46 פרופ' שולמית מיכאלי דיקנית הפקולטה למדעי החיים אוניברסיטת בר אילן

המיקרו והננו ביולוגית הבולטת בארץ, פיתחה נשאים ננומטרים המשתיקים את הגנים שנחוצים להתפשטות הסרטן, גורמים לתאים הסרטניים להתאבד, ולמעשה עוצרים את המחלה

פריצת הדרך המדעית: "במסגרת המחקר שלי בננוטכנולוגיה פיתחתי נשאים ננומטרים, שהם חלקיקי ברזל עטופים בפולימר, יחד עם פרופ' ז'ון-פאול ללוש. הנדסתי את הנשאים כך שעם כניסתם לתאים של גידול סרטני הם נקשרים למולקולות RNA לא רצויות, ומשתיקים אותן. בעצם, אנחנו משתיקים את הגנים שנחוצים לסרטן על מנת שישגשג ועל ידי כך עוצרים אותו - התאים מתאבדים.

"במחקר השני שלי גיליתי שטפילים גורמי מחלה 'מתקשרים' אחד עם השני באמצעות הפרשת בועיות המכילות RNA. יש לכך משמעות נרחבת, כיוון שההחלטה של הטפילים לנדוד מהמעי, למשל, לבלוטת הרוק, ולהתחיל בהדבקה חדשה, עוברת דרך אותה תקשורת. לדוגמה, טפילים שגורמים למחלת השינה שמובילה לתרדמת ואף למוות, גדלים במעי זבוב הצ'ה צ'ה במשך 14 יום. אחרי שהתקשורת ביניהם עוברת מאחד לשני, הם מחליטים ביחד לנדוד לבלוטות הרוק, ולהתחיל בהדבקה חדשה. ההבנה של התהליך מאפשרת לבקר ולהפסיק אותו".

עצה למדענית בתחילת דרכה: "להיות קשובה לאנשים שנמצאים איתך או ממונים עלייך. חשוב שתהיה תקשורת עם הקולגות. גם אינטליגנציה רגשית היא חשובה. כבר ראיתי אנשים מאוד חכמים ומוכשרים שלא הצליחו להביא לידי ביטוי את הרעיונות שלהם כי לא עבדו מספיק טוב עם בני אדם, לא הצליחו להלהיב את השותפים שלהם במעבדה בקשר למחקר ולשאלות המדעיות. האינטראקציות האלה גם מולידות רעיונות חדשים, דברים שלא חשבת עליהם אי פעם".

רגע השיא של השנה: "כשהבנתי שהשתקת מולקולות RNA יכולה להשפיע על אינספור פגמי התפתחות ומוטציות בגוף".