יריב לוין: "לפיד עלול לדרדר את כולנו לבחירות"

יור הקואליציה: "שר האוצר צריך לבוא ולומר שהחוק הוא חלק ממכלול, חלק מתקציב. נתניהו לא הורה לי לקדם את החוק, כך שאין מה לעצור" ■ "על מה לפיד יילך לבחירות? על זה שלא אישרו לו מה שרצה, כמו שרצה, במהירות שרצה?"

יריב לוין / צילום: יונתן בלום
יריב לוין / צילום: יונתן בלום

יממה לאחר שיו"ר הקואליציה, יריב לוין, הודיע על הקפאת קידום הליכי חקיקת חוק מע"מ אפס, עולה הקרב על אישור החוק והתקציב מדרגה. בשיחה עם "גלובס" מבהיר לוין כי לראש הממשלה נתניהו אין עניין בהקדמת הבחירות, אולם לא נשלל אף תרחיש.

"יש סיכוי שבסוף מישהו שטיפס על עץ לא יוכל לרדת ממנו והעסק יידרדר לבחירות", אומר לוין בהתייחס לאיומיו החוזרים ונשנים של שר האוצר יאיר לפיד לפרק את הממשלה אם יועלו מיסים וחוק מע"מ אפס לא יאושר.

לוין אמר שמבחינת ראש הממשלה יש סיכוי להגיע להסדר, "אבל אני לא אחראי למצב שמישהו פה ממשיך לטפס על עצים. אני לא מצפה ממנו לוותר על הכל ולהניף דגל לבן, אני רק מצפה ממנו להפסיק לחלום שהחוק יעבור כמו שהוא ואחר כך נחיה ונראה. אי אפשר קודם להעביר את החוק ורק אחר כך לראות מאיפה לקצץ. החוק הוא חלק מהתקציב הכולל, ממכלול אחד, ולכן צריך לבחון קודם כל איפה נצטרך לקצץ אם החוק הזה יעבור. הציפייה היא ששר האוצר יבוא ויגיד: אני לוקח את הדבר הזה כחלק ממכלול. אני חושב שזה היה צריך לבוא מיוזמתו, מתוך הבנה שהוא עלול להיכנס למצב שהוא כובל את ידיו".

לוין מתח ביקורת על ההתנהלות של לפיד ואמר כי "המדיניות שאומרת שהחוק הזה הוא דגל מפלגתי שחייב לעבור בכל מחיר, זו טעות. זו לא ראייה ממלכתית רחבה".

יו"ר הקואליציה העריך שבסופו של דבר יצליחו ראש הממשלה ושר האוצר להגיע להסכמות סביב המחלוקת על מע"מ אפס, אולם לדבריו יוכנסו בהצעת החוק שינויים. "בחירות בעת הזו יהיו דבר רע מאוד", אמר לוין. "חוסר יציבות של ממשלות שנופלות וכנסות שמתחלפות זה דבר גרוע מכל הבחינות. ללכת לבחירות כשאין תקציב מדינה, זה הרסני למשק ואין שום סיבה לעשות זאת, אבל זה בתנאי שהשותפות הקואליציוניות יחליטו שהן מפסיקות לאיים את כל האיומים האלה ויבינו שצריך תקציב אחראי שאפשר לעמוד מאחוריו. כל אדם שעיניו בראשו מבין זאת. על מה בסוף לפיד יילך לבחירות? על זה שלא אישרו לו את מה שרצה, כמו שרצה, במהירות שרצה?"

אמש פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להקפיא את חוק מעמס 0%, אולם לדברי לוין, מעולם לא ניתנה לו כלל הוראה לקדם את ההצעה. "הידיעה הגדולה היתה אם הוועדה היתה מתכנסת, לא שהיא לא מתכנסת. זה היה ברור מהרגע הראשון שכל עוד אין הסכמה, החוק לא יקודם. אמרתי את זה כל הזמן, לא נטעתי בהם אשליה. אין דרך אחרת, אני לא צריך לקבל הוראות בשביל זה מראש הממשלה. לא אמרתי לראש הממשלה שאני עוצר את החוק. ההיפך, אני צריך לקבל הנחיה שיש סיכומים ואז לקדם את החוק. כל עוד ראש הממשלה לא אומר לי לרוץ עם זה קדימה, אני ממתין".

באשר למחלוקת בין לפיד לנתניהו אמר יו"ר הקואליציה כי "קיים עימות כל הזמן, גם במישור האישי וגם ברמת הצוותים ואני מקווה שיגיעו בסוף להסכמה".

ב"יש עתיד" מאיימים: נלך לבחירות

ביש עתיד הבהירו כי שר האוצר לא ייוותר על מע"מ אפס וכי מדובר בהתחייבות מפורשת של רה"מ שהחוק יעבור: "ברור כי אם תהיה הקפאה - מדובר בהחלטה חמורה עם השלכות ברורות". עוד הודגש כי חוק המע"מ אושר בהחלטת ממשלה וכי נתניהו עצמו הצביע בעד החוק. גורמים בכירים ביש עתיד הדגישו כי "לכל הקפאה וחוסר קידום חוק המע"מ יהיו השלכות קואליציוניות משמעותיות".

מבחינה טכנית הדרך לאישור הצעת החוק עוד ארוכה: לאחר שוועדת הכספים אישרה אתמול את אלפי ההסתייגויות לחוק, צפויה ההצעה להגיע אל שולחנה של ועדת הכנסת, שבראשה עומד לוין, שצריכה לאשר אלה סעיפים יובאו בסופו של דבר להצבעה.

כל עוד ועדת הכנסת לא מכריעה בעניינים הללו, ועדת הכספים לא יכולה להתכנס כדי להצביע על החוק. אם עד עתה אישור החוק היה תלוי ברצונו הטוב של ניסן סלומינסקי ובנט, כרגע לפיד תלוי ברצונם הטוב של לוין ונתניהו.

במקביל, צפויים חברי ועדת הכספים להיפגש ביום שני הבא עם גורמי המקצוע במשרד האוצר ולקבל מהם סקירה על עלויות הצעת החוק. לאחר המשוכות האלו תגיע ההצעה למליאת הכנסת בנובמבר לאישורה בקריאה שניה ושלישית.

הקרב על חוק מעמ
 הקרב על חוק מעמ