מפתיעים: משקאות אלכוהוליים עם דבש

יינות דבש, שיכר דבש ואפילו וויסקי דבש: בניגוד לדעה הקדומה, לא רק שאין מדובר במשקאות מתוקים מדי, חלקם אינם מתוקים כלל

לפעמים אתה לא יודע איך תצא מזה. כך למשל הם פני הדברים, עבורי לפחות, בז'אנר המכונה "כתבות חג". מילא סקירת היינות המסורתית (נו, מה, ברור שבשבוע שעבר היא צצה כאן, כמו תמיד), אבל כשהדברים מגיעים לכדי משקאות עם תפוחים ודבש, העניינים מסתבכים. אחרי שהכנסנו את התפוח לבקבוק בכתבה על סיידרים לפני שבועות אחדים, עכשיו הגענו אל הדבש.

כאן אני מתחיל כבר לחשוש באמת. אף שהצירוף של אלכוהול עם דבש הוא אחד המשקאות העתיקים בעולם, שיכר עם דבש לא היה מעולם כוס התה שלי. בתה, אגב, אני דווקא אוהב לשים כפית דבש מדי פעם.

לתומי סברתי שאני עומד להיתקל, שוב, בשלל משקאות מתוקים עד בחילה, כמו רוב משקאות הדבש, מכובדים ככל שיהיו, שיצא לי לטעום עד היום. מה רבה הייתה אם כן השמחה כאשר הבנתי שלא כך הם פני הדברים הפעם. כשסוף-סוף חלצתי את הפקקים ממה שנחת על שולחני גיליתי שלא רק שלא מדובר במשקאות מתוקים מדי, חלקם פשוט אינם מתוקים כלל.

קחו למשל את הקרופניק של יובל ג'וב הרגיל ממזקקת יוליוס. היצרן ה"מחתרתי" (עד לא מזמן) שכבש בסערה את רוב הברים השווים בישראל עם הגראפות המופלאות שלו (ועוד נשוב ונדון בהן בכתבה נפרדת בקרוב מאוד), הצליח ליצור משקה דבש, שהוא הכול חוץ ממתוק מדי או בנאלי.

הרגיל, מי שהיה עד לא מזמן מבקר המסעדות והאלכוהול של המגזין טיים אאוט, טוען בתוקף שמדובר לא סתם באחד המשקאות הכי ותיקים בעולם, אלא כפי הנראה בוותיק מכולם. ותיק אף יותר מהיין והבירה. אז נכון, אמנם לייצור יין ובירה יש אסמכתאות מגובות בממצאים ארכיאולוגיים בני למעלה מ-7,000 שנה, אלא שהרגיל יודע לספר שבאחד ממסעותיו הרבים פגש במזרח טנזניה בני שבטים מקומיים, שהם עדיין ציידים ולקטים כמו בימי האדם הקדמון, וראה אותם רודים דבש מכוורות בר ומתסיסים אותו עם שמרים.

הוא מסביר ש"תאונת העבודה" הקלאסית, זו שכנראה הולידה את כל המשקאות המותססים, הייתה כנראה כזו שבה דבש שנשמר בנאדות עור או בגזעי עץ חלולים פגש במי גשם, תסס בעזרת שמרי פרא שהיו בסביבה (שמרים יש בכל מקום), והפך למשקה אלכוהולי ממסטל ונעים. כל זה קרה הרבה לפני המהפכה החקלאית, והרבה לפני שמישהו בכלל חשב על גידול שעורה לבירה או גפנים ליין. אחר כך נזכרתי שגם אני ראיתי משהו דומה, אמנם בסרט של מוטי קירשנבאום (או בנשיונל ג'יאוגרפיק, שזה אותו דבר רק באנגלית).

כך או כך, התמד, שמו העברי של ה-Mead הלועזי (דבש בשפות סלביות), הוא אחד מוותיקי המשקאות. שיכר דבש מוזכר בתנ"ך ובכתבי הריג-ודה ההינדואיסטיים העתיקים (החיבור העתיק ביותר בתרבות הודו ובעולם כולו, מלפני כ-3,500 שנה) כמו גם אצל אריסטו ואצל פליני הזקן. בימי הביניים היה זה אחד המשקאות הפופולריים ביותר באירופה, ובל נשכח גם את העובדה שהדבש עצמו שימש גם במשך שנים ארוכות לתיבולם של המשקאות הצעירים ממנו, הלוא הם היין והבירה, וזאת בשל טעמם הלא ממש מוצלח בתחילת דרכם, ובעצם ברוב דרכם, עד ממש לא מזמן. יש הטוענים כי מקור הביטוי "ירח דבש" הוא במנהג אנגלי מימי הביניים, להעניק לזוג הטרי אספקת תמד (שיכר דבש) למשך חודש תמים לאחר החתונה, שגם בה נלגם התמד בכמויות מסחריות. גם בימינו נפוצים עדיין משקאות הדבש בלא מעט מדינות.

טעימה

משקאות דבש מפתיעים

Krupnik - Eau de Vie de Miel, מזקקת יוליוס. משקה הדבש של יובל ג'וב הרגיל נושא בגאון את שמו הפולני (מיוד קרופניק בפולנית פירושו מרק דבש) של האלכוהול החביב הזה. הוא מיוצר מתמד דבש מזוקק, ומיושן שלוש שנים בחביות עץ אלון. התוצאה היא משקה אדיר, כמעט לא מתוק, יבש ועוצמתי להפליא, שישמח גם מי שלא מסוגל לדמיין את עצמו שותה משקה דבש. כמוני, למשל. 40% אלכוהול, 170 שקלים לבקבוק של 500 מ"ל, כשר

Jack Daniel's Tennessee Honey. הוויסקי האמריקאי המהולל של ג'ק דניאלס מעורבב במקרה זה עם ליקר דבש. התוצאה, שוב, מפתיעה מאוד. הדבש המתוק לא מצליח לחרב את העוצמות המחוספסות של המשקה הקשוח הזה, ויחד הם יוצרים משקה שגם אם לא יצליח לשכנע את קלינט איסטווד להניח אותו על שולחנו באחד מסרטיו במקום את הוויסקי המקורי, יגרום לגברים (ולנשים) קשוחים קצת פחות (אתם ואני, כנראה) להתענג עליו. 35% אלכוהול, 164 שקלים לבקבוק של 700 מ"ל

שיכר דבש ממכוורת פרחי הגליל. הדבוראית נגה ראובן ממכוורת פרחי הגליל במצפה מנות יצרה שיכר דבש עדין מאוד, שמצליח להפתיע ולענג עד מאוד, למרות מתיקותו הגבוהה. אחוז האלכוהול הנמוך יחסית הופך את השתייה לקלה ולנעימה, ובאופן מוזר מזכיר השיכר הזה יין קינוח טוב. הפתעה גדולה. 12% אלכוהול, 28 שקלים לבקבוק של 120 מ"ל או 48 שקלים לבקבוק של 200 מ"ל

טיפה

פסטיבל קוקטיילים

בימים אלה מתקיים בברים רבים ברחבי הארץ פסטיבל קוקטיילים, המבוסס על הקוניאקים של הנסי. בין הקומבינציות: Hennessy Apple על בסיס תפוחים; Lemon Passion Flip על בסיס של פסיפלורה, פודינג לימון, תפוז סחוט ושוקולד מריר; French Coffee, המשלב ביצה, קינמון, פולי קפה ועוד. לא בכל הברים יוגשו כל הקוקטיילים. מחירים: 45-55 שקלים, עד 15.10