משוב השופטים ייערך בנובמבר הקרוב ובמתכונת משוב 2005

דווקא ביום חגה של מערכת בתי המשפט, שבו ייבחרו שני שופטים חדשים לבית המשפט העליון, בחרה לשכת עורכי הדין להודיע על המועד לעריכת משוב השופטים ■ המתנגדים מכנים זאת בלעג "משוב הבחירות" של עו"ד דורון ברזילי

דורון ברזילי / צילום: אמיר מאירי
דורון ברזילי / צילום: אמיר מאירי

דווקא ביום חגה של מערכת בתי המשפט, שבו בוחרת הוועדה לבחירת שופטים שני שופטים חדשים לכהונה בבית המשפט העליון, בחרה לשכת עורכי הדין להודיע על המועד המתוכנן לעריכת משוב השופטים על-ידי עורכי הדין, שלו מתנגדים השופטים בתוקף.

כמו כן הודיעה היום (א') הלשכה על מבנה המשוב המתוכנן, ובישרה כי הוא ייערך במתכונת משוב השופטים של שנת 2005. הבוקר הודיעה הלשכה כי משוב השופטים יתקיים כבר בחודש נובמבר הקרוב, וכי תוצאות המשוב יתקבלו במהלך חודש דצמבר.

עוד סוכם כי לאחר קבלת תוצאות המשוב, הוועדה תדון בהן ותקבע את דרכי הפרסום, היקפו ומהותו. עוד הוחלט כי המשוב יהיה אינטרנטי, ובמידת הצורך תשקול ועדת המשוב שימוש בפורמטים נוספים.

המשמעות היא שבחודש נובמבר הקרוב יענו עשרות אלפי עורכי דין לשורה של שאלות הנוגעות לתפקוד ורמת השופטים בבתי המשפט ברחבי הארץ, הן בפן המקצועי והן בפן האישי.

במסגרת המשוב עורכי הדין ידרגו כל שופט בדירוג שבין 1 (נמוך ביותר) ל-5 (גבוה ביותר) על סמך השאלות הבאות: א. עד כמה השופט הכיר את עובדות התיק; ב. בקיאות השופט בדין הרלוונטי; ג. האם ניהל את הדיון בענייניות; ד. יחסו של השופט לעדים; ה. איפשר חקירת עדים נאותה; ו. יחסו לעורכי הדין; ז. ניסיונו של השופט לפשר התאים לנסיבות; ולבסוף ימסרו עורכי הדין הערכה כללית לשופט.

לפני כ-3 חודשים הודיע ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי על החלטתו להחזיר את משוב השופטים, שבמסגרתו מדרגים עורכי הדין את השופטים, ולקיימו בשנת המשפט הקרובה.

ההודעה הציתה מחדש את הוויכוח הגדול שהתנהל בעבר בין מערכת המשפט לבין הלשכה בנוגע למשוב. נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס ומנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, הודיעו על החרמתו של עו"ד ברזילי ועל התנגדותם לחידוש משוב.

גם שרת המשפטים, ציפי לבני, וכן מחוזות הלשכה בהובלתו של עו"ד אפי נוה, הודיעו כי הם מתנגדים להחזרת המשוב. נוה ואנשיו, שמכנים בלעג את המשוב "משוב הבחירות" של ברזילי, הודיעו כי הם מקיימים דיאלוג עם גרוניס כדי להגיע לפתרון מוסכם בנושא.

ברזילי מצדו מכחיש בתוקף קשר בין הבחירות לראשות הלשכה לבין ההחלטה להחזיר את משוב השופטים. "החלטנו להחזיר את המשוב כעת ללא קשר לבחירות ופשוט בגלל שהתאפשר לנו לעשות זאת", הוא אמר בראיון ל"גלובס". "המבנה של הלשכה לא איפשר לנו במשך תקופה ארוכה לפעול בהרבה מאוד מישורים שראינו לנכון. לפני מספר חודשים, ואחרי הרבה מאוד מאמץ, הצלחתי ליצור קואליציה בוועד המרכזי, וניתנה לנו אפשרות להתחיל ולפעול באמצעות הוועד המרכזי, שהוא הממשלה של הלשכה. כך נסללה הדרך להחזרת משוב השופטים".

השאלות שעליהן ישיבו עורכי הדין
 השאלות שעליהן ישיבו עורכי הדין