימים.

ההחלטה שהתקבלה בסוף היא כאמור לא לסגור את השוק ולאפשר לשחקנים חדשים להתמודד במכרז, וזאת מכיוון שהמכרז הפתוח מאפשר הקצאה יותר יעילה של התדרים וכמו כן הוא משקף את המוטיבציות של השחקנים בצורה טובה יותר, כך שאם יש שחקן חדש שחושב שיש מקום מבחינתו להיכנס לשוק, הוא יתמודד ויציע את המחיר המקסימלי שהוא חושב שנכון לו להשקיע על מנת להיכנס.

כאן ועדת המכרזים למדה את הלקח של המכרזים הקודמים מהשנים האחרונות, כמו המכרז שנערך בנושא מיזם הסיבים האופטיים על גבי תשתיות חברת חשמל. בסופו של דבר למרות שהיו רבים שגילו עניין במכרז, בסוף רק שחקן אחד הגיש הצעה והוא זכה בה. מבחינת המדינה זו הדרך הכי יעילה לבחירה במתמודד שיודע טוב יותר מהמדינה באיזה מחיר להיכנס או לא להיכנס לשוק.

טענה של המפעילים שהתקבלה היא סביב היקף הפריסה והמהירות שיידרשו להקים את רשת הדור הרביעי. ארדן הסכים להקל עליהם בעניין זה משום שהוסכם שאין הכרח להגיע לפריסה מקסימלית של הדור הרביעי שנמצא בחיתוליו ובעיקר משמש להעברת נתונים מהירה יותר ולכן ניתן לפריסה יותר מדורגת בכבישים פריפריאליים למשל.

בעניין בקשתם של סלקום וגולן טלקום להגיש הצעה משותפת במכרז, ככל הנראה בקשתם נדחתה. החברות נפגשו היום עם ארדן ושטחו את הטענות שלהם כפי שנחשפו ב"גלובס" בסוף השבוע. החברות ביקשו שיאפשרו להם להתמודד במכרז ביחד מכיוון שיש להם הסכם להקמת רשת משותפת ולכן לא סביר ולא הגיוני שהם יגישו הצעות נפרדות כאשר יש להם הסכם לרשת משותפת.

תוצאות של התמודדות לא משותפת עשויה לפגוע בהסכם, ולמנוע הקצאת מקורות לא יעילה כיוון שכל חברה צריכה לפעול בנפרד כאילו שאין הסכם. בעניין זה המשרד סבור שהתמודדות משותפת של שתי החברות הייתה מובילה מיידית להתמודדות משותפת גם של הוט מובייל ופרטנר שגם להם יש הסכם לאיחוד רשתות. במצב כזה ברור שהסיכוי לתחרות מצד שחקנים חדשים הייתה נחסמת מכיוון שמדובר בגופים גדולים וחזקים שהיו מונעים כניסה של שחקנים חדשים ולמעשה משתלטים על תדרי הדור הרביעי.