תושבים בהרצליה נגד תמ"א 38: "העירייה דואגת לקבלנים"

77 תושבי הרצליה מרחוב אוסישקין וסביבתו מתנגדים לפרויקט תמ"א 38 שעתיד להפוך בית בן שתי קומות לבית בן 5.5 קומות ■ "תוספת הבנייה צריכה להתאים למציאות התב"עית"

תמ"א 38 / צלם: איל יצהר
תמ"א 38 / צלם: איל יצהר

77 תושבים מרחוב אוסישקין וסביבתו הקרובה בעיר הרצליה מתנגדים לפרויקט תמ"א 38 ברחוב בטענה שהוא מאפשר תוספת בנייה שאיננה סבירה לאזור. בנוסף, מדובר בהתנגדות שמעלה סוגיה עקרונית מעבר להתנגדות לפרויקט הספציפי האם תוכנית מתאר שהכינה העירייה לתמ"א 38 ברחבי העיר לא אמורה להפריד בין אזורים על פי אופי הבינוי הקיים בבואה לאשר זכויות נוספות לבניה.

ההתנגדות הוגשה כנגד פרויקט המקודם ברחוב אוסישקין 14, פרויקט במסגרתו מבקשים הדיירים והיזם לחזק בניין קיים בן שתי קומות על עמודים ולהוסיף לו 3.5 קומות ושש דירות חדשות כך שלאחר סיומו יכלול הבניין המחוזק 5.5 קומות סך הכל ו-10 דירות. ברחוב אוסישקין בנייה נמוכה המורכבת מבניינים בני שתי קומות ובתים פרטיים. "רחוב אוסישקין איננו רחוב סוקולוב או בן גוריון", כך בהתנגדות שהוגשה לעירייה, "ותוספת הבנייה צריכה להתאים למציאות התב"עית. במקרה זה חיוני לבחון לעומק השפעת תוספת בניה קיצונית כזו על הבתים הפרטיים הצמודים, השתלבות תוספת הבנייה בסביבת הרחוב, מניעת מטרדים לבניינים סמוכים, ההשפעה על השירותים השכונתיים, התשתיות, חניה ותחבורה, נגישות רכב והולכי רגל, מצאי שטחים ציבוריים פתוחים ועוד".

עוד טוענים המתנגדים כי לא מדובר רק בראייה צרה של התנגדות לפרויקט אחד אלא עניין עקרוני אליו צריכה להתייחס העירייה הנוגע לאישור תוספות בנייה במסגרת פרויקטים לחיזוק מבנים באזורים שונים ברחבי העיר. "התוכנית שיזמה עיריית הרצליה (הר/2213) נועדה להתאים את תמ"א 38 לצרכים התכנוניים של העיר, אך העירייה החילה אותה באופן גורף על כל הרצליה, ללא הבחנה בין שכונות בעלות מרקם תכנוני שונה. אם יאושר הפרויקט הוא יפגע קשות בצביון ובמרקם של השכונה, כפי שנקבעו בתוכנית בניין העיר הרצליה".

יש לציין שהמתנגדים אינם מבקשים לבטל כליל את פרויקט החיזוק בבניין ברחוב אולם טוענים כי יש לאפשר לו תוספת בנייה נמוכה יותר שתתאים לבינוי הקיים. "קניתי את הבית לפני 14 שנה בגלל אופי השכונה. זו לא שכונה לפיתוח וקניתי את הנכס בידיעה שהמצב יישאר כמו שהוא", כך אומר אחד מתושבי הרחוב שמתנגד לפרויקט. "אי אפשר פתאום להפוך עכשיו את הבתים הנמוכים לגבוהים. אין לנו התנגדות נגד תמ"א, אבל תוסיפו קומה וחצי לא 3.5 קומות.

גם ככה ברחוב בעיה קשה של חניה ותנועה. העירייה אומרת שזה לא מעניין אותה וההרגשה שלנו שהיא דואגת בעיקר לרווחי הקבלנים ולא לתושבים. אותנו לא מעניין הרווח של הקבלנים אבל העירייה צריכה להתחשב בכל אזור על פי השטח הבנוי הקיים כמו שנעשה בעיריות אחרות. אם יאשרו את הפרויקט נאלץ בסוף לקחת עו"ד ולהגיש תביעה גדולה נגד העירייה על ירידת ערך הנכסים שלנו".

מעיריית הרצליה נמסר: "פרויקט התמ"א 38 ברחוב אוסישקין 14 הוגש בהתאם לחוק התכנון והבנייה ותמ"א 38. הפרויקט מציע חיזוק ותוספת לבית מגורים משותף ולא למבנה צמוד קרקע. הפרויקט מוצע בשכונה הממוקמת באזור מרכזי בעיר. השכונה הינה שכונה מעורבת המכילה בתים צמודי קרקע ובתי מגורים משותפים אשר על חלקם כבר מקודמים הליכי תמ"א 38.

צוות אגף ההנדסה נפגש עם תושבי השכונה מספר פעמים ואף קיים, בהסכמתם, הליך גישור עם יזם הפרויקט על מנת לנסות ולהגיע לפרויקט מוסכם על כל הצדדים. בכל מקרה יובא הפרויקט ועמדות הצדדים לדיון והכרעה בוועדה המקומית, שם גם יוצג בפני ראש העיר".