עצמאות לסקוטלנד? בוושינגטון דואגים שבריטניה תתפרק

אלן גרינספן, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב "אין שום סיכוי שלונדון תסכים לאיחוד מטבע" ■ רוברט זוליק, לשעבר סגן שר החוץ של ארה"ב ונשיא הבנק העולמי: "יש לי תחושה חזקה שזה לא יעבוד טוב גם עבור הסקוטים"

שלט בעד עצמאות סקוטלנד / צילום: רויטרס
שלט בעד עצמאות סקוטלנד / צילום: רויטרס

הצבעת "כן" לעצמאות סקוטלנד תהיה שגיאה כלכלית עבור סקוטלנד ואסון גיאופוליטי עבור המערב, לדברי אישים אמריקאים, ביניהם אלן גרינספן, שהתראיינו ל"פייננשל טיימס" בעוד וושינגטון מתעוררת לאפשרות שבת בריתה הקרובה ביותר עלולה להתפרק השבוע.

לאחר שהניחה במשך חודשים כי מתנגדי עצמאות סקוטלנד ינצחו במשאל העם ברוב נאה, מגיבה וושינגטון בחרדה לסקרי דעת קהל שמראים כי משאל העם שיתקיים מחרתיים (ה') עומד להניב תוצאות לא-רצויות מבחינתה ממש ברגע האחרון. "אנחנו מעוניינים שבריטניה תישאר חזקה, איתנה ומאוחדת", אמר ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן.

גרינספן, לשעבר יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, אמר כי ההשלכות הכלכליות של עצמאות סקוטלנד יהיו "מבחינתה של סקוטלנד שליליות באופן מפתיע ורב יותר מכפי שמתארת המפלגה הלאומית.

"התחזיות שלהם כל כך לא סבירות שצריך באמת לדחות אותן על הסף", אמר גרינספן, הנוקט בדרך כלל לשון זהירה. הוא ציין את הירידה בתפוקת הנפט בים הצפוני.

בניגוד לטענות הלאומנים, העריך גרינספן כי אין שום סיכוי שלונדון תסכים לאיחוד מטבע. בשל השוני במדיניות הפיסקלית הבריטית והסקוטית, כל ניסיון מצדה של סקוטלנד להשתמש בליש"ט "ייכשל במהירות רבה".

"אין שום דרך אפשרית ואמינה שהבנק המרכזי של בריטניה ישמש כמלווה של מוצא אחרון עבור סקוטלנד במתכונתה החדשה", אמר גריסנפן.

לנושאי משרה בכירים רבים בארה"ב יש שורשים משפחתיים בסקוטלנד, היכרות עם השפעת תקופת ההארה בסקוטלנד על חוקת ארה"ב, וקשרים רגשיים חזקים לבריטניה - בת ברית שלצדה נלחמת ארה"ב זה מאה שנה.

"בדומה לאמריקאים רבים, ובהתחשב בעובדה ששמי רוברט ברוס, אני חש הערצה לסקוטים, למורשתם ולתפקידם בהיסטוריה של ארה"ב ושל העולם כולו", אמר רוברט זוליק, לשעבר סגן שר החוץ של ארה"ב ונשיא הבנק העולמי.

"אבל פירוקה של הממלכה המאוחדת יחליש את בריטניה ויהיה טרגדיה למערב, בדיוק כאשר ארה"ב זקוקה לבני ברית חזקים. יש לי תחושה חזקה שזה לא יעבוד טוב גם עבור הסקוטים".

הסנאטור ג'ון מקיין, לשעבר מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאת ארה"ב, שרואה את בריטניה כשותפתה החשובה ביותר של ארה"ב בתחום הצבאי ובתחום המודיעין, אמר כי אינו רוצה להגיב על עניין פנימי של מדינה אחרת.

"אבל אני לא רואה כיצד זה יכול לעזור - לא רק בהקשר של קשרי המודיעין, אלא גם בהקשר של היחסים הצבאיים הייחודיים", אמר מקיין.

ארה"ב מודאגת במיוחד כי הצבעה בעד עצמאות סקוטלנד תגביר את הסיכויים ששאר חלקי הממלכה המאוחדת יבחרו לצאת מהאיחוד האירופי. פקידים אמריקאים מאמינים כי פרישת בריטניה מהאיחוד תחליש אותה כבת בריתה של ארה"ב.

"זה הסיוט שלנו - שבעקבות עצמאות סקוטלנד תפרוש בריטניה מהאיחוד האירופי", אמר פקיד בכיר בממשל האמריקאי.

בעיה גדולה נוספת מבחינתה של ארה"ב היא חוסר הוודאות סביב עתיד ההרתעה הגרעינית של בריטניה אם סקוטלנד תהפוך לעצמאית. ארה"ב רוצה שבריטניה תמשיך להיות מעצמה גרעינית, וכמה פקידים גם חוששים שבריטניה קטנה יותר לא תצליח לקיים כוחות קונבנציונליים במקביל למימון נשק גרעיני.

מומחי מדיניות חוץ חוששים גם כי בחירתה של סקוטלנד בעצמאות תגביר את תעוזתה של רוסיה - בייחוד באוקראינה - במקביל לירידה ביכולתה של בריטניה - וכתוצאה מכך ביכולתה של אירופה - לצאת בתגובה מאוחדת.

"רוסיה תוכל לטעון שהתנועות הבדלניות לגיטימיות לחלוטין, אם בחצי האי קרים ואם במזרח אוקראינה", אמר איבו דאלדר, לשעבר שגריר ארה"ב לנאט"ו, וכיום נשיא מועצת שיקגו לעניינים עולמיים. "כמובן שתהליך דמוקרטי שלוקח שנתיים שונה מסיפוח וממשאל עם מזויף".

כלכלת בריטניה - עם ובלי סקוטלנד
 כלכלת בריטניה - עם ובלי סקוטלנד