ביקורת על ביטול הדיווח הרבעוני לעמיתים בגופים המוסדיים

לפני כמה שבועות הוציא האוצר חוזר שמסדיר את הדיווח ■ לטענת מבקרי המהלך "לא כל העמיתים יודעים מה זה אינטרנט ומשתמשים באי-מייל"

דורית סלינגר / צילום: לע"מ
דורית סלינגר / צילום: לע"מ

לפני מספר שבועות, עדיין בעיצומה של הלחימה מול החמאס בעזה, הוציא אגף שוק ההון באוצר חוזר "דוח שנתי ודוח רבעוני לעמיתים ולמבוטחים בגוף מוסדי", שעיקרו ביטול משלוח בדואר של הדיווח לעמיתים (הסטייטמנט) מדי רבעון, והפיכתו לדיווח אינטרנטי, קיצור והבהרה של הסטייטמנט השנתי וביטול דיווח רבעוני על חשבונות עם צבירה נמוכה וללא הפקדות.

המהלך התקבל בשוק בדעות מעורבות. מצד אחד, הבהרתו ופישוטו של הסטייטמנט השנתי, והפיכתו לקריא ונגיש על-ידי הציבור הרחב, הם מהלכים טוב שעשויים לאפשר למספר גדול יותר של עמיתים להיחשף למידע. זאת על רקע כך שלא אחת נשמעות טענות כי במצב הנוכחי מדובר בדיווח מסובך מדי עבור העמית הרגיל.

ואולם, למול זאת נשמעה ביקורת על המהלך, משום החשש שביטול משלוח הסטייטמנט הרבעוני לבית העמית באמצעות הדואר, ושליחתו של העמית לאתר האינטרנט של הגוף המנהל, או לתיבת האי-מייל שלו, יקשו על חלק מהעמיתים להמשיך ולעקוב אחרי החיסכון שלהם.

"לא כל העמיתים יודעים מה זה אינטרנט ומשתמשים באי-מייל", אמר לנו אחד המבקרים, שהוסיף כי "לאנשים המבוגרים יותר מדובר בקפיצת מדרגה שתפגע ביכולתם לעקוב אחר הכספים שלהם".

גורם אחר, שפעיל בשוק הפנסיוני ואינו יצרן פנסיוני, אמר כי "מדובר במשהו שמקל על החברות המנהלות, ומפחית להן עלויות. אבל, מדובר בכלי מעקב חשוב שמרבית הציבור לא משתמש בו בכל מקרה, ואי-שליחתו בדואר רק תקטין אותו ותפחית את מספר העמיתים שעוקבים אחריו ביעילות. לא לכולם יש רצון לסיסמאות באינטרנט, כך שהכלי החשוב של הדיווח הרבעוני, שמסייע להיות עם היד על הדופק, ישמש פחות עמיתים".

החוזר החדש, שיצא במהלך הלחימה ביולי האחרון, מבטל בין היתר חוזר מ-2007, שהסדיר את האופן שבו מחויבים הגופים המוסדיים לשלוח לעמיתיהם ולמבוטחיהם דין וחשבון תקופתי, ושבו הסביר אותו אגף באוצר, כי "לצורך הרחבת הגילוי הנאות והשקיפות... ומתוך מטרה להגביר את כלי המעקב והבקרה המשמשים את העמיתים והמבוטחים לצורך ניהול החיסכון הפנסיוני שלהם, נדרשים הגופים המוסדיים להרחיב את הדיווח הקיים גם למתכונת של דיווח רבעוני".

באוצר ציינו היום כי שינו את מתכונת הדיווחים לטובת החוסכים והוסיפו ש"אנו קוראים לכל חוסך לבדוק באופן שוטף את מצב החיסכון שלו".