ללא הפתעות: הפד ישמור על הריביות נמוכות "לזמן ממושך"

הפד הודיע על צמצום רכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר וכי הריביות ישארו נמוכות לזמן ממושך ■ הפד העלה את תחזית הריבית וכעת צופה כי היא תעמוד על 1.375% בסוף 2015 ■ האינפלציה צפויה לעלות על 2% ב-2017

ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס
ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס

הפד הודיע הערב (ד') בתום פגישה בת יומיים כי הוא מצמצם את רכישות האג"ח החודשיות בעוד 10 מיליארד דולר ועשוי לסיים את תוכנית התמריצים כבר בחודש הבא. הבנק המרכזי הזים את החשש בשווקים והודיע כי הוא מותיר את הריביות ברמה אפסית למשך זמן ממושך לאחר סיום תוכנית רכישות האג"ח. בכך הפד מאותת לשווקים כי אין בכוונתו לשנות מדיניות מוקדם מהצפוי - לפני המחצית השנייה של 2015.

בהודעה שפרסם הפד נכתב כי שוק העבודה המשיך להשתפר אך האינפלציה עדיין נמצאת מתחת ליעד שהציב הבנק. לאחר ההודעה נרשמות עליות בוול סטריט לצד התחזקות הדולר והאג"ח הממשלתיות של ארה"ב.

בחודשים האחרונים הפד שמר על טון אחיד אך עמום בכל הנוגע להתייחסותו לריביות וציין כי הן יישארו נמוכות לזמן ממושך אחרי סיום תוכניות התמריצים. כלכלנים בשוק ציינו לפני ההודעה כי אם הפד ישנה מעט את השפה המעורפלת בהצהרה שיפרסם ויחסיר את המילים "לזמן ממושך", הוא למעשה יאותת כי בכוונתו לשנות כיוון ולנקוט במדיניות מרסנת מוקדם מהצפוי. אולם, הפד כאמור שמר גם הפעם על השפה המעורפלת.

הפד מעלה את תחזיות הריבית

בכירי הפד העלו את תחזית הריבית וכעת צופים כי היא תעמוד על 1.375% בסוף 2015. זאת בהשוואה לתחזית הקודמת בחודש יוני שעמדה על 1.125%. חברי הפד מעריכים בנוסף כי הריבית תעלה לרמה של 3.75% בסוף 2017 בעוד האינפלציה צפויה לעלות מעבר ל-2% באותה שנה.

בכל הנוגע לתוכנית התמריצים, הפד כאמור הודיע בפעם השמינית ברציפות כי הוא נסוג ממדיניות ההרחבה ומקצץ ב-10 מיליארד דולר את היקף רכישות האג"ח לרמה של 15 מיליארד דולר בחודש. במקביל, הפד ציין כי בחודש הבא הוא עשוי לסיים לחלוטין את תוכניות ההקלה הכמותית.

במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה יו"ר הפד ג'נט יילן אמרה כי כל החלטה עתידית לגבי העלאת הריביות תהיה תלויה בנתונים הכלכליים ולא בתאריך מסוים. יילן אמרה בנוסף כי שוק העבודה ממשיך להשתפר והאבטלה יורדת אך "יותר מדי אנשים אינם מצליחים למצוא עבודה, או שאינם מחפשים עבודה משום שאין מספיק משרות".